Netfolk: népművészet, hagyományok

Netfolk: népművészet, hagyományok

Nyiss kaput, Angyal! - karácsonyi beszélgetés a Bábakalács Bábtársulattal

2012. december 23. - netfolk

 

baba_1.jpgA Bábakalács Bábszínház  hagyományokból építkező, korunknak szóló  előadásai különleges élményt nyújtanak a kicsiknek és szüleiknek egyaránt. A karácsonyi időszakban főként a Nyiss kaput, Angyal! című  betlehemes előadást láthatjuk  a társulattól. Előadás után beszélgettem a társulat két tagjával: Szluka Judittal ( Sz J.) és Tóth Anitával (T.A.).szluka.jpgA képen  egyik beszélgetőtársam, Szluka Judit.

babanyisskicsi.jpg

- Mióta létezik a Bábakalács bábszínház?

 Sz, J. - 1999-ben alakult meg az együttes, de előtte már dolgoztunk együtt. Mindannyian a kecskeméti Ciróka Bábszínház tagjai voltunk, onnan váltunk ki. A Ciróka igen jó iskola volt, neves mesterektől tanultunk úgy, hogy azonnal a gyakorlatban is alkalmazhattuk az ismereteket, komoly színészi feladatokat kaptunk. Miután elköltöztünk Kecskemétről Pest környékére, két cirókás társammal, Tóth Anitával és Fekete Anettával szabadúszók lettünk, s magán bábszínházat alapítottunk

- Honnan a név?

 Sz, J.- Az első előadásunk a Jambóza bábcirkusz volt, melyet egyébként még mindig nagy örömmel játszunk. Abban minden szereplőnek szép beszélő növény neve van. Akkor fedeztük fel a bábakalácsot is, és, akkor jött az ötlet: legyen Bábakalács a társulatunk neve!

- Találó név.

 Sz. J.- Szerintünk is, mert benne van a bábozás meg a vidámság is, varázslat és nőiség is, hiszen mi mind a hárman nők vagyunk, női szemszögből látjuk a világot. Az, hogy „ Játék a kenyere, báb a kalácsa!” azóta is a mottónk.

- A bábakalács egy szép mezei virág. Nincs ebből félreértés?

 Sz. J.- Hegyvidéki gyógynövény, gyógyít, ahogy mi is azt tesszük a magunk módján. Néha van félreértés is, de nem a növény miatt. Nevünk alapján többször úgy hitték, hogy mézes bábosok vagyunk. Ebből jött az ötlet, hogy akár mézeskalács-sütödét is működtethetnénk. Faragott ütőfákkal, mézkóstolóval is készülünk, együtt gyúrjuk, szaggatjuk, sütjük az illatos süteményeket a gyerekekkel.

- Hány tagot számlál a Bábakalács?

T.A.- Hárman vagyunk, de ez nem ilyen egyszerű. A Nyiss kaput, Angyal! című előadásunk három szereplős, de csak ketten vagyunk az együttes tagjai. A harmadik szereplő énekes, a dalnak pedig kiemelt szerepe van ebben a műsorban. De van olyan műsorunk, ami egy személyes előadás. Az együttes harmadik tagja Fekete Anetta díszlettervező.

bab.jpg

- A Nyiss kaput, Angyal! gyerekelőadás?

 Sz. J:- Manapság a bábszínházi előadások főként gyerekeknek szólnak, de régen ez nem így volt.  A karácsonyi előadásunkat kizárólag különböző betlehemes játékokból szerkesztettük meg. Ezek a játékokat annak idején főként felnőtteknek játszották. Ma mi annak örülünk, ha felnőtt és gyermek nézőinknek is élményt tudunk nyújtani. Az előadások megalkotásakor erre kifejezetten törekszünk. Egy jó előadás univerzális, mindenkire másképpen hat, de hat.  A minap 90 óvodásnak báboztunk. Kicsit tartottunk tőle, hogy mi lesz, nem lesz a közelben felnőtt, aki esetleg segít menet közben értelmezni dolgokat, de igazán jól sikerült az előadás. Az ovisok akkor nevettek, mikor annak helye volt- pedig kicsikét vaskos népi humor jellemzi a betlehemes játékokat, nem is kifejezetten gyerekeknek szóló humor ez. Aztán pedig elcsöndesedve figyeltek, mikor komolyabb rész következett. Figyelni kell arra, hogy a kicsi gyerek is végig bírja nézni, és ezt örömmel tegye.

- Hogyan lehet ezt elérni?

T.A.: - Csak néhány dolgot említek: rövid, pörgős jeleneteknek kell lenniük a darabban, a dal, a hangszeres kíséret is segít ebben. Mivel a Nyiss kaput, Angyal! szövege nem kifejezetten gyerekek számára íródott, a játékmóddal, a képi világgal tudunk nekik segíteni, hogy megértsék, amit látnak. Le lehet kötni a mai gyerekeket is, különben meg életkori sajátosság, hogy hosszan nem tudnak egyetlen dologra figyelni.

- Milyen képességekkel kell bírnia egy sikeres bábművésznek?

 Sz.J.- Egy bábművésznek tudnia kell mindazt, amit egy színésznek. A dolgot cifrázza, hogy a bábos   jellemzően nem a saját testével adja elő a szerepet, hanem ehhez egy tárgyat használ. A bábművésznek gyakran egy előadáson  több szerepet is el kell játszania,erre képesnek kell lennie.

-A színésznek eszköze a mimika.

Sz.J.-  Igen,  a bábnak nincsen mimikája, a bábosnak kell alkalmazkodnia az eszközéhez.  Gesztusok helyett a báb mozgatásával ugyanaz kifejezhető.

- Az előadáson Önök élőben is megjelennek.

Sz.J.- Ez is szakmai kihívás. Ilyen esetekben alaposan ki kell dolgozni a báb és élő ember viszonyát.  A bábművész képességei közé tartozik még a ritmusérzék, az improvizációs készség. Fontos, hogy ismerje a bábjáték különleges nyelvezetét.  Nagy segítség, ha konyít a koreográfiához, a dramaturgiához, a rendezéshez.   Segít, ha jó vizuális képzelő ereje van.  Mivel a szabadúszók saját maguk menedzselik a társulatukat,  így üzleti képességekkel is rendelkezniük kell. Ez persze az ember személyiségének egész más szelete, mint az alkotóművészi.

-Lehet versenyezni a képernyő népszerűségével?

 Sz J.- Lehet, de még mennyire, hogy lehet! Az élő játék, ami előttünk, velünk történik, igazán különleges élményt ad. Többdimenziós, valódi, a szemük előtt születik meg,  megkockáztatom: a képernyőnél sokkal erőteljesebben hat. Érzékelni kell persze, hogy az adott közönség mennyit bír.

- Hogyan lehet előadás közben a közönségre reagálni, amikor kötött a szöveg és a bábok mozgása?

 Sz. J.- Például a tempóval. Érdekes, hogy ha zaklatottabb a közönség, nem biztos, hogy gyorsabban kell játszani. Van, hogy pont le kell lassítani, csendesedni, s ez visszahat a hallgatóságra. Időt kell hagyni a hallgatóságnak, hogy belekerüljön a történetbe. De ez nem szabály, lehet, hogy az ellenkezője a célravezető. Recept erre sincs, és mindig az adott helyzetet kell megoldani. Porondon a bolondom című némajátékos, bolondos előadásunkban még szöveg sincs, a játék intenzitásán múlik minden. Kicsiknek és nagyoknak is másként játsszuk az előadásokat.

- Ha  létrejön egy előadás, akkor az onnantól végleges változat?

T.A.- Nem. Menet közben, „élesben” sok minden alakul még. Évek alatt folyamatosan csiszolódnak a műsoraink. Nagyon örülünk, hogy ezt megengedhetjük magunknak. A Nyiss kaput, Angyal! szövege például sokat rövidült, tömörebb lett az eltelt évek alatt. Így alakult ki a most látott előadás. Minden évben mikor újra kezdjük próbálni, kicsit változtatunk az előadáson.

-A Nyiss kaput, Angyal! kifejezetten intim hangulatú produkció.

 Sz. J.- Érdekes, hogy ezt mondja. Amikor megalakultunk, nagyon különböztünk az akkoriban    működő független bábszínházaktól, lehet ennek egyik oka, hogy ez egy tisztán női csapat, nem tudom. Megértettük, hogy nincs értelme hasonulni a többiekhez, azt adjuk, amit amúgy is tudunk: a saját személyiségünket.  A Nyiss kaput, Angyal!például betlehemes játékokból épül fel, melyeket többségében férfiak adtak elő. Volt ugyan bölcsőcske játék is, amelyben a női szereplők voltak túlsúlyban, de az azért kevésbé volt elterjedt. Mi létrehoztunk egy olyan betlehemes előadást, ami a mi interpellációnkban is hiteles lehet, ez az egyik oka, hogy angyalokként szerepelünk benne.  Úgy játsszuk az autentikus szövegekből összegyúrt műsort, hogy a hagyományt kicsit magunkra alakítottuk. Az előadásunk végén van az a rész, amelyben Heródest lefejezik. Eredetileg csupán ez volt bábjáték, a többit nem bábelőadásként adták elő.

- Nagyon virtuóz bábtechnikákat láthatunk az előadásban.

 Sz. J.- Ebben a játékban az a virtuóz, hogy bár nagyon egyszerű bábokkal játszunk, de rengeteg szereplővel, amit csak ketten keltünk életre. Nem is nagyon látjuk, hogy mi történik a színpadon meg a nézőtéren, hiszen előttünk van egy fal apró csillagocskákkal, azokon át kukucskálva látunk valami keveset . A betlehem alján vájatok vannak. Azokban mozgatjuk a figurákat. Előre ki kellett találni, hogy milyen utat járhatnak be a bábok, ezen utólag már nem egyszerű változtatni. Ráadásul, mivel mi mozgatók nem tudunk játék közben helyet változtatni, a bábokat egymás kezéből vesszük át, miközben a hangjuk állandó marad, így mindig nagyon kell figyelni egymásra. Mivel a bábok többsége egyszerű botokból áll, meg kellett találni azokat a mozgatásformákat, amiktől mégis olyanok, mintha élnének.  Praktikusak ezek az egyszerű bábok, nincs semmi, ami meghibásodjon rajtuk. Józsefet és Máriát viszont marionettbábokkal jelenítjük meg.  

-Az  közismerten igen bonyolult.

Sz. J.-  Bonyolultak tűnik, de higgye el, ez a fajta  marionett nem bonyolult. A bábtechnikát mindig annak alapján választjuk meg, hogy mit kíván meg a darab, hogyan lesz a legkifejezőbb. Józsefet és Máriát az angyalok felülről mozgatják és a marionett-technikából adódóan ezt a nézők is láthatják. Az sem baj, ha ez a nézőben nem tudatosul, ha úgy megy el az előadás végén, hogy azt kereknek érzi, az egy kicsit ettől is lehet.

- Nagyon szépek a bábok a díszlettel egyetemben.

T.A.:- A díszlet praktikus is a szépsége mellett. Tetejét leszedjük, oldalát behajtjuk, és már bele is fér egy személyautó csomagtartójába. Az ügyes kis szerkezet egyébként a tinnyei kétszintes betlehem művészi továbbgondolása, a végeredményt Grosschmid Erik bábtervezőnek köszönhetjük.

A képen az eredeti tinnyei betlehem látható:

tinnye betlehem.jpg

-Általában saját maguk készítik a bábokat és a díszleteket?

 Sz. J.- Nagyon sok bábunkat a társulatunk harmadik tagja, Fekete Anetta készíti, de a Nyiss kaput, Angyal! előadás bábjaiban a mi kettőnk keze munkája is benne van.  A három napkeleti bölcs köpenyét én varrtam ki apró gyöngyökkel. Jellemzően azért készíttetjük a bábjainkat.  Ha nem Anetta dolgozik rajtuk, akkor más bábtervezőt  kérünk fel. Ekkor közösen tervezzük meg az előadás képi világát. 

- Hogyan alakulnak ki az előadások?

T.A.- Mindig máshogy, a helyzet, az ihlet hozza, hogy  hogyan.  Az előadásaink is sokfélék, harsányan bohóckodni is szeretünk! Igen érdekes egyszemélyes játék A szomorú királykisasszony című előadásunk.

- Honnan jött az egyszemélyes előadás ötlete?

T.A.- Régóta szerettem volna papírszínházat, ami egy óriási lapozgatható képeskönyv mozgatható figurákkal. Ennek megfelelően választottam ki a mesét. Csak a tervezgetés úgy 3 hónapig tartott, s csak utána jött az előadás kidolgozása. Élő zenei kísérettel adom elő a mesét.

- Milyen más előadásaik vannak még?

 Sz. J.-A Porondon  a Bolondom beszéd nélküli zenés burleszk leginkább a némafilmek világát idézi meg és úgy szól életről-halálról, az élet más fontos kérdéseiről, hogy eközben a kicsik magukra ismernek a Bolond figurájában.  A Grimm mesék verlliszóra című előadás a Jancsi és Juliska meg  a Piroska és a farkas mesék szokatlan feldolgozása. Az  előadás a családi bábszínházak hagyományát eleveníti fel. Ez az előadás  legautentikusabban családi közegben tudna hatni a közönségre, például családi ünnepek alkalmával, születésnapokon, egyszerre harminc-negyven nézőnek. Kevés ilyen lehetőségünk van, így sajnos nem sokszor van alkalmunk bemutatni. Sajátos produkciónk a Bábakukucs, azaz „kandika színház. Ez egy vásári mutatvány, melyet szabadtéri rendezvényeken szoktuk bemutatni, akár télen is. Nagy örömünkre  szerepeltünk már vele már a Mai Manó házbna is egy fotótörténeti kiállítás alkalmával, hiszen a mi Bábakukucsunk ihletője, a kandika láda, azaz a „Guckkasten” egy igazi optikai érdekesség volt a maga korában. A szomorú királykisasszonyról már szóltunk, és a karácsonyi előadásunkról is. Örülünk, hogy még mindig játsszuk a Jambóza bábcirkuszt, amely az első előadásunk volt. Új a repertoárunkban az Offreusz, a nagyerejű, mely Szent Kristóf kalandjait beszéli el. Ezek mellett működik a mézeskalács-sütödénk is.                                                         

babaoffresuzs a nagyaereju.jpgA képen Offreusz, a nagyerejű látható.

 

 

- Hogyan fogjanak a szülők, nevelők a bábozáshoz?

Sz. J - A bábnak varázsereje van, s így közvetítő lehet a szülő és gyerek között. Tudja a gyerek, hogy nem önálló élőlény, hogy a szülő is ott van a  háttérben, mégis önálló lényként kezeli. Ha a szeretetre méltó báb közvetíti a szülő akaratát, bármit el lehet érni a gyereknél.  Ezzel a lehetőséggel persze felelősséggel szabad élni. A bábot gyerek is felhúzza olykor a kezére, de igazán azt szereti, ha a szülő, a nevelő kelti életre. ne a nevelési cél domináljon ilyenkor. Sok mókára, közös nevetésre, a nap átgondolására, a gyereket nyomasztó gondok megbeszélésére ad lehetőséget. Sokkal előbb megnyílik a kisgyerek a bábnak, mint a szülői kérdezősködésnek. Nagy kincs egy családban egy ilyen báb-barát, meg kell becsülni. Nem kell feltétlenül figyelni a helyes technikára, hangra, csak arra, hogy legyen szeretetre méltó, és tudjon a gyerekkel együtt nevetni. És ne neveljen örökké.
A másik a közös bábelőadás létrehozása. Amikor együtt játszunk a gyerekkel. Itt sem a tökéletességre kell törekedni, hanem az együtt töltött időre. Az a jó, ha a bábok, a díszletek közösen készülnek, a legegyszerűbb megoldásokkal, akár rögtönzött bábokkal, amik esetleg csak egy-két előadást bírnak ki. Majd legközelebb készülnek újak. Érdemes mindenféle technikát kipróbálni, nem kell ragaszkodni a megszokott kesztyűs játékhoz. Nagyon jó asztali-báb megoldások vannak, használhatunk terményeket, lehet készíteni papírszínházat, árnyszínházat, egyszerű felülről mozgatott figurákat, nem merem kimondani, hogy marionetteket. Egy ilyen közös alkotófolyamat során rengeteg mindent megtanul a gyerek. Nem baj, ha kilóg a feje a parván mögül, persze, hiszen látni szeretné, hogy a közönsége elég jól szórakozik-e. Ezért is szerencsés, ha nem elbújós bábjátékot játszunk, de persze erre nincsen szabály,vannak gyerekek, akiknek ez kifejezetten jót tesz. És persze nagyon élvezik azt a varázslatot, amikor valóban láthatatlan a mozgató. Játsszon akár szülő a gyerekeknek, akár gyerek a szülőnek, akár közösen valaki másnak, családi körben minden megengedett, csak jó legyen a móka, hiszen ez a legfontosabb. A karácsonyi együttlét erre nagyon jó alkalom, érdemes kipróbálni.  Persze, ha egy pedagógus színpadképes, közönségképes előadást szeretne gyerekekkel létrehozni, akkor az egy másik helyzet.

-Van  kedvenc előadásuk?

Sz. J.- Mindegyik a szívünk csücske, mindegyik más miatt az. Amit elmondtunk, abból látható, önkéntelenül is a hagyományból építkezünk, de közben kifejezetten izgatnak minket azok a határterületek, amiben meg lehet találni a közös nevezőt a bábos műfajjal.  Alapvető, hogy soha nem másolunk. Helyette mindig továbbgondoljuk, és magunkra szabjuk az eredeti forrásokat.

-Mikor  mondható késznek egy előadás?

T.A.- Általában a határidők szabják meg, hogy mikor kell kiállni a produkcióval, de az előadás  folyamatosan változik, alakul. Nem mindig akkor kerül közönség elé, mikor szerintünk már kész.  A közönséggel csiszolódik ki az előadás, olyan hogy teljesen kész előadás, talán nincs is.  Olyan egy előadás, mint egy ház, folyton alakít rajta az ember.

- Milyen terveik vannak?

 Sz .J.- Szeretnénk egy olyan előadást, ami főként időseknek szól, az előadás szereplői is idős hölgyek lennének, de nem szeretnénk semmiféle súlyos problémákat taglaló, mély mondanivalóval bíró drámát létrehozni, egyszerűen szórakoztatni szeretnénk. Sok éneket tervezünk bele, mivel nagyon szeretünk énekelni. Sok más elképzelésünk is van, meglátjuk, melyiket sikerül előbb megvalósítani. Szerencsére magunkon kívül senki más nem hajthat  minket.

- A gyerekek szórakoztatására ma már rengeteg produkció alakult ki. Hogyan lehet érvényesülni ebben a versenyben?

 Sz .J.- Nem könnyen, főleg, úgy, hogy a minőséghez mindenképpen ragaszkodunk. A díszleteink, bábjaink aprólékosan kidolgozottak és kis méterűek. Ennek megvan az a hátránya, hogy nem tudunk egyszerre 500 gyereket lekötni, mert a nézők fele nem látna semmit sem egy ilyen előadáson.  Efféle felkéréseket vagy nem vállalunk el, vagy inkább kétszer, háromszor játsszuk el az előadást, de a minőség rovására semmi sem mehet.  A szakmai szintből nézőink iránti tiszteletből sem engedünk.

 

Tánczos Erzsébet írása

 

KARÁCSONYI SZOKÁSOK Ádám és Éva napján

 SZ.jpgDecember 24. - Ádám és Éva napja,  más néven karácsony szombatja, vagy karácsony böjtje Magyarországon ezen a napon állítjuk fel a karácsonyfát, és ezen az estén ajándékozzák meg egymást a családtagok. A karácsonyfa-állítás egészen új szokás, mert csak a XIX. század ötvenes éveiben, akkor is csak  városon jelent meg először.
A  nép  ezt a napot karácsony szenvedőjének is nevezi, elég logikus, hogy miért. Ezen elnevezések találóan jellemzik azt a szigorú böjtöt, amely a nagypéntekinél csak annyival könnyebb, hogy estefelé már hal, főzelék, tészta és gyümölcs is fogyasztható. Ezek az ételek, ha szigorúan böjtösek is, semmi összefüggésben nincsenek a  keresztény vallás parancsaival. Valamennyinek megvan a maga  ősi gonoszűző, termés- és szerencsevarázsló, egészségjósló ereje. Fogyasztásuk tehát mély , ősvallási eredetű, mondhatni rituális tett. Az ünnepi evésszabályozás a   felsőbb hatalmak jóindulatának megszerzésére irányul. Az étkezésnél ugyanis a hagyomány szerint  a szellemek is jelen vannak, és az alkalmi ételek az emberi kívánságok szimbolikus előterjesztői.  Külön szerencse, hogy finomak ezek az ételek!

reglencse.jpg Érdekes az egyes ételek jelentése: karácsonyi  étkek a lencse, a hal, és valami  mákos étel, ami  sok helyen a mákos  bobajka. ( Receptje például : ww.mindmegette.hu/makos-bobajka.recept, e bejegyzés alján megtalálható). Ez azért van így mert a mák és a  lencse nem más, mint a pénz szimbolikus megidézése. Fogyasszuk bátran, hátha segít! A karácsonyi asztalon elengedhetetlen a sertéshús,  mert a szaporaság jelképe és bőségvarázsló étel.

reghalaszle.jpg

 

 

 

 

 

 NÉHÁNY ÁLTALÁNOSAN ELTERJEDT SZOKÁS:

Régen bizony nem örültek, ha  24-e reggelén  fehérnép ment a házhoz először ( már megint a nőkkel van baj!), mert a nő nem hoz szerencsét. Ha férfi megy, akkor sok tojás lesz a háznál a következő évben.

Katolikus vidékeken karácsonyi asztalt  készítettek Somogyban szénát borítottak az asztalra, a sarkaira pedig fésűt, kaszakövet, kést raktak, majd asztalkendővel letakarták az egészet.
 Sok helyen  a csordás egy csomó vesszővel végigjárta azokat a házakat, ahol tehenet tartottak. A gazdaasszony annyi vesszőt húzott ki a csordásnál levő  csomóból, ahány tehén a háznál volt. Azzal aztán  megcsapkodta a csordás lába szárát.

 Néhol  mákos  bobajkát adtak a tyúkoknak, hogy jól tojjanak. A kakas  rosszabbul járt: hátsó fertályát fokhagymával és fekete borssal kenegették, hogy üzekedőbb kedvű legyen.

Úgy  mondták:  Jobban tojnak a tyúkok, ha  szenteste a gazdasszony a szoba sarkában guggol, kezében egy üveg savanyú káposztával, amit később megetet a tyúkokkal.

Karácsony  estéig  minden kölcsönadott holmit visszakértek, illetve e napon semmit ki nem adtak a házból, hogy együtt maradjon a gazdaság.

 Karácsony vigíliáján az erdélyi szász tűzhelyekben eloltották, s azonnal újragyújtották a tüzet.  Ennek a tűznek - hitük szerint -különleges ereje van, tisztító hatású, egészség- és termékenységi ereje van. Az új tűzből származó hamut szétszórták a termőföldeken és a kertben. Ez a mágikus erő átívelt az egész mezőgazdasági év ciklusán. Ezt a hiedelmet és szokást még az Alsó-Rajna vidékiek hozták magukkal, és évszázadokon keresztül megőrizték Erdélyben is.  A tűzgyújtásnak más formája is  előfordul. Van, ahol falu melletti dombon fáklyát gyújtanak, vagy a templom tornyából égő szalmacsóvát dobnak le, vagy szalmakötegből tüzet gyújtanak.

Mi az ünnep "forgatókönyve"?

Azt nem könnyű meghatározni, hogy  mely népszokás a karácsonyi ünnepkör melyik napján és hogyan történik. Azért nehéz  napokra  bontani a téli ünnepkörhöz tartozó  szokásokat, mert amelyik  szokás egyik helyen  egy bizonyos napon zajlott, másutt egy hétig is  eltartott. Vannak vidékek, ahol a kántálók  december 24-én  járnak, máshol egész héten  köszöntenek. Helyenként, ha nem hívják be a köszöntőket a házba, azok  csendesen  eloldalognak, annyiban hagyják. Másutt ezt sértésnek veszik.

regles.jpgBár a szokások egy része általánosítható, más része  azonban csak egyes területen dívik. Az állatokkal kapcsolatosak  szokások  értelem szerűen ott  hangsúlyosak, ahol az állattartás a létkérdés, és  nem számottevő  ott, ahol az állat csak  mellékes része a paraszti gazdaságnak. Hortobágy környékén például  igen fontos karácsony éjjelén az állatok etetése-itatása, mert "a karácsony éjfelén merített víz aranyos, gyógyító hatású.” Valamint, „ha az állatok nem kapnak rendesen enni-inni, karácsony éjjelén panaszkodni fognak”. Miután  majd’  minden gazdaságban van állat, jobb a békesség alapon ma is élnek e szokások.

Mik a karácsonyi dramatikus előadások?regbab.jpgBábtáncoltató bábok láthatóak a képen


regls.jpgA karácsonyi játékok legismertebbjének, a betlehemezésnek  két fő formáját ismerjük: az élő szereplőket kívánó pásztorjáték és a bábokkal előadott  bábtáncoltató karácsonyi játék két külön műfaj. A jó-rossz, szegény-gazdag ellentét igen egyszerű, szemléletes formában mutatkozik meg ezekben a játékokban. A tréfát a pásztorok szolgáltatják, akik félreértik az angyal latin szavát. Tudatlanok ugyan, de jószívűek, és csekély javaikból szívesen  adnak a kis Jézusnak. A betlehemezést másféle színjátékos szokásokhoz hasonlóan  adománykérő formulák zárják le.
A betlehemes játékok mellett  a  Paradicsom-játék is közismert volt,  ez Ádám és Éva napján  bűnbeesésük történetét adta elő az érdeklődőknek.

 Bizonyos vidékeken a karácsonyesti lámpagyújtással kezdődik a kolindálás vagy  regölés. Ezek a rómaiak népüdvözlő énekeinek keresztény megfelelői. A regölő (ének­mondó), a magyar őstörténet kutatói szerint a régi magyarok sámánjainak, varázslóinak, ráéneklőinek egyik elnevezése lehetett. A magyar regüs szó a középkori oklevelekben, mint foglalkozási név, (királyi, főnemesi udvarban tartózkodó hivatásos énekmondó) fordul elő. A regölés a legények és házasemberek termékenység-, bőség- és párokat összevarázsló, házról házra járó köszöntő szokása, a téli napforduló pogánykori emléke. A regölés a magyarság egyik legarchaikusabb népszokása. A regösének szövegének és dallamá­nak  nyomai az egész magyar nyelvterületen jelen vannak. A regösének rítusének, amelyet a regölés alkalmával énekelnek a regösök.

A  kutatók s  a regölésben a finnugor kori  emlékeket és a téli napforduló megün­neplésének pogány nyomait   látják.  A regölést - a csoda­szarvas motívum, a refrén, s a dal­lam sajátosságai alapján - a sámánénekkel is összefügghet. A regös (énekmondó) a nyelvészek és őstörténészek véleménye szerint a régi magyarok sámánjainak, varázslóinak egyik elnevezése lehetett. A középkorban - latin!- a regus szó királyi jelentett. A 16.században Bomemisza Péter  jegyezte le a regös szót. Az első regöséneket 1838-ban közölték nyomtatásban.

A Dunántúlon  a legények köcsögdudákkal, csörgős botokkal ­néhol csengővel, regös síppal, furulyával - keresték fel elsősorban a lányos házakat. A  csörgős botot láncokkal praktikus  felszerelni, hogy  fülrepesztő zajt keltsen. A köcsögdu­dával és a láncos bottal hagyományosan  a refrént kísérik. A regösök jellemző  öltözete kifordított bárány­bőr kucsma és bunda.regoslancos.jpg


regosduda.jpgA regös ének általában az alábbi részekből áll:

regos.jpg

1.) Bekéretőzés:

Megjöttek, megjöttek Szent István üldözött szolgái Elfagyott kinek keze, kinek lába, kinekfüle,farka,

A kendtek adományaiból szeretnők meggyógyítani ... Mondjuk-e vagy nyomjuk? (Már, mint az utat visszafelé.)

Vagy:

Nem vagyunk mi rablók, Szent István szolgái, Most jöttünk hideg kútról, hideg mezejéről, Elfagyott kinek keze, kinek lába,

Kinek füle, farka, szabad-e regöIni?

(A bekéretőzésnek több változata van.)

         Háziak:        Mondjátok, mondjátok!

2.) Beköszönés, bevezetés

Amodafolyik egy sebes folyó,

Sebes folyó partján csoda szőrű szarvas, Csoda szőrű szarvasnak ezer ága-boga, Ezer ága-bogán kilenc mise gyertya, Gyulladván gyulladjék, altatván aludjék, Hej, regö rejtem, azt is megadhatja

Az a nagy Úristen!

3.) Termékenységvarázslás

Adjon az Úristen, ennek a házigazdának Két kis ökröt, két kis bérest, Csöngős-pöngős szekeret,

Aranyos ostornyelet,

Hej, regü rejtem, azt is megengedte Az a nagy Úristen!

4.) Párosító rész, vagy összeregölés

Itten vagyon egy szép legény Kinek neve (Jóska!),

Itten vagyon egy szép leány Kinek neve (Róza!)

Isten meg se mentse, Kebelébe rejtse,

(Jsszecsöndöröclj'ék összepöndörödjék mint a cica farka!

Még annál is jobban:

Mint a kisnyúl farka!

Haj, regü rejtem, regü, regü rejtem, Mind a kettőt összeejtem.

5.) Adománykérés

Regüljük a gazdát, véle az asszonyát, Krumpli a sarka, fűzfa a talpa,

Botom a szivarja, nagy tök a kalapja. Amott a sarokban, van egy öreg zacskó, Tele ezüstpénzzeI, fele a gazdáé,

Fele regölőké.

Hej, regö rejtem, azt is megadhatja, Az a nagy Úristen!

6.) Elköszönés

Isten áldja meg e háznak gazdáját, Töltse meg az Isten, csűrét, kamoráját!

Adjon Isten bort, búzát, barackot, Kurta farkú malacot, Csutorámnak feneket,

Hadd ihassunk eleget!

Isten megáldja Kendteket!

 

( A bejegyzés szerzője is hasonló jókat kíván!)

 

BAOBAJKA.jpg A MÁKOS BOBAJKA HAGYOMÁNYOS KARÁCSONY ESTI ÉDESSÉG:

Hozzávalók:

A tésztához:

  • 40 dkg liszt
  • 2 dkg élesztő
  • 2 db tojás sárgája
  • 1 teáskanál kristálycukor
  • 1,5-2 dl tej
  • 5 dkg vaj
  • csipet só
    A mártogatáshoz:
  • 6-7 dl tej
  • 2 csomag vaníliás cukor
    A szóráshoz:
  • 15 dkg darált mák
  • 10 dkg porcukor
  • 1 citrom reszelt héja
  • kevés liszt
  • vaj a tepsi kikenéséhez

Elkészítés:

Először elkészítjük a tésztát. Az élesztőt a langyos, cukros tejben felfuttatjuk. A lisztet átszitáljuk, a sóval, a tojássárgájával, a felfuttatott élesztővel és az olvasztott vajjal robotgéppel bedagasztjuk, hogy sima, lágy kelt tésztát kapjunk. (Ha a tészta túl kemény lenne, egy kevés langyos tejet adhatunk hozzá.) A tésztát letakarjuk, és langyos helyen duplájára kelesztjük. Ha megkelt, lazán átgyúrjuk, és két részre osztjuk, a két részt hengerré sodorjuk. A két hengert egyenként 30 korongra vágjuk. A korongokat lisztben megforgatjuk, és a vajjal kikent tepsibe tesszük. Újabb 20 percig kelesztjük, majd előmelegített sütőben (160 fok) aranybarnára sütjük (kb. 30 perc).

A mártogatáshoz a tejet megforrósítjuk, belekeverjük a vaníliás cukrot. A kisült korongokat - kisebb adagokban - a tejbe áztatjuk, óvatosan, hogy el ne törjenek. Kivajazott tepsibe, vagy tűzálló tálba rakjuk, és rétegenként a porcukorral és a citromhéjjal elkevert mákkal meghintjük. Előmelegített, forró sütőben (200 fok) úgy 10 perc alatt készre sütjük.

 

Forrás:

Barna Gábor:A regös hagyományok földrajzi elterjedéséről

Karácsony Molnár Erika - Tátrai Zsuzsanna: Jeles napok, ünnepi szokások, Mezőgazda Kiadó

 GUZSAL Y AS - Népművészeti és Kézműves Folyóirat

Pozsony  Ferenc: Az erdélyi szászok jeles napi szokásai. Csíkszereda, 1997. Pro-Print Kiadó

MAGYAR NÉPRAJZI LEXIKON, IV. kötet, Dömötör Tekla, regölés címszónál.

 

Hogyan születhetünk? Karácsonyi beszélgetés a szülésznővel

Karácsony közeledtével beszélgettem  Bakóné Gottfried Anikóval , aki a Szent István Kórházban szülésznőként dolgozik, és egyben dúlaként is segíti a hozzá fordulókat.

- Anikó, te szülésznő vagy és dúla, néha bábának nevezed magad. Mi a különbség ezek között a fogalmak között?

- Mindegyik a szülést segítő személy. A dúlát kell talán leginkább magyarázni. Ő független szülés segítő, a leginkább asszonytársi segítőnek tudnám fordítani ezt a görög eredetű kifejezést. Olyan, aki fizikai és érzelmi támaszt nyújt a várandósság, főként a szülés és a gyermekágyas időszak alatt. A dúla szülési tapasztalattal rendelkező laikus segítő, tehát nem helyettesítheti sem az orvos, sem a szülésznő vagy a védőnő munkáját, hanem kiegészíti. Szerintem a többlet hogy végigkíséri a várandósságot és a gyermekágyi szakaszt is, míg a szülésznő legtöbbször csak a szülés alkalmával találkozik az anyával, nem ismerik egymást.A szülésznő és a bába szakmai értelemben segíti a szülő nőt. Mondhatjuk, hogy szinte ugyanaz a kettő, csak a bába az archaikusabb elnevezés, s manapság inkább az otthonszülés nyelvezetére jellemző. Az is igaz, hogy a bábák, a régiek, nagyon sok mindent tudtak füvek-fák gyógyító, segítő erejéről, olyan fortélyokat, amiknek ma már csak egy töredékét ismerjük. Sok tudás, amit a bábák évezredek alatt összegyűjtöttek, az elmúlt30 év alatt részben vagy teljesen elfelejtődött.

- Mit értesz ez alatt?

-Azt, hogy a múlt század 40-es évei körül világszerte medikalizálódott és rendkívül szabályozott lett a szülészet. Ennek eredményeképpen radikálisan csökkent a szülési szövődmények, az anyai és újszülött halálozok száma. Ez nagy érdem, nagy szó.  Én úgy gondolom, hogy először is anya és gyermeke épen és egészségesen „kerüljön ki” a szülésből. Ez alapvető, ennek hiányában felesleges mondjuk háborítatlan szülésről beszélni. De visszatérve a témához, a medikalizálódás hatására a folyamatok természetessége elveszett, az anya a folyamatok passzív részese lett. Az akkoriban szült asszonyok a szépen kimosdatott és bepólyált csecsemőt kapták meg. A szülés-születés lelki, érzelmi oldaláról teljesen lemondtak. Ez ma már szerencsére másképp van.

 - Mikor változott meg ez a szemlélet?

 - 2000-ben, amikor szülésznőként végeztem, már sok minden változóban volt, és ez a folyamat az óta sem állt meg. Bizonyos szempontból lassan visszatérünk a gyökerekhez.

 - Mit jelent ez? Azt, hogy „már a régi görögök is”?

 - Nem a görögök. Az óegyiptomiak. Az ősi időkben a nők valamilyen titkos szent helyen szülték meg a gyermeküket. Ez az asszonyi közösség tere volt, a születéshez kapcsolódó szertartások az élet ünnepléséről szóltak. Az ókori Egyiptomban a szüléseknél mindig két bába segített. A közösségben a bábának fontos dolga volt a gyermekágyas asszony és az újszülött ellátása és az ehhez kapcsolódó rítusok elvégzése. A szülés alapélménye a világrahozatal, a teremtés volt.  Az élet és halál gyakran kéz a kézben járt a gyakori gyerekhalandóság miatt.  A bába világra segítette a gyermeket, elvégezte az első fürösztést, és gyakran az utolsó mosdatást is. A bábák az emberi test működését és a lelki folyamatokat is ismerték azt, hogy test és lélek egymásra hat. Korunkban újra hangsúlyos lett a test és a lélek egysége a szülés meghatározó élményében. Egyre többször használjuk erre utalva a holisztikus személet kifejezést.

 - Miért gondolod, hogy egy olyan esemény, ami leginkább a fájdalmat juttatja az emberek eszébe, lelki rugókat is mozgat?

 - Sajnálatos, hogy sok kismamát riogatnak rémisztő szülés élményekkel, manapság nem is annyira a család, mint a barátok, játszótéri társaságok és fórumok. Ezeket jobb nem meghallgatni, elolvasni.  Nem szerencsés, ha ezek miatt a kismama a szülőszobára is magával cipeli rengeteg kétségét, szorongását. Ne csodálkozzunk, ha ez nyögve- nyelős vajúdáshoz vezet, nehezen alkalmazkodó baba érkezik, akire utána anyukája kissé "neheztelve" néz. Folytathatnám a szoptatással, hiszen az ezernyi különféle tanácsot megfogadó anyák gyerekeiből nem lehet jól evő-alvó békés baba. Közben a szülésélményekben rendszerint a fájdalomnál meghatározóbb a meghatottság, a mély megrendülés átélése.

 - Mégis, a közbeszédben a szülés fogalmához főként a fájdalom kapcsolódik.

 - Igen, ez is érdekes téma. Engem nagyon érdekelnek a fájdalomcsillapítás alternatív módjai, szelíd eszközei. Bebizonyosodni látszik, hogy a fájdalomküszöb minden embernél hasonló. A kibírható fájdalom élménye elviselhetetlenné válik akkor, ha az ember, esetünkben a szülő nő nem érzi magát biztonságban. Itt is fontos a lelki tényező, hogy elősegítsük, hogy megélje: biztonságban van, jó kezekben van, bízhat bennünk és saját magában. Már ez is segít. Aki ezt érzi, nagy eséllyel nem éli meg elviselhetetlennek a kétségtelenül kínzó fájdalmat.

 - Manapság a legtöbb vajúdó nőt elkíséri a párja. Ez megadja a kellő biztonságérzetet?

 - Tény, hogy 20 éve még kuriózum volt az apás szülés, ma meg már szinte kötelező az apáknak a részvétel. Én mindig azt mondom, tájékozódjanak, és belátásuk szerint döntsenek. Nem mindenkinek való ez az élmény. Az apák többnyire segítő partnerek, támaszt jelentenek a nő számára szülés közben is, de csak többnyire.

 - Van, aki nem bírja a vért?

 - Ez a legkevésébe gond. Van azonban, aki úgy érkezik, hogy fogalma sincs, mire számíthat, mi vár rá. Van olyan, aki erős férfiként nehezen viseli a passzív szerepet, hogy nem tud segíteni a szenvedő partnerének, mert ez nem az ő kompetenciája.

 - Mi a teendő ilyenkor?

 - Remélem, senki nem ismer magára, de ilyenkor valami feladatot adok az apának, vagy elküldöm reggelizni. Mire visszatér, többnyire már ő is rendben van.

 - Az apák laikus szüléssegítők, ha úgy vesszük. De a dúlák ezt hivatás szinten művelik. Te, szülésznőként, miért képezted magad dúlának?

 - Két gyermekem van, és az anyaság nagyon sokat adott a hivatásom gyakorlásához is. Sarkítva azt is mondhatjuk, hogy most már tudom, miről beszélek, s ez a szülő nőknek is számít. Sokkal empatikusabb lettem, és azt is tudom, minden szülés egyedi, az én két szülésem is más volt. Az első gyermekem születése óta az alternatív fájdalomcsillapítás mellett leginkább a háborítatlan szülés témája foglalkoztat. Amikor a szülészorvos megindítja, és ellenőrzése alatt tartja a szülést, akkor irányított szülésről beszélünk, ekkor az orvos orvosságokat használ, és esetleg műszeresen beavatkozik. Ezekre a beavatkozásokra persze szükség lehet, félre ne érts! De ha nincs olyan tényező, ami ezt szükségessé tenné, akkor elérhető a háborítatlan szülés. Ekkor a szülés spontán indul meg, és a baba természetes módon jön a világra. A segítség sem infúzióban, gyógyszerekben érkezik, hanem a masszázs, a szelíd gyógymódok csillapítják például a fájdalmat, ha erre szükség van. Ez a háborítatlanság azt is jelenti, hogy csak olyan személyek legyenek az anya körül, akiket szívesen lát.  Az ily módon megszületett babák élénkek, aktívak, az anyák a szervezetükben termelődő természetes oxitocin hatására módosult „anyai” állapotba kerülnek, a kötődés már a szülőszobán kialakul. Ugye nem kell hangsúlyoznom, ez miért hatalmas előny. A dúlák a lelki, érzelmi támogatást is nagyon fontosnak tartják, a jó időben elmondott megfelelő szavakat az egyéb praktikák mellett. Ez az én kórházi munkámban is sokat segít. A háborítatlan szülés nem rendelhető meg, de a feltételei megteremthetők. A bizalom, a támogatás éppolyan fontos, mint a masszázs, a homeopátiás szerek vagy az aromamécsesek. Ezt próbálom megvalósítani azok számára, akik vevők erre a lehetőségre.

- Nem mindenki az?

- De nem ám, sokan vannak, akik spontán alávetik magukat a kórházi „rutinnak”, ez a fehér köpeny hatalma. Nem kételkednek, és nem keresik az útjukat.

- Nekik a könnyebb?

- Bizonyos szempontból igen, könnyebb és kényelmesebb. De akit foglalkoztatnak bizonyos kérdések, annak felelőssége, hogy válaszokat találjon. Kibújni ez alól nem lehet, mert az megbosszulja magát. Azt szoktam tanácsolni a kismamáknak, kérdezzenek tőlem és a kezelőorvosuktól is. A válaszokból sok minden kiderül. Az a jó, ha kialakul a bizalom. Ha azt érzi a kismama, hogy nem jó helyen van, nem figyelnek a kérdéseire, esetleg megfeddik, hogy minek foglalkozik olyan dologgal, ami nem az ő ügye, akkor viszont vegye számba a lehetőségeket és váltson. Még akkor is érdemes ezt megtennie, ha a terhessége végén jár. Erre az információgyűjtésre, tájékozódásra nagyon jók a napokban kezdődő Születés Hete rendezvény előadásai, de böngészésre ajánlom a module.hu oldalt is. 

- Mesélj egy emlékezetes szülésről! 

- Sok ilyen emlékem van, sokféle hangulat. Eszembe jut egy fiatal pár, az utolsó hónapban váltottak orvost, és érkeztek az én munkahelyemre. Bevonultak a szülőszobába, amikor eljött az ideje, és hát komolyan mondom, azt éreztem, hogy a harmonikus együttműködésükhöz én már nem is tudok mit hozzátenni. Apuka kinyitotta a bőröndöt, benne aromamécses, masszázsolaj, mindenféle dúla felszerelés. Ez egy dolog, de ezeket úgy vetette be és akkor, ahogy és amikor a vajúdó társának jó volt. Ez az odafigyelés példaértékű volt. Szüléskor különben minden nő találkozik saját magával, nincs színlelés, dekoráció, ámítás. Van, akit meglep ez az élmény, más igyekszik elfelejteni. Vannak azonban azok, akik megérzik és megélik a saját erejüket, és ez az élmény velük is marad. 

- Hogyan fogsz élni, mondjuk 70 évesen?

- Szülésznő leszek, ez nem kérdés. Hosszú ujjaimat látva ezt már gyerekkoromban mondogatta a családom, s még tanuló ápolónő koromban végérvényesen el is dőlt, amikor végignézhettem egy születést. Hogy milyen körülmények lesznek, azt megsaccolni sem tudom, olyan tempóban változik minden. Akkor leszek elégedett, ha tapasztalt öreg bábaasszonynak tart majd a környezetem.

December 21. Tamás napja, tamáskodjunk !

A népnyelv a  ma névünnepét  jegyző apostolt „hitetlen” Tamásnak nevezi. Ez a  köznyelvi szólásként is használatos megjelölés onnan ered, hogy az evangélium szerint Tamás kételkedett Jézus föltámadásában.  Nem volt jelen, amikor  a feltámadt Jézus  megjelent a tanítványoknak. Amikor beszámoltak Tamásnak róla,  ő azt mondta, csak akkor hiszi el a történteket, ha saját szemével és kezével  bizonyítékot talál. Jézus  újra megjelent a tanítványoknak. Na,  ekkor Tamás is  ott volt. A Mester felszólította, hogy nyúljon ujjaival a sebeibe, s Tamás úgy is tett. A tapasztalat hatására visszatért  a hite. Tamás     tapasztalata által akart meggyőződni  Jézus feltámadásáról, innen ered a szólás: Szent Tamás szolgája vagyokazaz akkor hiszem, ha látom. Ha valaki tamáskodik, akkor nem hisz el valamit.

Cavaraggio festményén így láthatjuk Szent Tamást:

TamasCara1.jpg

Tamást szívesen választották az ácsok, építészek védőszentül, de ennek nem a tamáskodás az oka, hanem az , hogy indiai uralkodó ácsa lett

A Gergely-féle naptárreform óta Tamás napra esik a "legsötétebb nap", a téli napfordulat csillagászati időpontja. ( Erről bővebben itt:

http://netfolk.blog.hu/2012/12/18/mi_az_a_napfordulo_a_teli_a_nyakunkon_van_akarmit_is_irtak_a_majak).

Nem  meglepő hát, hogy a Luca napi hiedelmek némileg Tamás napján is  tetten érhetőek.


E naphoz néhol férjjósló praktikák kapcsolódtak.

" Hitetlen" Tamás napjához számos  disznóvágással kapcsolatos  hiedelem  kapcsolódik. Az ekkor vágott  disznó  hája, a "tamásháj". Ez állítólag nem avasodik meg. Ezért aztán gyógyításra igen alkalmas:kelések, sebek,  egyéb bőrbajok   kezelésére használták. A disznó sózott vérével a köszvényt kezelték.    Tömjénnel, szenteltvízzel, vagy hagymával vegyítve  is használták. A Mura vidékén viszont úgy  tartották,  hogy ezen a napon pont nem szabad disznót vágni, mert aki ezt teszi, annak Tamás minden évben megöli valami jószágát. Sokan mézet szenteltettek Tamás napján, mivel az egész évben  megfelel baromfibetegségek gyógyítására. Göcsejben úgy tartották, aki ezen a napon disznót vág, annak minden évben valamilyen háziállatot kell vágnia ezen a napon, mert különben a jószágok közül elhullik valamelyik.

Időjárásjóslásra is felhasználták a Tamás napján leölt hízót:úgy tartották, ha nagy a mája,  hideg lesz a Karácsony. Jósoltak az ekkor leesett hóból is, mert ha Tamás reggelére beborította a tájat, boldog és békés Karácsonyt ígért. A férjre vágyó lányoknak  Tamás előestéjén  kívánatos volt az udvaron a vállukkal rázni a kaput, mert ha ilyenkor kutyaugatást hallottak,  akkor kérőre számíthattak,  mi több, az ugatás irányából várhatták életük párját!  Ha pedig elalvás előtt férfi alsóneműt ( ez igen kedvelt szokás volt, úgy látszik) rejtettek a párnájuk alá,  még  a  jövendőbelijük személyét is megálmodhatták.

 

 

Tánczos Erzsébet

Forrás:

http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/szent_hitetlen_tamas_apostol

http://hu.wikipedia.org/wiki/Tam%C3%A1s_apostol

HÁZI GYÜMÖLCSTEÁK GYÜMÖLCSÖKBŐL, TERMÉSEKBŐL

Létezik egy ital, amelyet bármikor nyugodtan fogyaszthatunk, hiszen nincs benne koffein,  viszont vitaminokkal bőven ellátja a szervezetet. Ez  bizony a gyümölcstea. 

A filterezett  sokszor több aromát mint gyümölcsöt tartalmaz. A valódi gyümölcstea  viszont szárított virágokból, gyümölcsökből különféle gyógynövényekből áll.

A jófajta bolti valódi gyümölcsteák szerintem igen finomak, de kifejezetten borsos az áruk.  Bőven van olyan, melyet nem tudnék magam előállítani ( talán segítetek benne, hogy képes legyek rá?), de sok finomság kevéske pénzből vagy  szinte a semmiből  könnyen előállítható otthon is.. Ha igazi házi gyümölcsteára vágyunk, a legjobb, ha magunk készítjük el.  Folyékony alakban talán azok is rávezetők a gyümölcsfogyasztásra, akik nyersen nem szeretik, bár hogy ilyen hogy lehet, azt én nem is értem.

 bögre.jpg

Gyümölcstea házilag

Gyümölcsteát készíteni nagyon könnyű. A hozzávalókat nagy részét mi magunk száríthatjuk, aszalhatjuk hozzá.

A házi gyümölcstea készítésénél az a szabály, hogy nincs szabály, merjünk kísérletezni az arányokkal. Érdemes arra figyelni, hogy a keverék minden összetevőjét egyféle módon kelljen elkészíteni.Legjobb hazai növényekből főzni: bodzából, hársfavirágból, citromfűből. Érdemes még melegen, cukor nélkül inni, de a gyerekek még jobban szeretik mézzel. Az aromák  akkor oldódnak ki intenzíven ha  legkevesebb  20 percig áztassuk a keveréket a  megfelelően meleg vízben. 2-3 evőkanál gyümölcstea  1 liter vízhez lehet a mérce, egy adag.

Így készíthetünk almateát:

alma.jpg


1. Aszalt almát  áztassunk langyos vízben legalább 30 percig.
A kimért aszalt gyümölcsök, az alma is,  tökéletesen jó alapanyagok. Nyersen is nagyon finomak, de áztatással teává lényegíthetjük őket. Úgy, hogy aztán a gyümölcsöt magát is elfogyasztjuk, persze. Mondjuk ez egy drágább variáció. Házilag is aszalhatunk. A nyári hónapokban a napon szárítjuk ki a megmosott, kimagozott és vékonyan felszeletelt gyümölcsöket.  2-3 nap mindenképpen szükséges a kiszáradáshoz.
A lakásban pedig – irány a sütő,  alacsony hőmérsékleten aszaljuk a nagyon vékony szeletekre felvágott gyümölcsöket. Lehet persze aszalógépet venni, de évezredek óta működik az aszalás természetes körülmények között is, szerintem felesleges energiafaló, még akkor is ha gyorsabban dolgozik, mint a napfény vagy a sütőnk.


2.  Kedvenc változatom: almás sütemények készítésekor levágott almahéjból pocsékba menne, de a szárítást, aszalást követően tökéletes almatea alapanyagot nyerhetünk belőle.Az előkészített almából egy evőkanálnyit forrázzunk le negyed liter forró vízzel, de még előtte tegyünk a csészébe fahéjat és szegfűszeget is, majd hagyjuk állni két órát!  Ezután szűrjük le, és fogyasszuk!

3. Így is készíthetjük: egy egész almát héjástul vágjunk apróra, majd egy forrázzuk le a gyümölcsöt 1 liter vízzel! Hagyjuk állni, majd szűrjük le, s már fogyaszthatjuk is.

 

csipketea.jpgŐsi bevált kedvenc a csipke, más néven hecsedli vagy gyepűrózsa  teája:

A növényt ősszel gyűjthetjük, azaz most van a szezonja.Szárítás céljából csak a teljesen érett, piros színű, kemény húsú terméseket gyűjtsük, mivel ezek C-vitamin-tartalma a legmagasabb. A csipkebogyókat száríthatjuk egészben, de kettévágva is.  Utóbbi esetben a magvakat szedjük ki, és a külső húsos részt pedig vékony rétegbe kiterítve szárítsuk meg.

Tea készítéséhez gyűjtsünk friss termést és enyhén szárítsuk ki. Reggelihez így lesz teánk belőle:

  1. Este betesszük a csipkebogyókat egy fazékba, felöntjük egy liter vízzel, és felmelegítjük 40-50 fokra. Fontos, hogy csak ennyire, mert így nem megy ki belőle a C-vitamin.
  2.  Ezután letakarjuk, és reggelig állni hagyjuk.
  3. Reggel megint megmelengetjük. 40 fokra. Nem forraljuk, hogy ne menjen ki belőle az értékes C-vitamin. Leszűrjük, és már iható is.

    Az elkészült gyümölcsteánkat természetesen tovább is ízesíthetjük. Finom és jó hatású ízesítő a méz, a narancslé, a citrom, a koriander, szegfűszeget, a fahéj vagy a vaníliát.

Egészségünkre! Szó szerint!

Karácsonyi sztár a fakín

f_1.jpgGyakori növény ez a fagyöngyfélékhez tartozó félélősködő. Sárga bogyói szépen díszítenek, s bár nem örökzöld mint a fagyöngy, gyakran kötik egy csokorba ezt a kétféle növényt.

 

 

fak.jpg

Míg a fagyöngy minden féle-fajta fán megtelepszik a tölgy kivételével, a fakín a tölgyesetre specializálódott. A fakínnal fertőzött tölgyfákon megtámadott  akár gyermekfej nagyságú daganatok is képződhetnek.faki.jpg

A fakín a fák félparazitái közé tartozik. Ez azt jelenti, hogy a szükséges  vizet és ásványi elemeket veszi fel az anyanövényből.   Leveleivel saját fotoszintézist folytat.

 

Terjesztésében a madarak szerepe elengedhetetlen. Ahhoz, hogy a magvak kicsírázzanak fontos, hogy a madarak elfogyasszák a bogyókat . A csőrüket  az „ étkezés” végeztével a faághoz dörzsölik,. Így tudnak  megszabadulni, ragacsos maradéktól-  ezzel odaragasztják a magot a fa ágához, ahol az lehetőséget kap az életre.

 A  fakín sárgás virágai tavasszal  nyílnak.

 Ilyenkor télen  a sárga álbogyók érnek.

 

Tánczos Erzsébet

Mi az a napforduló? Nyakunkon a NYÁRI- a varázslások ideje

napfor.jpgMivel közeledünk a  NYÁRI  NAPFORDULÓhoz,  nézzük, hogy mi is a napforduló a néphagyományban!

 

Válaszként  álljon elsőként  itt a Néprajzi Lexikon meghatározása:

" A napforduló nem más, mint két asztronómiai időpont:

1.) a nyári napforduló idején a Ráktérítőn éri el a Nap a zenitet, és az északi félgömbön leghosszabb a nappal.

2.) a téli napforduló idején a Baktérítőn éri el a Nap a zenitet, és az északi félgömbön leghosszabb az éjszaka.

A napfordulók azoknál a népeknél lettek ünnepnapokká, amelyek először tértek rá a szoláris, azaz napév szerinti időszámításra, és ahol jelentős napkultusz alakult ki."

A kereszténység kialakulása idején  a Római Birodalomban  már a Julius Caesar-féle szoláris naptárat használták, és a Napot megszemélyesítve, különféle istenek alakjában tisztelték.

A nappaloknak a téli napfordulótól kezdődő hosszabbodását a napisten újjászületéseként ünnepelték.

A keresztény egyház a 4. századtól kezdve ekkorra  tette Krisztus születésnapját, azaz karácsony ünnepét .Krisztust (jelképesen) a " legyőzhetetlen nappal" azonosították.

 

Az európai népeknek  már az ősidőkben is voltak ünnepi rítusai, amelyekkel az év leghosszabb nappalait meg  éjszakáit ünnepelték.

 

napfo.jpgA téli napfordulat ünnepköre, mely András napjától farsang farkáig tart, jóval hosszabbra   nyúlik , mint a nyári napforduló ünnepi időszaka.  Azért, mert  a természet télen  pihen,  s nyugalomban van az is, akit munkája a természethez köt.   Ráérősen ünnepel, de  figyelme    már   a következő évi termés és az állatszaporodás körül  jár.  Ennek érdekében próbálja megtenni ami hatalmában áll, s megnyerni  a természet erőit.  Csoda-e tehát, ha az egyház elfogadta a  napfordulók pogány külsőségekkel való ünneplését , de azokat saját tartalommal és jelentéssel  töltötte meg?

 

Persze a napév szerinti időszámítással és a naptisztelettel függött össze a nyári napforduló is. Ezt ünnepi rítusokkal,  főként a tűzgyújtással ünneplik a mai napig . Az 5. századtól az egyház  a nyári napfordulót  is keresztény ünneppé tette, ebből lett Szent Iván nap, azaz Keresztelő Szent János ünnepe. A Közép-európai paraszti kultúrákban, így a magyaroknál is, a napfordulók körül  ünnepi  szokások alakultak ki, hiedelmek fűződnek hozzájuk, melyek  igen régre nyúlnak vissza. A karácsonyi regölések és a Szent Iváni rítusénekek is megőrizték  az ősi szokásokat. A keresztény egyház a nyári napfordulót “Szent Iván napjával” helyettesítette.

 

 

A nyári napforduló ünnepét a következő, tűzzel kapcsolatos mágikus népszokások jellemzik:

Bod Péter református lelkész (1712-1769) leírása alapján tudjuk, hogy Szent Iván napon ilyen dolgokat végeztek

  1. A gyermekek  mindenféle éghető, bűzkeltő dolgot gyűjtöttek s tüzet raktak belőlük, hogy a kígyók ne szaporodjanak ott, minthogy ez Szent János napja tájában szokott lenni. Tüzet ugrottak,  és azt kívánták, hogy minden szomorúságuk égjen el. A nyárközépi tűzgyújtással  az ősi ember minden bizonnyal a Napot próbálta meg támogatni a sötétséggel vívott harcában.
  2. Égő üszkökkel a kezükben járták a határt, hogy megáldják a termést
  3. Égő kerekeket gurítottak le vagy forgattak, annak örömére  hogy a nap már az égen felső pontjára hágott.

maglya.jpg

 

A nyári napforduló ünnepét a jövendőmondásra is különösen alkalmasnak tartották.


A Szent Iván-nap előtti kakukkszó olcsó, az utána való drága gabonát jósolt. A palóc lányok a tűz kialvása után a kenderföldre mentek, és ott egyenként a kenderbe heveredtek. Azt tartották, hogy amelyikük után a letiport kender feláll, az egy éven belül férjhez megy. A fiatal házasok 13 szem parazsat tettek egy fazékba, aztán az asszony  eldobta a fazekat jó magasra, és ha egy szem parázs sem hullott ki belőle, boldog családi életre számíthattak.

A néphit szerint…

Aki Szent Iván napján pillangót fog, az egész évben szerencsés lesz. A fehér lepke szerencsét hoz, a sárga pénzt, a tarka lepke szerelmet. A szürke, barna vagy fekete pillangót meg ne fogja, mert  az bajt hoz. A  kora reggel fogott szentjánosbogár viszont az egészségvarázslás része.

A gyermekáldásra vágyók vagy épp várandósok, ha szép gyermeket szeretnének, szedjenek cseresznyét vagy almát, és este a tűz mellett egyék meg – a tűzben megsütött gyümölcsök gyógyító erejűek.


Tűzbedobálás mint varázslat:


Amennyiben a tűzbe dobott anyag lángra lobban, és nem fröcskölődik szét az egész tűzfelületre, az a dolgok jóra fordulnak!  Ha nagy szikrát vet az olaj, és a szikrák a tűz körén kívülre szállnak, akkor a dolgok rosszabbra fordulnak. ha a tűzbe dobott anyag eloltja a lángot, akkor valaki (lehet, hogy pont az, aki a tüzet rakta) megbetegszik. Ha virágkoszorút dobnak át a tűz felett a szerelmesek, és a másiknak sikerül elkapni, biztos a boldogság. Viszont ha a koszorú a tűzbe pottyan, akkor vége lesz.

A nyári napfordulókor  virágzik a páfrány.

pafranykert2.jpgMiért érdekes ez? A páfrány virága a növények tiszavirága, mert  csak néhány pillanatig él, azután elhervad. A néphagyomány szerint azonban aki megpillantja, az  érteni fogja az állatok nyelvét és meglátja a földbe rejtett kincseket. A  boszorkányok is a páfrány virágának köszönhetik mágikus erejüket!
A páfrány virágát láthatatlanná tevő varázsszernek tartották.

Sajnos  szinte lehetetlen megszerezni a páfrány virágát, mert a bimbó fakadását kísérő mágikus fuvallat mély álmot bocsát az emberre. Abban a pillanatban, amikor a virág kinyílik, odarepül egy apróka madár, és elragadja az ember elől.  Az is lehet, hogy az ördög szakítja le a virágot, mivel nem akarja, hogy más is rendelkezzen az általa birtokolt mágikus erővel.


    

Tánczos Erzsébet írása

Forrás:

http://www.nlcafe.hu/ezoteria/20120621/nyari-napfordulo/

http://www.met.hu/ismeret-tar/naphold/

http://mek.niif.hu/04700/04798/html/katona_folklor0015.html

http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/4-1733.html

http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/teli_napfordulo_a_csillagaszati_tel_kezdete

 

 

A fagyöngy a karácsonyi csókok tudója

A fagyöngy amolyan néhány perces sztár nálunk minden évben: karácsony előtt sokan gyűjtik, és ezzel is ékesítik az otthonukat.

fagyaongy_1.jpgReményik Sándor: Fagyöngyök

Ha könny a gyöngy:

A fagyöngyök az erdı könnyei,

Parányi könnyek, mozdulatlanok,

Fák sudarára fagyott sóhajok,

Az erdő könnybefagyott bánata,

Élősködik, mint minden bánat,

Amely az élet üterére támad

És lassan, észrevétlen

Felszürcsöli vérét a büszke fáknak.

 

Mi ez a növény?

 

ffagy.jpgKarl von Tubeuf megállapítása nemcsak stílusos, de igaz is: „Ezen a növényen semmi se normális!”  A fagyöngynek igen sok  különc tulajdonsága van!

A régi magyar füvészkönyvekben megtalálható népi elnevezései: gyöngybuckó, enyvbogyó, gyöngyös madárlép.  Angol neve , a „mistletoe" nem  valami romantikus.  Régen úgy vélték, hogy a ott veti meg a gyökerét, ahol a madarak az ürüléküket hagyják. A „mistal" szó jelentése „trágya",  a „tan" meg „faágat" jelent. Ebből következik, hogy  az angol „mistletoe" elnevezés  ilyesmit jelent „trágya a faágon". És még van kedvük ilyen nevű növény  alatt puszilkodni?

Németül  bábaseprő, boszorkányláb a neve. Ezek  arra utalnak, hogy a fagyöngy ősrégi gyógynövénye és varázsfüve az emberiségnek. Titokzatosság lengi körül. Az „ életmódja" okán.  Bár a   fagyöngy  szinte bármely fán képes megtelepedni, vannak „ kedvencei” : főként az olyan a puha szövetű fákat  kedveli, mint a fűz, nyár, hárs, akác, juhar  vagy a kőris,.

A tölgyfákat  a fagyöngy  nem  élősködik; ezeken a sárga bogyójú fakín telepszik meg.

A fagyöngy a puha szövetű fák félparazitái közé tartozik. Ez azt jelenti, hogy a szükséges  vizet és ásványi elemeket veszi fel az anyanövényből. Egész évben zöldellő sötétzöld, vagy szürkészöld leveleivel saját fotoszintézist folytat.

Egyik furcsasága, hogy a levelei és hajtásai  tavasszal nap mint nap másképpen helyezkednek el. Július elején aztán  a levelek megtalálják az állandó helyüket. Ettől kezdve a hajtásrendszerük szabályos gömb alakot vesz fel. Ez a gömb  a lombos fákon alig észrevehető, de lombhullás után  igen szembetűnő.

fagyo.jpgTerjesztésében a madarak szerepe elengedhetetlen. Az érett bogyókban egy-két zöld színű, mag érik meg. Ahhoz, hogy a magvak kicsírázzanak fontos, hogy a madarak elfogyasszák a bogyókat . A csőrüket  az „ étkezés” végeztével a faághoz dörzsölik,. Így tudnak  megszabadulni, ragacsos maradéktól-  ezzel odaragasztják a magot a fa ágához, ahol az lehetőséget kap az életre.

 A fagyöngy virágai tél végén  nyílnak. A fehér bogyók nyáron fejlődnek ki és a következő télre, pont decemberre érnek meg. A fagyöngy magas proteintartalmú bogyója és levele állatok értékes tápláléka. Sok madárfaj táplálkozik fagyönggyel és használja a fészke elkészítésére is. Bizonyos pillangók  a fagyöngyre rakják petéiket , majd azok a nektárjából táplálkoznak . A fagyöngy a méhek nektárforrása is .

Évszázadok óta figyelem övezi életmódját, gyógyító és mágikusnak tartott hatásait. Mivel a fehér fagyöngy az ég és a föld között terem,  ősidők óta különleges tulajdonságokkal ruházták fel.

 fagyonggy.jpgManapság több fagyöngyöt láthatunk a téli időszakban mint valaha. Miért van ez így?

 A fagyöngy gyors terjedésének oka, hogy a levegő szennyezettsége  miatt legyengült fák  könnyebben a fagyöngy gazdanövényeivé mint az egészséges, erős növények. Úgyhogy erről is mi, emberek tehetünk.

f.jpgÍme néhány legenda a fagyöngyről :

A görög mitológiában Hermész  Hádész kapuját fagyöngy ágával nyitotta meg.

A druidák rituáléik során arany sarlóval vágták le a fagyöngyöt, a bogyók húsát varázslásra használták.  Óvatosan kellet báni a nedűvel, mert a földre csöppent fagyöngy leve elveszítette varázserejét.

Az északi mitológiában Hader, a tél istene fagyöngyvesszővel ölte meg Baldurt, a napistent. Amikor ez Frigga istennőnek, a házasság és az anyaság őrzőjének tudomására jutott, könnyeket hullatott. Ezek a könnycseppek a fagyöngy fehér bogyóivá. Az mindenkit megcsókolt, aki a fagyöngy  alatt elhaladt. Ebből származik a szokás, hogy a jegyespár az első csókot (!) egy, a mennyezetre vagy a lámpára függesztett fagyöngy csokor alatt válthatta. Azóta meg ha karácsonykor betévedünk egy kis fagyöngy ágacska alá, a legközelebb álló személy megcsókolhat minket. Ha akar...

 A  fagyöngy ősi népi gyógyszer.  Bizony, már a régi görögök is nagy becsben tartották. Hippokrates   melegen ajánlotta bizonyos nyavalyák ellen a főzetét. A középkorban epilepszia gyógyszereként használták. Sebastian Kneipp, a vízkúra atyja, nagyra becsülte a fagyöngy gyógyhatását is. Vérzéscsillapítóként, görcsoldónak és magas vérnyomás ellen javallotta a használatát. A  múlt században egész Európában alkalmazták a legkülönbözőbb betegségek ellen.Manapság a gyógyszeripar is kihasználja a fagyöngy tulajdonságait. Ízületi betegségeknél, az immunrendszer erősítésére, a teljesítő képesség fokozására, fájdalomcsillapítóként, étvágygerjesztőként egyaránt használják. A kozmetika is felhasználja.  Kivonatai olyan készítményekben találhatók meg, melyek az érzékeny bőr nyugtatását szolgálják. Ezek a készítmények fertőtlenítik is a bőrt, közben csökkentik a gyulladás veszélyét.  Zsíros bőrre, korpás hajra is hatásosan alkalmazható.  Korpásodás elleni samponokban is megtalálható.

Fagyöngy tea?

Bizonyos források szerint a fagyöngy teája sok bajra jó, de ezt én sosem próbáltam. Főleg, mert más források szerint mérgező. Ezért, a saját tapasztalat teljes hiányában inkább nem is ismertetem. Tény, patikában is kapható fagyöngy csepp, akkor már legyen az…

Addig meg puszilkodjunk alatta.

Tánczos Erzsébet

Forrás:

http://www.astronet.hu/test-es-lelek/gyogynovenyek/az-erdo-konnye-a-fagyongy-40255

http://hu.wikipedia.org/wiki/Feh%C3%A9r_fagy%C3%B6ngy

http://www.balintgazda.hu/aktualis-kert/december/eloskodik-es-gyogyit-a-magikus-fagyongy.html

Karácsonyi jelkép a magyal

magya.jpgAz emberek már  az ősidőkben is mágikus erőt tulajdonítottak az örökzöldeknek. Ez elég érthető, egyszerűen nem haltak meg minden évben. Úgy hitték, hogy  az örökzöldek meg is tudnak védeni bennünket a téli napforduló idején kiszabaduló gonosz szellemektől.

  De  a  rómaiak is  zöld ágakat ajándékoztak egymásnak a Szaturnália ünnepén. 

A magyal az ír mondavilágban a természet örök megújulását jelképezte, de a kelta papok is használták a magyalt a ceremóniáikon.

A karácsonyi időszakban  a magyal különös jelentőséggel is bír.
Kezdjük először a magyal karácsonyhoz való kötődésével.  Az angolszász területeken van elsősorban hagyománya a magyallal való díszítésnek, de  összezsugorodott világunkban újabban nálunk is népszerű.
A magyal népszerű dísznövény,  fő díszítő értékét fényes sötétzöld, kemény, szúrósan fogazott örökzöld levelei, valamint élénkpiros húsos termése adja, amiről érdemes tudni, hogy mérgező. Kétlaki növények, tehát külön nőivarú és hímivarú egyedei is vannak.

Nálunk a közönséges magyal terjedt el, de még nagyon sok dísznövényként is alkalmazható magyalfaj, és még számos szép fajtája van.

magya2.jpg

 

 Tánczos Erzsébet

 

Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyal

http://www.botanikaland.hu/ilex-aquifolium/kozonseges-magyal/

http://www.bakker-holland.hu/artikel/tippek/fajtak/bokrok-es-cserjek/a-magyal-a-tuskes-szepseg/

 

 

 

Mákunk van - jussunk a guba mámor!

"Nem lesz mákunk az Úniós csatlakozással!" -  pánikolt  a magyar ember, mikor szárnyra kapott a rémhír:  a mák nem  lehet többé élelmiszer.

aamakfeher.jpgTény, hogy  már 7 éve a  fehér virágú változata Magyarországon is drognak számít. Azóta szabadon csak a lilás-rózsaszínes virágú termeszthető. De az igen.

amákvirág.jpgMagja   olyan  kulináris örömök forrása, mint a mákos guba vagy a  bejgli. A mákmag kedvelt élelmiszer. Jó minőségű olajtartalma miatt étolajat is nyernek belőle, mely az  olívaolajjal egyenértékű élelmiszer. A mákszemekből kinyert halványsárga olaj sokoldalúan felhasználható.  Segít megelőzni a csontritkulást is.

 

A mákmag  története:




makpor.jpgA mákmag  ártalmatlan és egészséges élelmiszer, s bizony, már a görög és római birodalomban is élvezték jó ízét. Ők mézzel ízesítve fogyasztották.  Jelentős mennyiségben  csak a kelet-európai konyha használja. Nálunk régóta   ismert növény. Elterjedtségét mutatja, hogy nyelvünkben  számos szókép kapcsolódik a mákhoz: a bódító, mérgező italt, sőt átvitt értelemben minden "narkotikumot" mákonynak neveztek; a mákszem a kicsinyég mértéke, pernahajder  embert  "jó mákvirágnak "  nevezzük  LEGINKÁBB PEDIG:HA MÁKUNK VAN, AKKOR SZERENCSÉSEK VAGYUNK!

A bőséges, édes töltelék csak mifelénk fordul elő. Szinte mindenki ismer olyan városi anekdotát, melyben hazánk fia kábítószer- birtoklás gyanújába keveredett valamely határon,  pedig csak mákot vitt magával a nyaralásra. Nyugati rossz hírére magyarázatot tehát az ópiumtól való félelem ad. Vagy az elhízás réme, hiszen a mákból készült tömény, cukros töltelék kifejezett kalóriabomba. Magas olajtartalma miatt  a mák könnyen avasodik, de jó hír a spejzolóknak: mélyhűthető. Hogy kibír-e annyi időt a fagyasztóban, mint Han Solo hibernálva arra csak fogadást tudnék kötni, nálunk hamar igény támad újabb és újabb mákos élvezetre.

 


 A rosszhírű tejnedv

 

aamak.jpgA narkotikumok a  mák tejned­vében találhatóak, ebből sok fontos   gyógyszer készül..Ám pont ez a tejnedv árnyékolja be a növény jóhírét. A beszáradt  tejnedv ugyanis  maga az ópium, ebből  nyerik  ki a morfint.   Hogy a száraz mákgubóból is ki lehet nyerni a hatóanyagot, az Kabay János  érdeme, ő dolgozott ki erre eljárást. A máktea  talán a legrégebbi ópiát azaz  "mákony" – már a neve is beszédes. A mákteától  különben már az ókori Egyiptomban és Mezopotámiában is bódultak, Kínában pedig  legalább négyezer éve isznak  a mákteát és szívják az  ópiumot. A mákos tésztával sokkal jobban járnának!  A máktea helyett javaslom a gyümölcsteákat, van is ilyen blogbejegyzésem. A népi gyógyászatban a  „nehéz eset”  csecsemőket „nyugtatták” a zöld terméstok teájával, hát elég elmerengőek is lettek tőle a kölkök egész életükre. Míg nekünk a mák  a mákos tésztát juttatja eszünkbe,  a többi országban az ópiumot  és  a morfiumot.


Miért is félelmetes az ópium?

 Bódító, álomhozó, sőt gyilkos hatását a benne található alkaloidnak köszönheti, mellyel l már időszámításunk előtt tisztában voltak. Az ópiumot kezdetben  gyógyszerként, majd később kábítószerként alkalmazták.  Az ópium fizikai, lelki függőséget okoz,  számos mellékhatása van.

 Stresszoldás beiglivel?

abeigli.jpgFONTOS: Sem saját ünnep előtti stresszünk, sem a főnök vagy a rigolyás rokon  feszültségének kezelésére  ( szerencsére) nem alkalmas a mákos  beigli vagy a mákos guba !  Mire a mag beérik, a kábító hatású anyagok , hála az égnek, eltűnnek belőle:a darált és megsütött mák az eredeti koncentrációnak csupán 3%-át tartalmazza Ha a főnök testtömegének többszöröse mennyiségű beiglit meg is eszik – te jó ég, hogy fog kinézni utána   -  ki fog ennyi sütit keleszteni meg dagasztani?  Stresszoldás beiglivel  mégis lehetséges a kényeztető íz miatt, de óvakodjunk a túlzott kalória beviteltől. Az elhízás újabb stressz tényező!

Mák az ebédlőasztalon:


guba.jpgÖnmagában a mák  elég száraz, ezért adjunk hozzá lazító anyagot. Hagyományosan reszelt almával, forró tejjel  vagy tökkel vegyítik. Ettől puhábbá, krémessé válik. Számos étel készíthető belőle, például magyar különlegesség a beigli vagy a mákos guba, mákos tészta, rétes, fagylalt, palacsinta töltelék, tészta és számos más étel alkotóeleme.

Rengetek " tökéletes beigli " recept létezik, íme egy a http://www.life.hu/bejgli/20101203-a-tokeletes-makos-beigli-titka.html alapján. Az enyémek  különben az idén szépen megrepedeztek. Tudom is az okát,  " túl"  finomat akartam, túl sok tölteléket tekertem a rudakba. Szépségversenyre nem nevezek velük, de ízre... hm... alig bírtam elrejteni  a repedt rudakat a fiaim elől!

A tökéletes mákos bejgli receptje

Hozzávalók:

A tésztához

50 dkg liszt
25 dkg vaj
3 tojás
2 dkg élesztő, 1 teáskanál porcukor
1,5 dl tejföl
csipet só

A töltelékhez

25 dkg darált mák
20 dkg porcukor
0,5 dl tej
1 citrom reszelt héja
fél rúd vanília
1 dl rum

iStockPhoto


Elkészítés:

Az összemorzsolt élesztőt a langyos, cukros tejben felfuttatjuk. Egy nagyobb tálba szitáljuk a lisztet, hozzáadjuk a puha vajat, a tejfölt, a felfuttatott élesztőt a tejjel, pici sót, és alaposan összedolgozzuk. Ha a tészta már elválik a táltól, akkor négy cipóra osztjuk, és legalább 3-4 órát pihentetjük hűvös helyen vagy a hűtőben.
Elkészítjük a máktölteléket is: egy edénybe tesszük a mákot, a cukrot, hozzáadjuk a vaníliarúd kikapart belsejét, a reszelt citromhéjat és a rumot, majd a tejet is. Összekeverjük, és néhány percig lassú tűzön, folyamatos kevergetéssel főzzük. Hagyjuk kihűlni.
A megkelt tésztacipókat téglalap alakúra nyújtjuk, megkenjük a töltelékkel úgy, hogy a széleken 2-2 cm-t kihagyunk. A tésztát hosszanti irányban feltekerjük és ügyeljünk arra, hogy a hajtások a rúd aljára kerüljenek. Kivajazott, lisztezett tepsibe helyezzük, és a tetejüket megkenjük tojássárgájával, ha megszikkadt, átkenjük a villával fellazított tojásfehérjével is. A rudakat hústűvel megszurkáljuk,és 180 fokra előmelegített sütőben 35-40 perc alatt aranyszínűre sütjük. A tepsiben hagyjuk kihűlni, majd ujjnyi vastag szeletekre vágjuk.

Ezért repedeznek be a rudak sütés közben:
- a tészta vagy a töltelék túlságosan puha
- túl sok a töltelék
- túl sok cukrot adtál hozzá

Forrás:

http://www.eletestudomany.hu/content/aktualis_20081219_Opium_es_bejgli___a_sokoldalu_mak

http://egeszseg.origo.hu/cikk/0843/680382/20081022_mak_opium_makgubo_heroin_vitaminok_makolaj_makmag_maktea_1.htm

http://hu.wikipedia.org/wiki/Kerti_m%C3%A1k

https://www.google.hu/search?q=m%C3%A1kos+guba&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:hu:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=en&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=pQLKUMqBO8jb4QTo84GwDQ&biw=1280&bih=821&sei=qALKUN72PMaitAa2q4CoCw

 

süti beállítások módosítása
Mobil