Netfolk: népművészet, hagyományok

Netfolk: népművészet, hagyományok

Vízkereszt utáni második vasárnap - mi van akkor?

2013. január 19. - netfolk

wedding_canna.jpgVízkereszt utáni második vasárnap a kánai menyegző napja, érdekes népszokás kapcsolódik hozzá.

kanam.jpgA vízkereszt utáni második vasárnap estéjén imádkozással, énekléssel, majd evéssel, ivással  emlékeztek Jézus első csodatételére. A  János evangéliumában  szereplő legendában  Jézus a kánai menyegzőn a vizet borrá változtatta. A pap ezen a napon és borszenteléskor olvassa fel ezt az evangéliumi részt . A kánai menyegzőt több háznál is meg is rendezték. Az ételeket és italokat a résztvevõk hordták össze, vagy a házigazda állta.  Víznek nevezett bort vittek a szobába, amelyet a gyülekezéskor kijelölt „násznagy” megáldott, majd énekeltek. Az ének végeztével, amint az utolsó vers mondja, a jelenlevők táncra is perdültek:

 Itt mindnyájan vígan mulattak,

Egyet-kettőt könnyen ugrottak.

Ugy megforgatták Magdolnát,

 Hogy elrugták a patkóját

Kána menyegzőben.

Éneklés és imádságok elmondása után láttak hozzá az evéshez, iváshoz. Néhol a legendát el is eljátszották.

Forrás:

http://mek.niif.hu/02100/02115/html/3-16.html

Karácsony Molnár Erika - Tátrai Zsuzsanna: Jeles napok, ünnepi szokások, Mezőgazda Kiadó

JANUÁR 18. - Piroska napja

Bejegyzés alcíme...

pirfark.jpg

Kedves Olvasóm!

Ha szereted a netfolk bejegyzéseit, hívj meg egy kávéra, he teheted...

Átvitt értelemben persze.

A netfolk blogot évek óta saját, és talán mások örömére is írom. Most eljött az idő, hogy az olvasó közösséghez forduljak, hogy a blogot a már megszokott színvonalon tudjam a jövőben is írni. Ebben segít, ha havonta egy kávé árával támogatod a blogot. Ezt megteheted itt: https://www.patreon.com/netfolk

HONNAN ERED A PIROSKA NÉV?

A Piroska egyes források szerint a latin Prisca névből származik. Belőle  először Piriska, majd ebből Piroska lett. A Prisca jelentése: régi, ősi, tiszteletreméltó. Mások szerint a Piroska magyar eredetű női név. A magyar Piriska szó volt az elődje, majd ebből Piroska lett, jelentése: szintén  régi, ősi, tiszteletreméltó.  Abban mindkét " párt" egyet ért, hogy  a név hangalakjának változásában a régi magyar Piros név hatásának,  s a piros szónak is szerepe lehetett.

 

KI VOLT SZENT PIROSKA? VAGY KIK VOLTAK?

Két Piroskáról is szeretnék szót ejteni. Az egyik Piroskát az egyház ókeresztény vértanúnak tekinti.  Legendája szerint Claudius császár pogány áldozatra  akarta kényszeríteni a  keresztény Piroskát, de  a lány hű maradt a hitéhez. Ezért a császár a kor szokásainak megfelelően számos módon és eszközzel kínoztatta Piroskát, aki viszont  szakadatlanul csak imádkozott  és imádkozott a börtönben.

pioker.jpg A császár belátta, hogy Piroskát nem tudja megtörni, ezért halálra ítélte. A lányt ekkor először oroszlánok elé vetették ebédnek, aztán máglyára küldték de hiába,  nem esett bántódása.  Végül az Aventinus-hegy tövében fejezték le,  ott a tiszteletére templomot emeltek.

 

 

 

pircsi.jpgA másik Árpád- házi Szent Piroska


Szent László király  leánya, akit az ortodox egyház avatott szentté. Piroskát magyar szentként tiszteljük. Miután édesapja meghalt, sokáig Könyves Kálmán udvarában élt. 25 éves korában eljegyezték a bizánci trónörökössel, Ioannés Komménosszal. A házasság megkötéséhez Piroskának át kellett térnie az ortodox hitre, amelyben az Eiréné  magyarul Irén nevet kapta. Szent László leánya jó császárnő és hűséges, segítő hitves lett. Férjével  közösen alapította a konstantinápolyi Pantokrator monostort. Gyakran fogadott szentföldi zarándokokat,  meg küldötteket  a hazájából, többször közvetített a Magyar Királyság és a Bizánci Birodalom között.

Halála után az ortodox egyházban szentté avatták. Mozaik képét a Hagia Sophia a mai napig őrzi.piri.jpg

NÉPSZOKÁSOK:

  Régen úgy tisztelték meg Piroska napját, hogy  nem dolgoztatták se  a lovat, se marhát.

 

 

A házasodni vágyó lányok ezen a napon piros kendőt kötöttek a nyakukba, fejükre, ezzel jelezték, hogy még ebben az évben férjhez igyekeznek menni. Azt tartották ugyanis,  hogy az a lány, aki ezen a napon piros kendőt köt a nyakába, még abban az esztendőben férjhez megy.

E NAPHOZ  IDŐJÓSLÁS IS KAPCSOLÓDIK:

Ehhez a naphoz időjárási regula fűződik:

"Ha Piroska napján fagy, negyven napig el nem hagy!"

 

 Tánczos Erzsébet

 Forrás:

http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/szent_piroska

http://folkradio.hu/hir/811

http://picibaba.hu/kisgyerekkel/napszokasok/januar-18-piroska-napja

http://barikad.hu/szent_piroska_eml%C3%A9ke-20120118

http://www.hungarotheka.hu/hiedelmek/tel/75-piroska-napja.html

 

 

 

 

Január 17. - Antal napja

Bejegyzés alcíme...

Kedves Olvasóm!

Ha szereted a netfolk bejegyzéseit, hívj meg egy kávéra, he teheted...

Átvitt értelemben persze.

A netfolk blogot évek óta saját, és talán mások örömére is írom. Most eljött az idő, hogy az olvasó közösséghez forduljak, hogy a blogot a már megszokott színvonalon tudjam a jövőben is írni. Ebben segít, ha havonta egy kávé árával támogatod a blogot. Ezt megteheted itt: https://www.patreon.com/netfolk

Anthony.jpg

 

Méghozzá Remete Szent Antal napja, aki  középkori  szerzetes volt.   Érdekesség, hogy a  háziállatok,főként  a disznók  patrónusaként tiszteltek.

malac.jpg

Kicsoda volt Remete Szent Antal?

 

 Más néven Nagy Szent Antal  ókeresztény gondolkodó.
Remete volt, már életében a remeték atyjának tartották. Életmódja ellenére, vagy éppen azért, igen magas kort ért meg. Ha hihetünk a  korabeli forrásoknak,   akkor  105 évesen halt meg.  A legenda szerint  90 éves korában égi szózatot hallott, amely figyelmeztette: nem ő a legidősebb, legszentebb remete.

 

Remeték, ha találkoznak:

 

Ezért  útnak eredt, hogy találkozzon azzal a bizonyos másikkal: Remete Szent Pállal, ÉS  találkoztak is. Számos festmény mutatja be, hogyan történhetett e két szentéletű remete találkozása. Ízelítőnek áll itt ez a két, különböző stílusú alkotás a híres találkozásról:

antpal.jpgantipal.jpg

 Nagy hatását - már életében számtalan követője akadt-   sem nem teológiai felkészültségének , sem nem filológiai műveltségének köszönhette:  analfabéta volt. Életszemléletének és   bölcsességének tudható be a kortársaira gyakorolt nagy hatása.

A megvilágosodása is jellemző: 

ant.jpgEgyszer mise közben arra jutott, hogy neki szól az, amit éppen felolvastak : "Ha tökéletes akarsz lenni, add el, amid van, az árát oszd szét a szegények között… Aztán gyere, és kövess engem!"

A fiatalember egy percig sem habozott:  eladta a családi birtokot, és a bevételt a szegényeknek adta.

 Lakni azért kell valahol, ezért élt a sivatagban egy üres sírboltban, aztán  egy el­ha­gyott ka­to­nai tá­bor­ban tanyázott 20 hosszú éven át. Ezután a Vö­rös-ten­ger fe­lé indult s éle­te vé­gé­ig a tenger melletti Kolzim-hegy (Qolzum) lábánál élt.

 Olyan nagy hatást tett az emberekre, hogy  egész "re­me­te­te­lep" ala­kult ki a Kolzim-hegyen.

 Hét levele, melyeket lediktált,  megmaradtak az utókor számára.

Ezekben  fiatal szerzeteseknek ad útmutatást a lelki élet dolgaiban. Remete Szent Antal ünnepe január 17-én van.

Két évszázadon át   nem tudták, hogy hol a  sírja. Aztán, amikor meglett, földi maradványait Franciaországba  az arles-i Saint Julien-templomba vitték.

 

 

Micsoda Szent Antal tüze?

A  középkorban a fertőzött  gabonaliszt miatt számos súlyos, látszólag járványszerű  ( hiszen sokan ették ugyanakkor ugyanazt a liszet) mérgezés fordult elő. E baj  tünetei igen hasonlítottak az orbáncéhoz, tehát egy betegségnek vélték a kettőt.  Így a fertőzést is orbáncként gyógyították a rendelkezésükre álló eszközökkel.
Az orbáncot s a fertőzést is Szent Antal tüzének nevezték.


Hogyan, mivel  gyógyították?


Azzal, amilyük volt: ráolvasásokkal, imádságokkal próbálták a betegséget  kúrálni.

A bukovinai székelyeknél  ezzel a szöveggel:

Elindult Szent Antal hét fiával, hét lányával, hetvenhétféle unokájával
Tüzes orbáncos dagadott sebeivel,
Fene farkasaival, vad oroszlánjaival,

Jusztinának gyenge szüvit elszomorítom, piros vérit ott megiszom.
Térj meg Szent Antal,
Kérlek Jézus Krisztus keserves kínszenvedéseire, Öt méljséges sebeire,
Ereggy el az erdőkre.

Ott a vad oroszlányoknak gyenge szüviket szoricsd el, piros vérüket ott idd meg!
Térj meg Szent Antal, vagy akármiféle eredet vagy!

Mikor a Krisztus a földön járt,
Hegyek nőttek,
Kövek töttek,
Krisztus mennybemenetele után mindenek megtértek, Térj meg te is, akármiféle eredet vagy!


Az Úr jézus Krisztusnak gyékény ágya, kőpárnája

Sütelen kása, fűtelen pogácsa,
Ez a Krisztus Urunk vacsorája,
Kérlek erre a keserves kínszenvedésekre,

Térj meg, akármiféle eredet vagy!
Édes Jézusom, nem az én akaratom szerint, Miképpen mennyben, úgy legyen a fdön,
Ha te akarod, mutasd meg a te irgalmasságodat,
Ne nézd bűneinket, sok ellened való cselekedeteinket, Édes Jézusom!


Forrás:Erdélyi Zs. 1976: 112.
Hittek abban, hogy az orbáncos beteg baja enyhül, ha három Antal nevű  férfiú megáll a beteg ágya mellett, ott elszív egy pipa dohányt és a betegre fújja a füstöt. A pipát  sem volt mindegy hogyan gíújtják meg: tűzkővel és taplóval kellett meggyújtani, hétszeri csiholással

Melyik Szent Antal?

A Remete Szent Antalhoz kapcsolódó hiedelmek és szokások   lassanként elhalványultak, és Páduai Szent Antalhoz kezdték  kapcsolni azokat. A Szent Antalhoz kapcsolódó  gyógyító praktikák rendre (valamely/ bármely) Szent Antal napjához kötődtek.

Ezek a napok január 17. :Remete Szent Antal napja

június13. :Páduai Szent Antal napja

Gyógyító praktikákra alkalmasnak vélték  az összes keddet és pénteket.

Miért?

Azért, mert ezek Szent Antal ( meg nem mondom, hogy melyik!) napjai.

 

Forrás:

 

Tátrai Zsuzsanna - Karácsony Molnár Erika:Jeles napok, ünnepi szokások Mezőgazda Kiadó

http://katolikusszemmel.wordpress.com/2012/10/12/remete-szent-antal-az-ember-haromfele-meghivasarol/

http://ikonszolgalat.hu/gallery/Szentek/37

http://hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:StAnthony.jpg&filetimestamp=20090606161444

 

Gáts Tibor citerakészítő

Gáts Tibor évtizedek óta készíti a népi hangszereket. Azt mondja, a citerakészítés fortélyait egy ügyes ember viszonylag könnyen megtanulja, de citerakészítő csak az lehet, akit magával ragad ez a világ, életmód, hangulat, közösség.

 

- Miért jó választás citerázni tanulni?

- Aki citerázni kezd, hamar sikerélményhez jut. Még az is, aki nem kimagasló zenei tehetség. A citera egy egyszemélyes zenekar, ahol a melódia, az egyszerű akkordkíséret és a pengetéssel hozzáadott ritmuskíséret is egyszerre megszólal. Egy citera hangja betölt egy szobát, lehet hozzá énekelni, vagy akár táncolni a citera muzsikára. A házi mulatságok kedvelt hangszere volt, névnap, keresztelő, disznótor, lekvárkavaró, fonó stb. alkalmakkor a citera mindig előkerült. Kodály írta a citeráról, hogy „a szegények hangszere”, mert ha nem is tellett pénz egy vonós zenekar megfogadására, a citera mindig kéznél volt.  Az Alföldön még citerabálokat is tartottak, ahol két-három citerás felváltva játszott a hangszeren, így nem fáradtak el, s a zenészek is tudtak táncolni, mulatni.

Belsőfejes galambdúcos citerák

- Mióta készít, használ a magyar ember citerát?

 

- A citera közkedvelt népi hangszerünk. Hazai történetéről igen kevés megbízható adat maradt fenn. Citera féle hangszerek a világ minden táján megtalálhatók. A citera szó a magyar nyelvben már nagyon régen előfordult, „Citerás” személynévként, vagy a Károli Gáspár féle bibliafordításban hangszer névként is szerepel. Sajnos azt nem nemigen tudjuk, hogy milyen lehetett évszázadokkal ezelőtt. A legrégebbi múzeumi példányok is csak a XIX. század közepétől maradtak fenn. Van, aki azt mondja, hogy a citera német területről került hozzánk és vált magyar népi hangszerré, mivel szinte egész Európában voltak és vannak is a magyar citerához nagyon hasonló citerafélék, mások meg amellett érvelnek, hogy keletről hoztuk magunkkal.

Alföldi belsőfejes hasa citerák

- Tény az, hogy a magyar citera az európai „népi”citerák között a félhangsorral kiegészült, azaz dupla kótás” és lépcsőzetesen elhelyezkedő kisfejes megoldásával a legfejlettebb változat. És talán sehol sem volt ilyen népszerű, hisz még a XIX. század második felében és a múlt század első felében is, szinte minden paraszti házban játszottak rajta Általános volta miatt a népdalgyűjtők sem fordítottak kellő hangsúlyt arra, hogy a citera játékot dokumentálják. Az archaikus énekes dalokat gyűjtötték, s szinte csak mellékesen került be a gyűjtésekbe néhány citerás felvétel. Annyira elterjedt és hétköznapi hangszer volt, hogy valójában fel sem merült, hogy ezt is külön gyűjteni és őrizni kellene. Pedig micsoda érték, micsoda egy kincsesbánya lenne! Meríthetnénk belőle bőven! Fesztiválokon, vásárokban ahol bemutatom, megszólaltatom a citeráimat, sokszor megállnak idős emberek, mosolyogva, néha kicsi elérzékenyülve hallgatják a citerát és mesélik, hogy apjuk, anyjuk vagy nagyapjuk milyen szépen játszott rajta esténként és gyerekfejjel milyen szívesen hallgatták, vagy esetleg még ők is játszottak rajta.

- Ön is kisgyermekként ismerkedett meg ezzel a hangszerrel?

- Nem, én pont annak a példája vagyok, hogy felnőtt fejjel is érdemes belevágni. Balatonberényben élt a családunk, ebben a kis faluban nem volt zeneiskola, nem tanultam zenélni. Később, hetedikes koromban költöztünk Kaposvárra. Öcsém akkor be is iratkozott a helyi zeneiskolába, de én kamasz fejjel már inkább a sportot választottam, így a hangszertanulás akkor kimaradt az életemből.

- Mióta foglalkozik citerával?

- Gödöllőn, az Agrártudományi Egyetemen kezdődött, akkor ismerkedtem meg a citerával.

- Az Egyetemen tanult zenét is?

- Természetesen nem erről van szó. A kollégiumban egyik évfolyamtársam kitűnően citerázott, hallgatva játékát, látva hangszerét kedvet kaptam a citerázáshoz. A népdalokat már régebben megszerettem, mivel Balatonberényben és Kaposváron is kitűnő énektanáraim voltak az általános iskolában és a citera sem tűnt túl bonyolultnak, így nekifogtam a citerázásnak, sajnos csak időnként kölcsön kapott hangszeren.

- Mit tett ekkor?

- Vizsgálgatva barátom hangszerét, elhatároztam, hogy készítek egyet a magam számára.

- Hogyan fogott hozzá?

Készülő citerák

- Barátom citerája, amely Bársony Mihály neves citera- és tekerőkészítő munkája volt és egy falon dísznek kitett, öreg, félig szétesett, szúette citera alapján elkészítettem az első citerámat,1973-ban.

- Nyilván szüksége volt technikai ismeretekre.

Gyalupadon

- Gyermekkoromban sokat rajzoltam, fúrtam, faragtam, az egyszerűbb szerszámok használatát korán megtanultam. Szüleim mindketten művészi hajlamúak voltak nagyon szép akvarell tájképeket festettek, melyekkel kiállításokon is szerepeltek. Somogyi Tücsök néven az 1950-es évek elején bábszínházat is alapítottak,. Minden bábút és az összes díszletet maguk tervezték és kivitelezték, tehát a művészet szeretete és a kreativitás is jelen volt a családunkban.

  Faragás közben

-   Ma is vállalná az első citerát, amit készített?

 - Természetesen. Olyan jól sikerült, hogy rövidesen belevágtam a következő elkészítésébe. Ezt már teljesen önállóan terveztem meg. Képeken és múzeumi vitrinüvegeken át látott régi citerák közös sajátosságait megfigyelve, tehát a hagyományra támaszkodva, alkottam meg a saját citeráimat. Egy kedves ismerősöm javaslatára be is adtam a Népművészet Ifjú Mestere pályázatra, s az első citeráimmal 1976-ban el is nyertem ezt a kitüntető címet. Mindez „belépőt” jelentett a nem sokkal előbb megalakult Fiatalok Népművészeti Stúdiójába, ahol egy új világ tárult fel előttem.

Citerafej

- Mi volt az a szervezet?

- Ez a Népművelési Intézet támogatásával működő, nem hivatalos országos szervezet volt. A fő célkitűzése az „igazi” funkcionális tárgyi népművészet, a kézműves technikák és népi alkotási módszerek újrafelfedezése, folytatása, hagyományokon alapuló szellemiségének felelevenítése volt, szemben a népművészetnek mondott, de tulajdonképpen funkcióját, értelmét vesztett népművészeti bolti dísztárgy előállítással szemben. Havonta találkoztunk és egynapos program keretében, előadásokat hallgattunk meg és megbeszéltük, kicseréltük gondolatainkat, tapasztalatainkat. Kitűnő előadók segítettek, támogattak, oktattak, képeztek, tanítottak minket, mint Makovecz Imre, Csoóri Sándor, Péterfy László, Csete György és még hosszasan sorolhatnám a neveket. Nyaranta pedig a párhetes tokaji táborban közösen alkottunk, ahol esténként népzene szólt, vagy népdalokat énekeltünk. A Fiatalok Népművészeti Stúdiója volt az alapja az Országos Népművészeti Egyesületnek, majd az ebből szerveződött a ma is kitűnően működő, egyre több egyesületet tömörítő, Népművészeti Egyesületek Szövetsége.

  Citera húrozása

- Van-e elegendő citeraoktató?

 - Szerencsére sok helyen, kitűnően felkészült citera tanárok oktatnak, és tanítványaik is vannak szép számmal.

 - Milyen citerát kedvelnek a tanulók?

 -A citera igen változatos hangszer, sokféle kivitel, méret volt régen és ma is, úgyhogy mindenki megtalálhatja a szívéhez közelebb álló, hangzásában, külső megjelenésében neki tetsző formát, típust. Természetesen a diákok sokszor olyan hangszert szeretnének, mint amilyen a tanáruknak, vagy valamelyik jobb játékosnak van. A legjobb reklám maga a hangszer.

Különféle citerák Gáts Tibor műhelyéből.

 - Menyire tartós hangszer?

 - Ha megfelelően bánnak vele, igen hálás. A minap került hozzám átnézésre az első hangszereim egyike, s meg kell mondjam,egy kis kopáson kívül semmit sem kellett javítani rajta.

 -Kik tanulnak  manapság citerázni?

- Egyrészt sok iskolában, zeneiskolában van már citeraoktatás és a gyerekek szívesen választják ezt a könnyen megtanulható hangszert, másrészt sok felnőtt is kedvet érez a citerázáshoz, s választja a szabadidő hasznos eltöltéséhez a citeratanulást. Sokan a nyugdíjas kort elérve kezdik el a tanulást. Egyik kedves citeratanár ismerősöm, Bodnár Feri bácsi mesélte, hogy öt évestől a nyolcvan évesig van tanítványa.

- Hogyan kapnak kedvet a tanulók?

 - Sokat tehet a média is a népművészeti értékeink népszerűsítésében. Egy TV vagy rádió program nyomán fellendülhet egy-egy népművészeti terület. A ’ 70- es években a Röpüj páva! műsorok hatására gombamód szaporodtak el a népdalkörök, melyeknek jellemző kísérője a citera. A Rózsa Sándor filmsorozat egyik hozadéka volt a citerazenekarok számának megnövekedése, mivel a kedvcsináló zenei aláfestést a Sándorfalvi Citerazenekar szolgáltatta. A Duna Tv-ben most zajló, Felszállott a páva című vetélkedő is remélhetőleg jó szolgálatot tesz a népzene, néptánc megkedveltetésében, hisz a közönség kiemelkedő felkészültségű és elhivatottságú versenyzőket láthat.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Mára megbecsült hangszerré vált-e?

-Igen, a citera mára elnyerte az őt megillető helyet a hangszerek között.  Zeneisolákban választható, egyre több az olyan nyári népművészeti tábor, ahol a citerával is megismerkedhetnek a részt vevők. Szép számmal vannak kifejezetten citerás nyári táborok is, ahol idősek és fiatalok közösen fejlesztik tudásukat, zenélnek együtt. . Elismertségét példázza, hogy elsőként Nyíregyházán a Tanárképző Főiskolán, ma pedig már a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is megalakult a népzeneoktatás, ahol a citera elismert szak. Azt hiszem, joggal vagyok optimista a citera s a népművészet helyzetét illetően. Vannak nehézségek, de sok az érdeklődő, felkészültek az oktatók, s a sok népművészeti, népzenei rendezvény is mozgósít és hat. Lassan nyilvánvalóvá válik mindenki számára, hogy a népművészet, közös örökségünk, értékünk.

 - Nyilvánvaló, hogy a hangszer elkészítéséhez faanyagra van szükség.  Milyen alapanyagokból dolgozik?

- Fontos a jó minőségű száraz faanyag, de nem kell semmi különlegesre gondolni. A  citera népi hangszer, annak idején a faluban is abból készíttették, ami kéznél, elérhető volt. Néha egy-egy kiszolgált szekrény hátulja is citerává alakult. Ideális, ha a fedőlap -vagyis a rezonáns- lucfenyőből van, míg a fejek meg keményfából, ami jól tartja a hangoló szögeket. Ilyen például a bükk vagy a juharfa.

- Mi következik az után, hogy beszerezte a megfelelő faanyagot?

- Felfűrészelem, legyalulom megfelelő vastagságra. Ezután kezdődik a faragás összeállítás, ragasztás, csiszolás, pácolás, lakkozás, érintők, húrfeszítő szegek berakása és végül a húrozás és a hangszer megszólaltatása, amikor is kiderül munkám eredménye.

Belsőfejes citerák

- Ön népi iparművész, elnyerte a Népművészet Mestere címet, 1997-ben Budapesten, a Mesterségek Ünnepén az Év Mesterének választották.  Ugyanolyan jellegű citerákat készít ma is, mint a kezdetekkor?

- Nagyon sokfélét készítek, igyekszem kihasználni a citera változatosságát. A játékmód és a hangolás rendszere közös mindben, de a hangmagasság, a forma, a méret és a díszítés is igen változatos, így mindegyik hangzása is kicsit más. A kezdésnél rögtön jó irányba indultam el, amit az azóta eltelt évek is igazoltak, így nagyobb változtatásra nem volt szükség. Természetesen kicsit mindig alakítok, újítok, de úgy, hogy a hagyomány ne csorbuljon. Ezért aztán sohasem lehet beleunni. Az általam készített, kikísérletezett citeratípusok, megoldások a citerás gyakorlatban jól beváltak, azóta több készítő is az én hangszereimet veszi alapul.

- Melyek az alapvető citera típusok?

- A legegyszerűbb típus a vályúcitera. Régebben ezt egyetlen darab fából faragták, hasonlóan kivájva, mint az itató vályút, én több részből állítom össze. Az alföldi típusú citerák kisfejekkel, egyenes oldallal készültek. Ennek különlegesebb változata a belsőfejes citera, amelyen a nagyfej két részből áll, a basszus kísérőhúrok a hosszabban kinyúló fejen vannak. Kedvelt forma a hasas citera, mely inkább a Dunántúlon terjedt el. Érdekes megoldás az úgynevezett „galambdúcos” citera, melynek lépcsőzetesen kiképzett oldalán lévő hangnyílások a galambdúc formájára emlékeztetnek. Természetesen az egyes típusok keveredtek is és a magyarlakta területeken gyakorlatilag minden típus mindenhol fellelhető volt, legfeljebb számbeli arányuk volt más. Erdély területén viszonylag kevés citera volt, egyes kutatók szerint az első világháború idején, a szülőföldjükről messzire került katonák vitték magukkal.

- Hol találkozhatunk Önnel?

- A Táncháztalálkozón, a Mesterségek Ünnepén mindig részt veszek, különböző népművészeti vásárokon igyekszem jelen lenni. A www.zither.hu honlapomon a hangszereimet megnézhetik, azokról bővebben olvashatnak.

 Tánczos Erzsébet beszélgetése

 

Még az év vadvirága is volt a tőzike

Hazánkban  évek óta megválasztják az „Év madarát”, az „Év fáját”. Mellettük létezik  az „Év hala”,„Év gombája” és „Év denevére” is. E mozgalmak nyomán 2011-től minden évben itt az Év vadvirága. A mozgalom célja láthatóan  az, hogy évről-évre fókuszba kerüljön egy olyan  vadon élő  virágos növényünk, mely hazánk több vidékén elterjedt.  Egy-egy  olyan látványos faj esélyes, mely  veszélyeztetettségével felhívja a figyelmet a  természeti környezetünk sérülékenységére.

Az első megválasztott „Év vadvirága”  a  gyönyörű leánykökörcsin  lett.

P.jpg

 

 

 

Egy évre rá  a tavaszi hérics lett a nyertes.

2013-ban  a nyári tőzike (Leucojum aestivum) kerül a figyelem középpontjába.

 Miféle növény a nyári tőzike?

 A tőzikét néha hóvirágnak, vagy épp gyöngyvirágnak nézik, mert mindkettőre nagyon hasonlít ez a kedves hagymás növény.tzike.jpg

 

Aprócska fehér, bókoló virágaival a tavasz legszebb hírnökei közé tartozik a tőzike, amely akár csak a hóvirág önszaporító, így évről évre egyre több fehér virág tűnik fel A  hóvirág  kisebb termetű  a tőzikénél, de leplei is két körben állnak, míg a tőzike esetében  egy körben.Fél méter magas is lehet  a szára.  Áprilistól júniusig ligeterdőkben, réteken, ártéri erdőkben  virágzik.

Védett, eszmei értéke 2000 forint.

A leánykökörcsin, a tavaszi hérics, a nyári tőzike a többi vadvirágunkkal együtt közös kincsünk. Örülök, ha ilyen " indirekt" módon tanulhatok  ezekről a csodákról.

 

Forrás:

http://novenyhatarozo.info/noveny/nyari-tozike.html#

http://www.mme.hu/pedagogia-koernyezeti-neveles/pedagogusoknak/ev-allatai-noevenyei.html

Január 13-a Veronika napja

Mivel a veronika egy gyógynövény, ezzel köszöntöm a kedves névnaposokat!vernoveny.jpg

Az orvosi veronika rendkívüli gyógyhatásáról  a rómaiak is meggyőződtek. Ha  bókolni  akartak valakinek, azt mondták neki, hogy "annyi jó tulajdonsága van magának, mint a veronikának". Ők nevezték el „Minden bajra jó orvosságnak” és még ma is „a világ gyógyszereként” emlegetik.

A közhiedelem szerint január 13-a a tél leghidegebb napja.Ebből téves arra következtetni, hogy Veronika hideglelést hoz, mert éppen utána jön már az enyhülés! ( Bár az ideje előrejelzés alapján lesznek még didergetősebb napjaink.) Úgy tartja a népi emlékezet, hogy az ekkor kötött házasságok szilárdak, mint a fagyott kispármahuzat ( ezt a hasonlatot én mondom, nem a néprajz) .  Néhol az  anyukák e napon vízben elkevert tojásfehérjével mosták meg kisgyermekük arcát, hogy   tiszták legyenek.

A Veronika a görög eredetű Bereniké név latin változata. Azt jelenti, hogy győzelmet hozó.   Bereniké Haja csillagkép, melynek kedves története van:

CSILLAGKÉP:berhajcs.jpg

II. Berenicé Egyiptom királynője volt. Amikor férje egy  veszedelmes hadjáratból épen tért haza, Berenice hálából felajánlotta Aphrodité istennőnek híresen  csodás hosszú haját. Állta a szavát,le is nyisszantotta, és elhelyezte azt az istennő templomában –a haj mágikus dolog! .

Másnap reggelre a hajzatnak nyoma veszett, s nagy ribillió támadt  Az udvari csillagász erre bejelentette, hogy a  hajzuhatag akkora örömöt okozott Aphrodité  istennőnek, hogy az égre helyezte azt. Megmutatta a csillagok egy csoportját, (amit addig a napig  az Oroszlán farkának neveztek) Berenice Haja a neve azóta.berenics.jpg

 (Berenikéről még szólok a bejegyzés végén.)

 

 VERONIKA KENDŐJE:

A közismert Bibliához kapcsolódó  történet szerint Veronica (Berenice) volt annak az asszonynak a neve, aki a keresztúton egy kendőt nyújtott át Jézusnak, hogy felitassa a vért az arcáról. Veronika a kendőjét Jézus arcára szorította, hogy felitassa verejtékét és vérét. Így került volna a kendőre az egyetlen fennmaradt és hiteles arckép Krisztusról (ne feledjük, hogy a nem kevésbé  megosztó torinói lepel már a halott Krisztus  vélt vagy valós alakjának  és arcának   lenyomatát mutatja).

 Érdekesség, hogy a vera (igaz) és az icon (kép) szavak összetétele, tehát azt jelenti: hiteles képmás.

 Innen ered hát a Veronika névalak? A középkorban ugyanis magát az arcképet nevezték Veronikának.

verkn.jpg

 

MICSODA  VERONIKA KENDŐJE?

Egyfelől az a textília megnevezése, amellyel Veronika megtörölte Jézus arcát a keresztúton. Tágabb értelemben így nevezik az összes olyan anyagot, melyen Jézus arcának lenyomata látható A 12. századtól  tűntek föl, hiszen a keresztes hadjáratok következtében ereklyék tömegei érkeztek Európába. Hol van most az a bizonyos kendő?

 

Az érdekesség az, hogy KETTŐ IS VAN – EZ MÁR MAGA LEHETETLENSÉG!

Nem tudom, hogy az alábbi képen melyik " eredeti" szerepel!verkend.jpg

Az egyiket a  Vatikán őrzi, a nagyhéten  a Szent Péter téren mutatják fel, máskor a nyilvánosság nem láthatja. A  másikat Az itáliai Manoppello városka templomában  bárki megnézheti. Ez különben a város egyetlen érdekessége, de igazi „ turistacsalogató”. Melyik kendő az igazi, ha van igazi egyáltalán? Ezt sem én válaszolom meg, de szívesen megkukucskálnám mindkettőt.

 

 

BERENICE MEG A TRAGÉDIA

Ha Berenicét és Veronikát így egy kalap alá vettem,  jöjjön most Racine, aki a Berenice című műve előszavában a dramaturgiatörténetben  kulcsmondatát fogalmazta meg : „Egyáltalában nem szükséges a vér és a halál a tragédiához: elegendő, ha a cselekmény nagy, a szerepek hősiesek, a szenvedélyek felébrednek, és minden érezteti a fenséges bánatot, a tragédia legfőbb gyönyörűségét." A hős bukása tehát nem egyenlő a halálával.

Ezt is írja az előszóban a szerző: „Vannak, akik azt gondolják, hogy ez az egyszerűség a lelemény hiányának a jele. Nem gondolnak rá, hogy ellenkezőleg, a legfőbb lelemény a semmiből valamit csinálni..."

Na, ezzel most be is fejezem. Mára…

 

Tánczos Erzsébet

 

Forrás:

http://www.kislexikon.hu/veronika.html

http://www.lexikon.katolikus.hu/V/Veronika%20kend%C5%91je.html

http://lexikon.katolikus.hu/V/Veronika.html

 

 

 

 

 

 

A palotai hagyományok élnek, a 16. „Népművészet Palotai Mestere” pályázat is bizonyítja

Immáron 16. éve gazdagít minket, palotaiakat és környékbelieket a Kossuth Nevelési-Oktatási Központ hagyományőrző kezdeményezése: a gyermekek és felnőttek részére kiírt a „Népművészet Palotai Kismestere” és a „Népművészet Palotai Mestere” verseny. A pályázatra a kerületben és kerületen kívül élő hagyományőrzők népi fazekasság, vessző- és gyékényfonás, játékkészítés természetes anyagból, szövés-fonás, nemezelés, textilmunkák, hímzés és csipkekészítés, bőrmunkák, gyöngyfűzés, fafaragás, egyéb, például tojásfestés kategóriában küldték be el remekműveiket. A pályázaton a legkisebbek is részt vehetnek.

100_5371.JPG A pályázat célja, hogy hozzájáruljon a helyi hagyományok ápolásához, és, hogy népi kultúránkkal megismertessék a gyerekeket.

 100_5315.JPG

Rózsa Györgyné, Terike népi iparművész tojásírást is tanított a megnyitó előtt

Szemet gyönyörködtetőek azok az alkotások, melyeket a kisebbek és nagyobbak, a gyerekek, a felnőttek, van, ahol egész család közösen alkotott.

100_5363.JPG

A kiállítás ünnepélyes megnyitóját 2015. március 20-án tartották. A megnyitón a megjelenteket, közöttük Németh Angéla alpolgármesterasszonyt, dr. Pintér Gábor alpolgármester urat és Tyukász Tamás tankerületi igazgató urat köszöntötte Bikfalvi Borbála, az oktatási intézmény elnök-igazgatója.

- A magyar népi kultúra hagyományos megjelenési formái napjainkban eltűnőben vannak - mondta beszédében Bikfalvi Borbála , de azt is hangsúlyozta, hogy az egymást követő nemzedékek népművészeinek köszönhetően a népművészet mégis él, állandóan változik, újabb motívumokkal, formákkal, színekkel gazdagodik.

- Köszönettel tartozunk minden művésznek és kiállítónak azokért az alkotásokért, amelyek a gyerekeinket, a tanítványainkat, ha csak egy percre is, lenyűgözik, elgondolkodtatják, megtanítják valamire. Megtanítják arra, hogy mitől szép a környezetünk. Megtanítják arra, hogy sokféle szemmel lehet nézni a világot.
Önök, hál’ Istennek őrizték ezeket a tárgyakat, vigyázták, és most már hagyományosan megmutatják nekünk azokat a kincseket, amiket nem csak őriznek és vigyáznak, hanem mindannyiunk okulására és gyönyörködtetésére elénk tárnak, saját kincses ládájukat közkinccsé teszik. Ez a kiállítás minket is megajándékoz azzal a lehetőséggel, hogy egyedinek, különlegesnek, szépnek lássuk mindazt, amit eddig esetleg csak hétköznapinak, mindennaposnak tartottunk. Minden kiállított darabban benne van az alkotó szíve-lelke, egyénisége, mesterségbeli tudása és művészi ambíciói- mondta az elnök-igazgató.

100_5322.JPG

Gurmai Ferenc fafaragó a legkisebbeket is tanítja. Beszélgetésem Gurmai Ferenccel: http://netfolk.blog.hu/2012/09/21/gurmai_ferenc_fafarago

És valóban, a már több mint másfél évtizedes hagyomány köré mostanra „szellemi műhely” szerveződött, mi palotaiak már számítunk rá, hogy így húsvét előtt gyönyörködhetünk az egyre gazdagabb kiállításban, megfürdethetjük lelkünket a szépséges alkotásokat nézve.

Az évek folyamán a pályázat híre a szomszédos kerületekbe is eljutott. Új pályázóikat örömmel fogadják. A beérkező munkákból iskolájuk könyvtárában rendezték be a gazdag kiállítást. A pályaművek mellett a szebbnél szebb palotai emlékek felidézik a rákospalotai emberek hagyományait és értékeit. Láthatjuk azokat a hímzéseket, népviseleteket is, amelyek az idő folyamán a palotai asszonyok védjegyévé váltak. A palotai családok rövid időre átadták a kiállítás idejére féltve őrzött kincseiket, melyek felidézik az ófalu régi hangulatát.

A pályázók életkora idén is igen széles skálán mozog, hiszen a kis ovisok és nyugdíjas éveiket töltő mesterek alkotásait is megcsodálhatjuk. Sőt, az óvodások, iskolások a megnyitó ünnepség fényét is emelték a bemutatott dalokkal, játékokkal – nem lehet elégszer köszönetet mondani ezért pedagógusaiknak.

100_5330.JPG

Természetesen egy palotai népművészeti rendezvény nem lehet teljes a Szilas Néptáncegyüttes nélkül, idén is gyönyörködhettünk gyermek és felnőtt csoportjuk előadásában.

 

 

Dr. Pintér Gábor alpolgármester úr többek között a múltról, a hagyományőrzés fontosságáról beszélt. Kiemelte, hogy mai felgyorsult és néha zavaros világunkban fogódzót, kapaszkodót, viszonyítási pontokat jelentenek értékeink. Kiemelte, hogy Palotán az értékek őrzése igen magas szintű, generációkat köt össze. Hangsúlyozta, hogy a palotai identitás megőrzésében nagyon fontos szerepe van a pályázatnak. Emlékeztetett, hogy Palotának volt helytörténeti múzeuma ( e sorok írója még sokat járt benne). Az a gyűjtemény jelenleg Pestújhelyen tekinthető meg. De mivel ésszerű, hogy Palotának Palotán legyen a néprajzi gyűjteménye, az ingatlant már megvásárolta az önkormányzat, a tervek is elkészültek, s a jelenlegi ciklusban fel fog épülni Palota méltó néprajzi múzeuma.

 

 

A műsort követően a dr. Pintér Gábor alpolgármester úr és Tyukász Tamás tankerületi igazgató adta át a Népművészet Palotai Mestere,

100_5341.JPG

az ifjúságnak a Népművészet Palotai Kismestere okleveleket.

100_5349.JPG

Elismerő oklevelet vehettek át a népművészeti emlékek gyűjtői is,
majd a könyvtárban és a könyvtár előtti aulában megtekinthettük a kiállítást. Láthatjuk, Rákospalotán működik a hagyományőrzés.

Jómagam azóta már újra megnéztem a kiállítást, s biztatok minden palotait, hogy ne hagyja ki ezt a remek eseményt mely április 3-áig tekinthető meg Rákospalotán a Kossuth Nevelési-Oktatási Központban.

 

Tánczos Erzsébet beszámolója

A GYURGYALAG AZ ÉV MADARA!

Ékes tollú szivárvány-madarak ,
fuvola-füttyel, ringva szállanak.

A Maros-parton volt egy fűzberek,
abban lakott egy gyurgyalag-sereg.

Titkos utakra madarat ki hajt?
Ki küldte hozzám ezt a drága rajt?

Házam körül köröz. Varázs-körök?
A Maros a lelkemben hömpölyög.

(Áprily Lajos: Madarak zenéje- Gyurgyalagok)

 
A 2013-ban az Év madara a gyurgyalag lett,  hazánk egyik  legszínpompásabb madara.

 A latin néven  Merops apiaster a mi madarunk éppen úgy, mint a fecske meg a gólya: költeni jár hozzánk. A hideg telet - néha lennék gyurgyalag - Afrikában tölti. Májusban érkezik és  csak szeptemberig marad a Kárpát-medencében.

Mivel táplálkozik?

Rovarokat eszik.

A gyurgyalag fokozottan védett madárfaj, természetvédelmi értéke 100.000 Ft.

Miért veszélyeztetett?gy.JPG

Partfalakon fészkel,   melyek eróziója és benövényesedése, de az illegális homokbányászat is veszélyezteti. Ha  úgy adódik, bizony felfalja a méheket is,  ezért sajnos előfordul , hogy a méhészetek közelében  levő gyurgyalagtelepeket  megrongálják.

 

És még egy vers, nem vidám, de ...olvasd csak el! Nem bánod meg!

Jan Garbarek: A  gyurgyalag

A gyermekkor címermadara:

Egy tollas gyurgyalag-fióka,

Kirepülés előtt néhány nappal.

 

Zsákvarrótű-hegyes csőr,

Gesztenyeszín hát, sárga torok,

Türkizkék begy, szemek kárminpirosa.

 Aznap reggel ásta ki egy fiú

A régi homokbánya falából:

Emlék lett számára az üreg,

 E lassan pergő, vízszintes

Homokóra, mely a nyár idejét

Kimérte – s az övét is…

 

Semmi jel nem utalt rá,

Hogy haldoklik. Legfeljebb az, hogy

Hiába tömtünk darazsat a csőrébe,

Nem volt hajlandó lenyelni.

Izgatottan körbeálltuk:

Egy gyurgyalag még sem

 Mindennapos látvány!

Bámultuk e tiszta formát,

A tollak egzotikus színeit…

Aztán már csak arra a posztumusz

Repülésre emlékszem, ahogy

Tárt szárnyára pergett a humusz.

Csőrében még mindig ott volt

A darázs: nyelve alá rakott obulus.

g.jpgkép: http://www.fotoklikk.hu/kozvetites/kepek?page=55&event=130910

 

Forrás:

http://www.mme.hu/component/content/article/19-hirek-archivum/1833-a-gyurgyalag-nyerte-az-ev-madara-2013-szavazast.html

A fényképeket Löki Csaba  készítette.

 

 

Mi fán terem a szolid szelídgesztenye?

szleidgeszt.jpg

gesztenye.jpg

 

 

 

 

Szelíd  és vad - mi közük egymáshoz?

 

  Melyik képen melyik látható? Nem is egyszerű eldönteni?

A megoldás a bejegyzés alján olvasható!

A szelíd- meg a vadgesztenye is késő ősszel érik, s fontos gyógynövény.  Ha a terméseket és a termésburkokat  tekintjük, láthatunk hasonlóságot a szelíd- és a vadgesztenye között. Hasonlóak, de attól még  nem rokonok. Mondhatnám, hogy a különbség virágzáskor szembetűnő, de ez sem igaz, hiszen a  tavasszal  virít, a szelíd pedig nyáron, tehát nem is egy időben. A vadgesztenye hatalmas, fehér fürtvirágzatát mindenki felismeri annyira látványos.

szelidgesztenye.jpgA szelídgesztenye virága barkában és az annak tövén lévő füzérben nyílik,  ebből is látszik rokonságára a bükkfafélékkel. Rendszertanilag azonban  semmi közük sincs egymáshoz. A szelídgesztenyét Castanea sativa, míg a vadgesztenyét Aesculus néven nevezi a botanika, teljesen különböző nevükből is látszik, hogy ha hasonlóság van is közöttük, rokonság kizárva!

A szelídgesztenye  hazánk leghosszabb életű gyümölcsfája, még  700 éves példányaival is találkozhatunk.Terebélyes, hatalmas törzsű, szép lombkoronájú termesztett vagy díszlő fa. Karógyökérzete mélyre növő. Oldalgyökerei gyakran a föld felszíne fölé emelkednek és az ott elhelyezett tereptárgyakat megemelik. Törzse 25-30 m magasságot érhet el. Kérge idősebb korára hasadozóvá válik. Szórt állású, hosszúkás-lándzsás levelei vannak. Egylaki, váltivarú porzós és termős virágai vannak. A termős virágokat kupacs veszi körül. Jellegzetes makktermése van, amely augusztustól-októberig érik be.

A  vadgesztenye a görög szigetvilágban, a szelídgesztenye  Közép- és Dél-Európában őshonos. Hogyan került  el mihozzánk?

Mióta van nálunk szelídgesztenye?

A  rómaiak egyik fontos tápláléka volt, úgy vélekedtek, hogy az ember számára ott vannak meg az optimális életfeltételek, ahol a szelídgesztenye megél.  Ezért aztán az  egész birodalomban  szakadatlanul telepítették. Pannóniába  is ők vitték magukkal, a telepítették ezt az igen hasznos növényt. Hogy mi mindent köszönhetünk nekik! S hogy mire használták? Például gesztenyelisztet állítottak elő belőle, amit ma is igazi szuper - alapanyagnak neveznek.

ge.jpgEz az egyik elmélet ( elég hihető szerintem), de van másik is! A " friss"  vizsgálatok és levélkövületek azt bizonyítják, hogy a szelídgesztenye  ősidők óta él a tölgyerdeinkben, a rómaiak tehát örülhettek, mert nem kellett betelepíteniük. Hogy lett közben a tölgyesből gesztenyés?  Úgy, hogy amikor az erdőterületeket művelésbe vették, a tölgyfákat kivágták, de az ízes  termést érlelő gesztenyefákat  nem bántották.  Ezért idővel jelentős gesztenye ligetek, erdők alakultak ki.

Hogy  hol az igazság arra magam is igazán kivácsi vagyok, de nem én vagyok az, aki dönthet a kérdésben.

 Az már tény, hogy Magyarországon  Mátyás király idejében lett a gesztenye  ínyenc csemege, maga  Beatrix királyné is hozott csemetéket  Itáliából - persze nem saját kacsójával.  A palotában a gesztenye kedvelt csemegének számított, sütve és mézzel ízesítve fogyasztották.Mátyás király kedvenc étele pedig a gesztenyével töltött kappan, azaz a gesztenyével töltött kakas lett.

Íme egy gesztenyével töltött kappan recept,

Mátyás király szakácsa biztos használná a modern technika nyújtotta lehetőségeket:

geszti.jpgEz kell hozzá:

1  tyúk vagy kappan

 úgy  fél kilónyi gesztenye

1 fej vöröshagyma

2 szelet kenyér

2 dl húsleves

2 dl száraz fehérbor

1 evőkanál fenyőmag vagy mandula

picike reszelt gyömbér

lehelletnyi őrölt szegfűszegici-pici fahéj

só ízlés szerint

 

szelidjo.jpgElkészítés:

A gesztenye héját kezünk épségére ügyelve bevagdossuk, majd húslevesben megfőzzük amúgy héjastól. A levestől igen jó íze lesz! Ezután megtisztítjuk, és burgonyanyomón átnyomjuk.

( Titkos topp:  a bolti natúr gesztenyemassza is elég jó, ha nincs időnk vagy kedvünk bíbelődni a gesztenyékkel.)

A kenyeret szétmorzsoljuk, és egy kis  borba beáztatjuk. A hagymát megtisztítjuk és vagy apróra vágjuk,vagy  aprítógépben összezúzzuk.  Ez a zúzás merhet úgy, hogy hozzáadjuk a fenyőmagot/ mandulát, pépesedjenek együtt! Ezután  összekeverjük a hagymát, a gesztenyét, a borban megáztatott kenyérpépet, a felaprított fenyőmaggal (mandulával), gyömbérrel, szegfűszeggel, fahéjjal. A tölteléket a szárnyas  hasába tömködjük, a nyílást alaposan összevarrjuk.  A lábosba helyezzük, meglocsoljuk a borral és levessel.  Sózzak, ha kedvet érzünk rá. Fedő alatt, lassú tűzön  gyöngyözni hagyjuk.  Nézegessük, hogy ne főjön szét!  Azért is fontos ez, mert  lábosból  át kell tegyük a tepsibe, s csúf ha széthullik.  A tepsiben aztán zsírral meglocsoljuk, forró sütőben ropogósra sütjük. Mátyás királyról beszélgetünk falatozás közben!

 

Hol terem nálunk a gesztenye?

 

 ge.jpg Szentiványi Péter nevét érdemes megjegyezni, ő volt az, aki az 1950-es években  a gesztenye nemesítését megkezdte. A Mecsekben, a Dunántúl nyugati részén és Nagymarosnál  hatalmas gesztenyések vannak!

Mire jó?

 Hogyhogy mire? Hát finom! 

Az apró szemű gesztenyét  a  disznókkal etették meg, a nagy szemű  marónit őseink is megfőzték  úgy  ették. Évszázadokon át jelentős volt a gesztenyeliszt használata - burgonyahelyettesítőként alkalmazták-  , ez ma újra előtérbe került számos  kitűnő tulajdonsága miatt. Érdekes, hogy a tejszínhabos gesztenyepüré csak a hajdani Monarchia területén ismert- a többieknek fogalmuk sincs mit veszítenek.

A  gesztenye virága jó méhlegelő, a gesztenyeméz pedig  ínyenceknek való csemege.

Mire jó? Miben segít?


A népgyógyászt régóta használja a termését, ami köhögéscsillapító, összehúzó hatású, és  gombaölő hatása van. A szelídgesztenyéből laboratóriumi körülmények között olyan gombaölő anyagot vontak ki, amely számos gombás megbetegedést okozó mikroorganizmust képes volt elpusztítani.  Ezek a felfedezések elsősorban a gyógyszergyártásban lehetnek hasznosak. Az nem ismert, hogy az gesztenye fogyasztásával  kiirtható lenne  mondjuk a lábgomba. Kár.

Kicsiknek is való!


A szelídgesztenye nagyon sokféle aminosavat tartalmaz, melyből aztán a szervezetben felépülnek a fehérjék. Csecsemőkorban ezen aminosavak legfőbb forrása a tej. Előfordulhat, hogy az anyatejet tehéntejjel kell pótolni, viszont a tejcukor-érzékenység következtében ez sok esetben nem megfelelő. Ilyenkor próbálkoznak szójatejjel vagy más megoldásokal. Kimutatták, hogy a gesztenyéből készített püré nagyszerűen pótolja a csecsemők számára szükséges aminosavakat, és viszonylag ritkán alakul ki vele szemben alergia. Természetesen ez a megoldás a mai modern tápszerek ismeretében nem feltétlenül a legelsőként választandó, de minden esetre megfontolás tárgyát képezi.

Népgyógyászati felhasználás

A népigyógyászatben a szelídgesztenye főzetét, köhogésre, megfázásra, valamint aszmára adják, míg a nyersen fogyasztott gesztenyével hasmenést kezelnek. 
Mit készítenek belőle?
Szamárköhögésre, görcsös köhögési rohamok enyhítésére teáját készítsük el.
Kozmetikai ipar hajápolási, hajmosó készítményekben alkalmazza gyógyhatását.

A gesztenye nem csak sütve-főzve jóízű, nyersen vagy akár szárítva, porrá őrölve is fogyasztható. A sült gesztenye alma szeletkékkel együtt is finom, ráadásul, nagyon értékes is.

siradékot a gesztenye és a gesztenyemassza, -püré csak nyomokban, koleszterint pedig egyáltalán nem tartalmaz, ellenben nyersrosttartalma magas, ennek is az ún.élelmirost hányada jelentős. Ezek a táplálékban lévő emészthetetlen poliszaharidok, melyek az emésztő enzimek hatásával szemben ellenállóak. A vastagbél baktériumai részlegesen bontják ugyan a rostokat, de ezek a poliszaharidok gyakorlatilag alig hasznosulnak. Élettani hatásuk szerteágazó, a vízben oldhatatlan (pl. cellulóz) összetevők többek között csökkentik az éhségérzetet, elősegítik a jó bélműködést. Magas szénhidráttartalmának köszönhetően étrendünkben helyettesíthetjük vele a gabona- és burgonyaféléket. A rostfogyasztás segít a túlzott inzulintermelés visszaszorításában, amely a szív- és érrendszeri betegségek egyik fő
kockázati tényezője.

A fentiek alapján vitathatatlan, hogy az egészséges táplálékok között kell a gesztenyét emlegetnünk.


A gesztenyés recepteknek se szeri, se száma.

Hogyan süssük?

 sult_gesztenye.jpg

A kép forrása: http://www.frisss.hu/eletmod/igy-suss-gesztenyet-otthon

A jó alapanyagon ne spóroljunk!  A fényes, sötétbarna színű, sima és kemény felületű, méretéhez képest nehéz, és hasonló nagyságú szemeket vegyük.

Felhasználás előtt a gesztenyét száraz, hűvös helyen kell tárolni.

Lássuk a medvét/ a sütést

- vannak persze akiknek más az üdvözítő sütési technikájuk.

Kérem, ők osszák meg nálam!

 Sütéshez  vékonyan vagdossuk be a gesztenyék domború oldalát. Ezután áztassuk  minimum  egy órát. Egy tepsi aljára  kerítsünk sütőpapírt, így  szinte elmaradhat a mosogatás!  Forró  sütőben  kell sütni míg picit szétnyílnak a szemek. Időről-időre rázogassuk meg kicsit a tepsiben őket, hogy mindenhol jól átsüljön! Még melegen pucolja meg, és HAMM!

 

Íme segédletnek egy videó:

 

 

 

MEGOLDÁS:  Balra a szelídgesztenye, jobbra pedig a vadgesztenye termése látható.

A gömöri csomóshímzés, és mestere: Eperjesi Lászlóné Paranai Mónika

 A magyar hímzésvilág nagyon gazdag. Nem elég, ha csak egyet-kettőt ismerünk, az éppen divatosakat.
Mondom ezt úgy, hogy semmit sem tudtam a gömöri csomós hímzésről, míg meg nem ismertetett vele Eperjesi Lászlóné Paranai Mónika. Ő, túlzás nélkül írom ezt le, a  gömöri csomós hímzés életre keltője. Ismerjük meg Őt és a gömöri csomós hímzés csodáját:
monikavarrkicsi.jpg
-Mónika, mikor, hogyan kezdett el vonzódni a hímzéshez?

-Ahogy gyerekkoromra visszagondolok, úgy érzem, engem mindig is csodálattal töltött el népi kultúránk, azon belül is a hímzéseink. Negyedikes kisdiák voltam, mikor bekönyörögtem magam a felsősöknek szervezett kézimunka szakkörbe. Ott tanultam meg, hogy az 1970-es években oly népszerű kalocsai hímzés mellett másból is áll a magyar hímzéskultúra.

-Innen egyenes út vezetett tovább, a gömöri csomós hímzés felé?

 -Nem, ez nem ment ilyen egyszerűen, ugyanis a lelkes tanárnő elkerült az iskolából, s ezzel a kézimunkaszakkörnek is vége lett. Már gimnazista voltam, mikor felfigyeltem egy díszítőművészeti kiállításra a művelődési házunkban. Itt találkoztam először a gömöri csomóöltéses technikával, az úrihímzésnek ezzel a különleges típusával, ami azóta is  kíséri az életemet. Könyvet írtam a témában, népművészeti kiállításokon bemutatom a készítését és tanítom is immár 30 éve. A millenniumi év alkalmából egy különleges garnitúrát készítettem, melynek középpontjában a koronás címer áll. 2000-ben ezzel nyertem el a Népművészet Ifjú Mestere címet. Egy évvel később Népi Iparművész lettem. Életemben meghatározó jelentőségű az úrihímzés, azon belül is főként a csomóöltéses technika.

 - Mit  jelent az, hogy úrihímzés?

 - A magyarázathoz induljunk el a kályhától. Az ősi népek szövéssel díszítették szöveteiket, a hímzés technikájára csak jóval később tértek át, de Krisztus előtt ezerből már maradt fenn egy hímzett terítő töredéke. Azt mindannyian tudjuk, hogy a magyar hímzőművészet első ránk maradt emlékei a koronázási palást és a miseruhák voltak. Gizella királyné jelentős hímzőműhelyt tartott fenn. A középkor hímzőmesterei, a varró céhek legényei vándorlásaik során más országok hímzésmintáival is megismerkedtek, de a magyar asszonyok is sokat hímeztek vagy hímeztettek. Mintául olasz, perzsa, török minták szolgáltak, melyeket kombinálták az ősi magyar mintákkal. Az európai reneszánsz és a török művészet hatásai ötvöződtek a magyar hímzésekben, s ebből valami egészen egyedülálló motívumkincs alakult ki. Ezt a sajátos, csak Magyarországon használatos motívumvilágot nevezzük úrihímzésnek, ezek főként templomi textíliákon találhatók meg.

 - Miért úri ennek a hímzésnek a neve?

 - Azért az elnevezés, mert akkoriban csak a főúri házakban volt lehetőség ezeknek a díszített textíliáknak az elkészítésére. Igen változatos minták jellemzik.  A hímző nőnek jó varrónőnek kellett lennie, ez volt az alap. A főúri házakban mesterek tanították a hímzést, s olyan értékes alapanyagokat használtak, mint a selyem, gyapjú vagy az aranyfonál. Ezek szó szerint kincset értek, többnyire külföldről hozták be őket. Először az egyházi textíliákat díszítették úrihímzéssel, a főúri öltözeteket később kezdték el ilyen formán díszíteni. Ezeknek a hímzett daraboknak a színvilága visszafogott volt, egy alapszínből állt, s arannyal, ezüsttel díszítették. Az egyszerű varróasszonyok azonban, akik megismerték a főúri hímző iskolákban a technikákat, és motívumokat, és otthon ízlésük és lehetőségeik függvényében a saját textíliáikat díszítették hímzéssel. Ők arany és ezüst helyett különböző pasztellszíneket használtak, így alakult kis az amúgy is különleges úri hímzésnek egy sajátos változata.

 - Melyik történelmi korszakban zajlott mindez?

 - Ha szűken határoljuk be, akkor a XVI-XVIII. századra tehetjük, de a motívumok megjelenése szempontjából ezt tovább bonthatjuk.

 - Hogyan?

 - Mátyás király uralkodása idején számos szövőmester rendezte be műhelyét Budán, sok itáliai motívum ekkor kerül a magyar mintakincsbe. Mátyás rendelte azt a trónkárpitot is, melynek reneszánsz rajza abban a korban is különleges, úttörő jelenségnek számított. A mohácsi vészt követő korszak persze nem igazán kedvezett a díszítőművészetnek. A legmostohább körülmények között a hódoltságban élők tengődtek. Érdekes, hogy mindezek ellenére a reneszánsz az összes magyarlakta területre kihatott.

 - Gondolom, a török motívumok ekkor jelentek meg.

 -Nem, már a török hódoltság előtti időkben is járták az országot a török kereskedők. Ők többek között szőnyegeket és hímzett kézimunkákat is árultak, ezek nagyon értékes dolgok voltak.  Kétségtelen azonban, hogy a kényszerű együttélés felerősítette hímzéseinken a török hatást. Az alapanyagok, a hímzőfonalak többnyire török eredetűek voltak, az itt élő török asszonyok hímzései mintául szolgáltak a magyar úri osztály nőtagjai számára. Az magyar urak feleségüknek alkalom adtán foglyul ejtett török hímzőasszonyokkal kedveskedtek, őket bulyáknak nevezték.

 - Mik az úri hímzés általános jellemzői?

 - Sajátosan magyar hímzéstípus alakult ki a keleti és nyugati formakincs egybeolvadásával. Egyfelől megtalálhatóak a reneszánsz jellegzetességei. Ezekre a szimmetria, a levegős szerkezet jellemző. Gyakori a hullámvonalra elhelyezett virágok alkalmazása, a középen elhelyezett virágtő motívum vagy a koszorú.

 - Mik a török hatások?

 -  A török hímzések rendre aszimmetrikus elrendezésűek.  Az öltéstechnika is más. Általános a közös tőből fakadó, de minden száron másféle virágot hozó díszítmény.

- Mik az úrihímzés jellegzetes mintái?

 -Egyeduralkodó a növényi ornamentika. A vadvirág, a közvetlen környezet nem köszön vissza az úrihímzéseken. Jellemző motívum például a rózsa, a szegfű, de vitathatatlanul a legismertebb a tulipán. A gránátalma mindig félbevágottan jelenik meg. Érdekes, milyen népszerű motívum lett ebből a hazánkban szinte ismeretlen gyümölcsből. A liliom gyakori, de a népművészetben a hasonló formájú szegfű vagy tulipán helyettesíti.

 - A csomós hímzés, melynek Ön szakértője, hogyan kapcsolódik az úri hímzéshez?

 - Úgy, hogy az egyik válfaja, tehát ami igaz az úri hímzés motívumaira, az a csomós hímzésre is áll.  A csomós hímzés jellegzetessége, hogy a hímző apró csomókkal tölti ki a teret. Ezek a kicsi szabályos csomócskák úgy sorakoznak egymás mellett, mint apró fehér gyöngyök. Leveleket, tulipánokat, gránátalmákat adnak ki. Bár a vegyes hímzéstechnikák között gyakran találkozhatunk a csomós hímzéssel, tiszta előfordulása ritka, csak kis számban maradt ránk. Ez a kevés darab Észak-Magyarországról származik, azon belül is szinte kizárólag a szlovák határ menti Gömör falucskából. Én XVII-XXIII. századi darabokat dolgoztam fel. Ezek a minták nem egyházi textíliákon, hanem lepedőszélek és párnavégek díszítéseként maradtak fenn. Jellemző motívumok ezeken a darabokon a hulláminda vonal, gránátalma, tulipán, rózsa motívumok.

 -  Mennyi az esély, hogy ez a roppant időigényes, de nagyon szép öltésforma fennmaradjon?

 - Azon vagyok, hogy megmaradjon az újabb és újabb generációk számára is. Ma már máshogy élünk, mint 400 éve, más az életformánk, a környezetünk, a tárgyaink. A gömöri csomós hímzés is változik a korral. Már a XIX-XX.  századi hímzéseken is azt láthatjuk, hogy a csomóöltés más hímzéstechnikák kiegészítéseként jelenik meg. Jellemző, hogy a mintavilág és szerkesztésmód őrzi a hagyományokat, viszont a kivitelezésnél a munkaigényes, aprólékos csomóöltést felváltotta valamely egyszerűbb öltéstechnika. Érdekesség, hogy a Magyar Iparművészet 1940/12. számában felfigyeltem egy csomóhímzéses minta rajzára. Kóródyné Szabó Ica terve sem mintavilágában, sem szerkesztésmódjában nem tartja be az úrihímzés szabályait. Ilyen feldolgozás is lehetséges, de én a hagyományőrzésnek más formáját pártolom.

 - Gömöri csomós hímzés című könyvében Ön mintagyűjteménnyel segíti a technikát kipróbálni vágyókat.

-Igen, és igyekeztem szem előtt tartani a mai élet és lakáskörülmények jellemzőit. Ezért készítettem terveket díszpárnára, négyszögletes terítőre, függönyre vagy éppen falvédőre. De a minták tervezésénél az úrihímzés szabályait mindig betartottam és betartom. A tervezésnél többek között figyelembe kell venni a jellegzetes szerkesztésmódot. 

 - A népi hímzések újra népszerűek lettek a modern alkalmazásoknak is köszönhetően.

 -Igen, kalocsai hímzés soha nem látott "reneszánszát" éli. Ezzel az a bajom, hogy népművészetként tartják számon, pedig a színes kalocsai hímzésnek nincsenek évszázados hagyományai. A közismert tarka kalocsai hímzés a múlt század első évtizedeiben alakult ki. Hogyan is alakulhatott volna ki korábban, hisz még színes fonalakhoz sem igazán lehetett hozzájutni, vagy ha igen, szinte "arany árban"? Az igazi kalocsai hímzés néhány olyan mintaelem mint a  pötty, cseppalak, szár variálásával kialakított mintavilág. Ezt én is készítem, és továbbélésében bízom. De térjünk vissza a kisibolyás színes kalocsaihoz. Eleinte fölháborított, hogy a magyar népművészet alkalmazásaként kalocsaival díszített tárgyakat dobnak be a köztudatba, és ezért lelkesedik a fél ország. Bánt, hogy egy kicsit sem jártak utána a hagyományainknak, csupán a mintákat rábiggyesztették egy-egy ruhadarabra. Kezdetben forrongtam, mert van nekünk hiteles hímzéskultúránk, ami évszázadok üzenetét hordozza magában, de aztán rájöttem, hogy így legalább azt békén meghagyják, meghagyják annak ami. Aki nem érti meg, hogy a népművészettel foglalkozó embernek nem saját alkotóvágyát kell kielégíteni, annak legyen elég a kalocsai a kisibolyával. Az ősi hímzésmintáinkat csak tudatosan szabad alkalmazni. Erre legszélsőségesebb példám, hogy egy halotti lepel mintájával hímzett függönyt nem tudnék felrakni a lakásomban. Aki csak a szép mintát látja, de a jelentést nem, az biztosan megteszi. Néha úgy érzem magam ebben a világban, mintha egy turmixgépben ülnénk, és valaki megnyomta volna a gombot. Kicsit összekeveredtek a dolgok.

 -Ennyire borúlátóan néz a jövőbe?

 -Nem,  mert a helyzet nagyon összetett. Fontos, hogy jelen kell lenni, pályázni például nagyon fontos. A 2011-ben kiírt NKA alkotói pályázatának támogatásával készítettem egy gömöri csomóshímzéses garnitúrát, ami aztán újabb lehetőséget hozott. Gömörszőlős falucska a 40 éves népművészeti mozgalom tiszteletére alapított egy néprajzi gyűjteményt. Ez a kiállítás a jellegzetesen helyi textilmunkákat, fafaragásokat, népi témájú fa szobrokat, gyapjútermékeket, Ament Éva bútorfestő festett bútorait mutatja be, jó szívvel ajánlom megtekintésre.

 -Tovább fognak élni hagyományaink, hímzéskultúránk?

 -.Vagyunk jó néhányan, akik ismerjük, őrizzük, és továbbadjuk a hagyományainkat, de ez ömnagában nem elég. A tavalyi évben kisiskolásoknak tartottunk kézimunka tábort. Egy kisebb tokot készítettünk, ami akár mobiltelefontartó is lehet. Erre egyszerű rozmaringos ágat hímezünk fűzéses technikával. Itt nem volt elegendő automatikusan öltögetni, bizony gondolkodni, koncentrálni, számolni is kellett. Öröm volt nézni, ahogy csinálták. Úgy gondolom, ha idejében megismerkednek a gyerekek a hímzéssel, koruknak, technikai tudásuknak megfelelő feladatot kapnak, lehetnek közöttük olyanok, akik felnőtt korukban visszatérnek a hímzéshez.

 - Hogyan lehet a nagyobbakra hatni?

 - Évek óta tervezem, hogy középiskolásoknak indítok egy textiles foglalkozást, ahol a különböző technikákat sajátítanák el. A hímzés mellett a szövés alapjait, a nemezelést, a batikolást. Technikai tudást, ismeretet kapnának, ami akár a későbbiekben életük egy-egy nehezebb szakaszán is átsegítheti őket. Fontos lenne, hogy ezek a fiatalok megismerjék önmagukat, tisztába legyenek képességeikkel, és támogatnunk kellene őket, hogy abban fejlődjenek. Legyen az sport, zenetanulás, kinek mi az útja. Felnőtt embereknél látom, hogy életüket nem érzik teljesnek, ha csak a munkájuknak élnek. Van, kell legyen  élet a napi munkán túl is! Szerintem a kreatív hobby boltok terjedése, hódítása is örömteli bizonyíték. A mi feladatunk viszont megmutatni, megismertetni hagyományainkat, és az érdeklődőknek átadni.

 - A hímzés, főleg a gömöri azért sokkal időigényesebb, mint néhány divatos technika.

 - Igen, s manapság az emberek a gyorsan szeretnének sikerélményhez jutni, kész munkát kapni. Ez a hímzéssel nehezen érhető el. Én egy nagyobb csomóshímzéses motívummal 6-10 órát is dolgozom. Ez még csak egy motívum elkészítését jelenti. Egy díszpárna hímzése akár 80-100 órát is igénybe vehet. A nagyobb darabok ennek a többszörösét adják ki a ráfordított időben. Ha az ember valamit szívesen, élvezettel készít, a belefektetett idő másodlagossá válik. Ilyenkor a munka is örömet jelent, nem csupán a végtermék.

 -  Ennyi befektetett időre készüljön, aki szeretne hímezni?

 - Nem senkit nem akarok elijeszteni, vannak olyan hímzéseink is, amelyek ennél sokkal szaporábbak. Aki kedvet kapott a hímzésre, megtalálhatja sokszínű és változatos hímzéskultúránkban a számára megfelelőt.

 

Eperjesiné Paranai Mónika könyvet is írt a gömöri csomós hímzésről:

monikakönyv.jpg

Tánczos Erzsébet írása

süti beállítások módosítása
Mobil