Netfolk: népművészet, hagyományok

Netfolk: népművészet, hagyományok

Október 21. : Orsolya napján sok a tennivaló!

2012. október 21. - netfolk

A jó  gazda szerint:


Orsolyakor takarítsd be káposztádat,
Simon-Juda hóval tömi be a szádat.
Ha megdurvul a nyúl szőre,
siess fáért az erdőbe.

                                        népköltés

 

kap.jpgA népi időjárás megfigyelés szerint

„Orsolya napja megjeleníti a téli időjárást”. A  tapasztalat szerint,  leginkább Orsolya árulja el, hogy milyen lesz a tél.  Érdemes figyelni, mert ha Orsolya napján szép az idő, akkor az karácsonyig meg is marad. Kőszeg környékén és a Somló-vidéken ez a nap volt a szüret megkezdésének az ideje. Somló hegyén, ekkortájt híres szüreti mulatságot tartottak – ezt megörökíti „Tóth Mari esete” is Mikszáth regényében.

Hogy mit jelent az Orsolya név, arról megoszlanak a vélemények:

Medvebocs 01_1.jpg

Az egyik elmélet szerint az  Orsolya név a latin Ursula ( azaz medve) magyaros olvasata. A szó egyesek szerint a Kis Medve csillagképre utal, de arra nem találok magyarázatot, hogy ugyan miért lehet ez.

Újabban viszont ezt a medvés  eredetet kétségbe vonják, és egy ónémet név, a Hors latinosított formájának vélik, melynek jelentése ló, paripa. A germánok ugyanis a lovat szent állatként tisztelték, ezért a név totemnév lehetett.

 

Ki volt Szent Orsolya? 

ORSSZEP.jpg

 

 

A legendának több változata van. Az egyik szerint az ötödik században élt Orsolya brit királylány volt, aki  buzgó keresztény családban nevelkedett.  A földi javak hidegen hagyták, szüzességi fogadalmat is tett. A szomszédos király azonban fia számára megkérte Orsolya kezét, aki persze  szíve szerint nem kíván élni a lehetőséggel. A leány imádkott, sírt; álmában egy angyal vigasztalta meg: kérjen három év haladékot.

 

orshajoja.jpg

Orsolya és tizenegyezer társnője hajóval római zarándokútra indult. Tudom ez legenda, de elképzelhetjük, ha ez így alakult volna, egy generációnyi  hajadon szépen elment volna az országából. A leányok bejárták a szent helyeket, majd pápai áldással, a kereszt zászlaját lengető hajójukkal visszaindultak hazájukba. Ám mire Kölnhöz érkeztek, a várost körülzáró hun seregek megrohanták a hajójukat. Orsolya a kereszt zászlaját magasra emelve kiáltotta társai felé: "Testvéreim győzedelmeskedjünk a halálon, lelkünk-testünk tisztán jelenjen meg Isten színe előtt!"

Orsolya-legendának van  több  érdekes  magyar vonatkozású változata. Az egyik szerint Orsolya magyar király és királyné leánya volt .A  szüzek itt is Rómába zarándokolnak, hogy aztán innen a pápa és számos bíboros kíséretében a szlavóniai király puszta és elhagyott birodalmán át Jeruzsálembe menjenek. Ez a király azonban nagy sereg katonát küldött ellenük mikor megtudta, hogy a keresztények, hitük megtagadására akarja őket kényszeríteni. Az állhatatos zarándokokat végül megölette a király.

 

Egy másik változat szerint Attila, a szittya magyarok fejedelme látván a Rómából tovább zarándokló amúgy ebben a változatban is magyar származású a lányok szépségét, kérlelte őket, hogy adják fel hitüket. Orsolya azonban nem engedelmeskedett Ezért aztán Attila lenyilazta őt és mind a tizenegyezer leányt. Kordula nevű társnője bújt el közülük csupán a hajófenékben, de másnap  előbújt és feladta magát, így ő is Szent Orsolya egyik vértanú társnője.

 

Tánczos Erzsébet írása

 Forrás:

http://www.palfalva.hu/kalendarium.htm

http://ujember.katolikus.hu/Archivum/2001.10.21/1205.html

http://mek.oszk.hu/04600/04657/html/unnepikii0076/unnepikii0076.html

Október 20. - Vendel napja

Ki volt Vendel? Miért érdekes nap a mai?

Szent Vendelt a jószágtartó gazdák és a pásztorok védőszentjükként tisztelték, s ennek magyarázata Vendel élettörténetében lelhető fel. Búcsúnap  is volt ez a nap, a pásztorok  vidám ünnepe.

VENDELSZOBOR.jpg

A legenda szerint ugyanis Vendel ír, más források szerint skót királyfi volt, aki  előbb Rómába zarándokolt, ahol remeteként élt.  A  királyfi koldulással kereste kenyerét. Miután  megfeddtek tétlenségéért, Vendel pásztornak szegődött.  Szent életmódjának a híre hamar elterjedt. Számos földműves kereste fel, hogy beteg jószágait megáldja. Végül a tholei kolostor apátjának választották és pappá szentelték.

vendeljo.jpg

Ez a történet az oka, hogy a pásztorok védőszentje lett  Vendel. Szobrokon, képeken   jellemzően pásztorként ábrázolják, lábánál kutyával és báránnyal . Ízlések és pofonok, mondhatjuk, de  ez  a történet sokat lendíthetett a pásztorok identitástudatán.  Tisztelete hazánkban a 18. században élte virágkorát. Padányi Biró Márton veszprémi püspök a Sümeg melletti Deákiban kápolnát is építtetett Vendel tiszteletére, ahová e napon az 1755-ben, a marhavész idején körmenetet is vezetett. Egy-egy marhavész után számos községben állítottak Vendel szobrot, mégpedig a falunak  azon a részén, ahol az állatok a legelőre jártak. Szent Vendel napját számos községben körmenettel ünnepelték meg. Kivonultak a szobrához, és imádkoztak, hogy a falut megvédje a dögvésztől. Göcsejben  ekkor  nem fogták be a szarvasmarhát, hogy kár ne essék bennük.  Csornán Szent Vendel tiszteletére mondatott mise után hazavitt szenteltvizet a jószág ivóvizébe öntötték, így igyekeztek elérni, hogy Vendel minden bajtól megóvja az állatokat.

vendl.jpg

 

 

Tánczos Erzsébet írása

Forrás:

http://www.magyaralmas.hu/napok/vendel

Szabadfalvi József: A gazdasági év vége és az őszi pásztorünnepek (Műveltség és Hagyomány, 1964); Gulyás Éva: Szent Vendel magyar pásztorviseletben (Élet és Tudomány, 1978. 41. sz.)

http://hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Vendel

http://www.katolikus.hu/szentek/1020-445.html

Ament Éva népi iparművész, bútorfestő


"Azok is a nemzet díszére élnek, kik a szép mesterségekben magokat mások felett jelesen megkülönböztetik."
Mátray Rottkrepf Gábor, 1928

arckepc.jpg

 

- Mikor kezdett el vonzódni a népművészethez?

- Nem emlékszem időpontra, vagy eseményre, beleszülettem. De nem is a népművészetbe, hanem a múlt tiszteletébe, a hagyományaink megélésébe egy (ahogy akkor láttam), átlagos családba. Édesapám megbecsült kovácsdinasztia tagja, édesanyám részéről tisztességes parasztcsaládból származom. Felmenőim mind dolgos emberek voltak, büszkén gondolok rájuk. A Tolna megyei Diósberényben születtem, kicsi, csinos sváb faluban, ahol békésen megfért egymással magyar, sváb, felvidéki, székely és cigány is, de az etikai normákat persze mindenkinek be kellett tartania. Háromgenerációs sváb családba születtem,  óvodáskoromig nem is tudtam magyarul, de ez sosem okozott gondot. Boldog, biztonságos, élményekben  dúskáló gyermekkorom volt. Később Hőgyészre költöztünk, ahol kinyílt számomra a világ. Nálunk különben  természetes, hogy mindenki vonzódik a hagyományokhoz, ezzel a szemlélettel éltünk és élünk. Sohasem gondoltunk arra, hogy a régi bútorokat átmázoljuk olajfestékkel, de nem is cseréltük le úgynevezett modern bútorokra. Valahogy ösztönösen úgy éreztük, hogy amit már egyszer jól kitaláltak, azon felesleges módosítani. Befogad az ember modern dolgokat is, de egy tárgyat, amit szívesen használ, azt azért megőrzi.  Így aztán  kincsként őriztük és őrizzük például a nagymama bekeretezett menyasszonyi koszorúját.

amentt.jpg

- A család mindennapjaiban hogyan voltak jelen a múlt értékei?

- Tolnai sváb nagymamám még népviseletben járt. Sokat tanultam tőle, a mai napig főzök olyan ételeket, amelyeket otthonról hoztam. Rengeteg régi receptet „tartok életben” a mindennapokban. A régi gyerekágyas lepedőket pedig a vásárokon abroszként használom, mert igenis meg akarom mutatni ezeknek a tárgyaknak a szépségét. Gyakran gondolok rá, hogy tudatosabban kellett volna figyelnem, olyan praktikákat, szokásokat, ízeket megjegyeznem, melyek félő, hogy elvesztek, elvesznek.

- Mit szólt a környezete, mikor művésznek állt?

- Nézze, egyfelől a mienk nagyon ügyes família. Ez mondhatni szabadidős tevékenység a családunkban, ami beragyogja a napjainkat. Azt viszont sokáig nem értették, hogy miért választottam a bizonytalan művészi pályát stabil jövedelmemmel kecsegtető szakma helyett. De a hajlamom másra, a művészi pályára késztetett. Kicsi koromtól elrévedtem a színekben, technikákban, szerettem a különböző rajzeszközöket. Édesapám nagyon szerette volna, ha úgy játszom, mint a többi gyermek, és nem az ablakból rajzolgatom az éppen szánkózó társaimat. Szívesebben rajzoltam őket. Később ugyancsak nagyot csalódtak, amikor meglátogattak a magyarlukafai alkotóházban, ugyanis a faluban egyetlen bolt meg egy kocsma volt az összes intézmény, s a tehenek az utcán kószáltak. Elképedtek, mert pont ebből az életből akartak kiemelkedni, kimenteni engem. Azóta megértették, hogy a mai napig azokból a nyári tapasztalatokból, merítek. Kitűnő útravalót kaptam  többek között Szatyor Győzőtől, Andrásfalvy Bertalantól, Lükő Gábortól, Tarján Gábortól.

- Az alkotói munka nem 9-től 5-ig tart, teljes embert kíván. Közben önnek családja  van, háztartást vezet. Hogy férnek meg egymással ezek a tevékenységek?

evaalkotkicsi_1.jpg- Időnként bizony nehezen viseli ezt az életformát a családom. Az is igaz azonban, hogy a fiam beleszületett abba, hogy nekünk a nyaralás gyűjtő út is egyben. Talán emiatt is választotta a történelem - néprajz szakot az egyetemen. Bizony gyakran felfordulás van nálunk, elismerem, hogy lelkifurdalás nélkül előnyben részesítek egy izgalmas programot a kötelező házimunkákkal szemben. Cserébe naponta főzök, gyakran sütök és persze kertes házban lakunk, tehát állandóan tennivalóm van. No, és ott a szőlő is. Kifejezetten szeretem a szőlőt: szinte érzem, ahogy a metszést követően föllélegzik. Nem sok ami terem, de saját készítésű borral kínáljuk a vendégeket.

- Grafikusból lett bútorfestő.

- Igen, grafikusként kezdtem a pályámat, a bútorfestés később jött az életembe. Előtte tanultam még fafaragást és csuhézást is.

- Ennyiféle tevékenység mellé hogyan jött az igény a bútorfestésre?

- Na, ennek külön története van.  A nagymamámtól örököltem egy festett ládát. Amikor ’47-ben a mi családunkat is meghurcolták, majd kitelepítették – előbb Regölybe, azután Németországba – annyi holmit vihettek magukkal, amennyi ebbe a ládába belefért. Ez a kelengyeláda végül egyik nagybátyám padlásán kötött ki. Onnan szerette volna Németországba vinni egy másik rokon. Hegyeshalomnál azonban a vámosok nem engedték, hogy kivigye az országból.  Azt mondták, előbb engedélyeztesse a múzeummal. Szerencsénkre a rokon nem tudta, hogy hova kellene fordulnia. Tévedésből az Iparművészeti Múzeumhoz fordult, ott pedig elutasították. A láda egy hangárban várakozott és enyészett. Amikor ráleltem, azt sem tudtam, hogyan álljak neki a felújításának. Végül megkerestem restaurátor barátaimat, majd idős mesterek műhelyében inaskodva tanultam a szakmát.  A restaurálás végül olyan jól sikerült, hogy a nagybátyám megkért, készítsek neki egy ilyen ládát, de újat. Igen, a nagymamám ládája az egyik büszkeségem, s meghatározó abban, hogy bútorfestő lettem. A felújítása okozta érzés, az, hogy 100 évvel ezelőtti munkát próbálok az alkotás szintjére visszaemelni, máig bennem él. Nagy alázattal lehet csak hozzányúlni ezekhez a dolgokhoz. Az ember amúgy mindig is szerette a szépet maga körül. A bútorfestő a régi, elnyűtt berendezési tárgyakat kelti életre, hogy legyen jövőjük a jelenben és emlékeztessenek a múltra. Ez hivatás, nem csak munka.

CYMK.jpg

- Hogyan lett ebből a meghatározó élményből kenyéradó hivatás?

-A kilencvenes évek elején fogtam bele, először persze a grafikusi munkám mellett alkottam. Egyszerű hobbiként indult az egész. Kezdetben magamnak újítottam föl néhány bútort, aztán barátoknak, ismerősöknek és szép lassan átvette a munkám többségét. Később füveskönyvekből néztem ki a mintákat, ezek nagyon közel állnak az én lelkivilágomhoz. A mintáknak régen nem volt se szeri, se száma, mégis minden tájegységnél kialakult egy jellegzetes mintavilág, amit aztán én is felhasználok a bútoraimon. Alkalmazott grafikusból így lettem bútorfestő, ám nagy hasznát veszem a grafikus szakmai fogásoknak is, tudom ötvözni, mondjuk portáltáblák népies, de tipográfiailag helyes kivitelezésénél.

- Milyen anyagokkal festi a bútorokat?

- Őseink olyan természetes anyagokat használtak, mint a vér vagy a diónedv. Akkor, amikor a színes, virágos bútorfestés népszerű lett, jött el a földfestékek ideje. Ma már rengeteg festék áll a bútorfestők rendelkezésére, szinte csak a pénztárcánk szab határt.

- Felismerik-e egymás munkáit a bútorfestők?

 - Igen, akinek kiforrott technikája van az jól felismerhető.

- Jellemzi-e az alkotás az alkotót?

-Bizony, és kell is, hogy felismerhető legyen és jellemző, hiszen a portékában benne kell, hogy legyen a lélek. Én fekete-fehér párti vagyok, de ez a bútoraimon nem tükröződik.  Szeretem a kéket, a mélyzöldet, de soha sem viszem túlzásba a színezést, megpróbálok egy-egy színvilágon belül maradni.

- Melyek a kedvencei az Önre jellemző motívumok?

aora_1.jpg- Portékáim egy részét a hagyományos népi bútorfestés motívumai alkotják. Különösen kedvelem a borsodi, dél-dunántúli formavilágot. Voltak gyűjtő útjaim Békésben, Baranyában, néprajzot is tanultam. Gyermekkorom helyszíneinek csodálatos, geometriai alapokon nyugvó mintáit szívesen festem a restaurált bútorokon. A tárgyak formavilágát a népi kultúrából merítem, de ügyelnem kell arra, hogy a funkció kövesse korunk igényeit. Szeretem tudni, hogy kinek dolgozom, megpróbálom a megrendelőt "megismerni", mielőtt nekilátok a munkának. Sokkal könnyebb így alkotnom. Ha pedig elkészül egy mű, könnyebb "elengedni", ha tudom, jó helyre kerül. Szívesen használják bútoraimat parasztházakban, patikák díszítésére vagy éppen különleges hangulatú üzletekben.

- Újíthat-e, hozhat-e létre motívumokat egy népi iparművész?

- Véleményem szerint igen, nekem is vannak újításaim. Van például egy olyan, ami Vas megyei mintából indul, de már alig hasonlít az eredetire, teljesen az én ízlésem szerint alakult át. Ezt én nem tartom szentségtörésnek, hiszen régen is egy-egy festő változtatott a motívumokon, ez elfogadott dolog volt. Úgy gondolom, hogy ettől is egyedi az alkotás, és nem tömegtermék. A másik rám jellemző stílusjegy maga a gyógynövényes minta.  Munkáim többségét gyógynövényekkel díszítem, leginkább a magyarországi védett és ritka fajokat festem meg. Így próbáltam meg összehozni a füveskönyvek hangulatát a népművészettel.

fuszerpolc-b.jpg

-  Kiknek szól a kétnapos bútorfestő kurzus, amit Ön  tart?

- Laikusoknak, természetesen, hiszen a gyakorlatot nem lehet gyorstalpaló tanfolyamon elsajátítani. Számos emberben megfogalmazódik az igény, hogy a maga kedvére alakítsa régi bútordarabját. Így aztán alapfogásokat tanulunk, mely elegendő kisebb tárgyak megfestéséhez. Számtalan visszatérő érdeklődő van, akikkel már sokkal könnyebb haladni.  A kézzel fogható tevékenységet, az alkotás nagyszerű érzés ám! A tanítványaink általában felnőttek, de nagyon szívesen foglakozunk érdeklődő gyerekekkel is. A részt vevők munkáiból ízelítőt kapunk például a http://xfree.hu/album_show.tvn?aid=168119 weboldalon is.

- Milyennek látja a népművészet helyzetét?

- Ez aztán komoly kérdés. Nem is vagyok benne biztos, hogy beszélhetünk-e klasszikus értelembe vett népművészetről jelen esetben. Anno a hagyományos tárgyak egyértelmű funkcióval, hagyományos formavilággal, és a funkciót segítő díszítéssel készültek. Ám a környezet, a világ változásával ez is folyton alakult. Ezért aztán nem lehet egyetlen időszakot sem kiragadnunk a történelemből, amikor tól-ig határral határozhatunk meg formát, díszítést, de még anyagot sem. A régi idők embere nem fogyasztó felfogással készítette tárgyait, üzenetet hordozott minden darab. A huszadik század elejétől fogva azonban elsikkadt az üzenet. Egyszer csak elkezdték mások megmondani, hogy miként dolgozzon a népművész. Na, itt vett rossz irányt a mai értelemben vett népművészet. Biztos, hogy nem lehet konzerválni a nép művészetét. Ma már hiányoznak azok a körülmények, melyek befolyásolták, hogy adott tárgyon mely motívumot használták. Sokunk már nem is érti a régi idők szimbólumait. Úgy gondolom, aki ezt a világot választja, felelősséggel tegye.  Annak a kutatást élete végéig folytatnia kell, a munkája közízlést formál. Nekünk mindig egy lépéssel a tömegízlés előtt kell járnunk. Ahhoz, hogy ezt megtehessük, a lehető legtöbb tudást meg kell szereznünk. Ráadásul egyetlen mesterséget sem lehet kiragadni a maga környezetéből, a bútorfestőnek az asztalossal, a vasaltok készítőjével is együtt kell dolgoznia. A viseletkészítő sem tud a hímzés vagy a takács nélkül nagyot alkotni, hiszen az alapanyag megválasztása is része a tervezésnek. Minden mindennel összefügg.

ameva.jpg

- Mire készüljön, aki ma népi iparművésznek áll?

- Nehézségekre, gátló tényezőkre, némi szakmai féltékenységre. Készüljön anyagi bizonytalanságra és a népi kultúra méltatlan háttérbe szorulására. Érthetetlen számomra, hogy az Európában egyedülálló népművészet, kézművesség miért tartozik ma az agrárium alá.  Miért nincs ennek a szférának képviselete a kormányban, vagy valamelyik minisztériumban? Hogyan tudna egy mezőgazdasági szakember felelősséggel dönteni a népművészetről? Miután ez önmagában nemzeti érték, sokkal nemesebb szintet érdemelne!

- Hogyan lehetséges közel hozni az érdeklődőket, alkotásokat egymáshoz?

- Ismét egy nehéz kérdés. Sajnos, nincs utánpótlás. Nem vonzó manapság munkanélküli népművésznek lenni, s nem is lehet színvonalas alkotást létrehozni, ha közben nem tud megélni az ember. A vásárok bérleti díja is gond. Egy kézműves nem tudja kifizetni, főleg előre nem. Inkább keres valami más megélhetést, a művészet hobbi lesz. Én a megélhetés szintjén foglalkozom a bútorfestéssel, és úgy látom, hogy a kézműveseknek több eladási lehetőséget kellene biztosítani. Ugyanakkor az oktatásügynek is hatalmas a felelőssége, hiszen például kikerült az iparművészeti képzésből a néprajzi oktatás, miközben éppen az iparművész ültethetné át a népművészeti elemeket a hétköznapok tömegárujába. Fontos a szakmai kontroll és az állandó kapcsolat az iparművészet, a népi iparművészet, a kézművesség és  népművészet között. Egyik sem létezhet a másik nélkül.

- Nem von el energiát az alkotó munkától az Iharos Egyesületben betöltött elnöki tisztsége?

- Igen, az egyesület feladata komoly megterhelés, a szabadidőm, de néha munkám kárára. Az ügyintézés, szervezés sokszor elvon az alkotástól, de az egyesület sikerei új energiát is adnak.

- Hogyan lehet valaki egyszerre szemlélődő művész és nyüzsgő közösségi ember?

- Kívülről lehet, hogy ez kettősségnek tűnik, de bennem ragyogóan megfér a szemlélődés és a "motor"szerep. Sokszor lekötnek dolgok, s a csendes megfigyelő köntösébe bújok.  Másfelől fontos nekem a közösség, jól képviselem mások érdekeit (sokkal jobban, mint a sajátomat). Az ezzel járó feladatot pedig fel kell vállalni. Tudom, hogy én mit várok egy ilyen civil szerveződéstől, és igyekszem azt megvalósítani. Szerintem nincs ebben semmi ördöngös. 

- Mit tanácsol az alkotó pályára készülőknek?

 - Kitartás, alázat, elhivatottság nélkül ne is álljon neki senki. Számtalan ember csodabogárnak tart bennünket alkotókat, de felül kell emelkedni ezen-elvégre csak nézőpont kérdése, hogy mi vagy ki a normális!

- A szülők, nevelők hogyan ismertessék meg a gyerekekkel a népművészetet?

- A kulcsszó az, hogy együtt. Ez a legfőbb. Együtt az óvodában, az iskolában, a klubban, a szakkörben, de főként a családban! Soha ne húzzunk szűk falakat magunk köré, éppen elég kényszerbe vagyunk így is bepréselve. Minden tevékenységet komplexen kezeljünk, és igen, élvezzük, szeressük azt, amivel foglalkozunk.

- Mire érdemes festenünk, ha nincs az első kísérleteinknek megfelelő bútorunk?

- A hobbyboltokban kapható tárgyak egy része jól festhető, de meg kell nézni, hogy miből készültek, s hogyan állították össze. Ezerféle silány minőségű ládika kapható, de ezek ragasztott bóvlik, egykettőre szétesnek, s oda a munkánk. Ugyanezeken a helyeken kaphatunk hazai ragasztott és egyben szögelt dobozokat, ládikákat is. Ezeket jó szívvel ajánlom, bírják a strapát. Kicsit drágábbak, de örök kedvenceink lehetnek.

- Kezdő alkotóknak milyen festékkel érdemes tevékenykedniük?

-A földfesték, olajfesték nagyon jó, de első próbálkozásra nem ajánlom. A temperát sokan ismerik, de annak le kell fújni a felületét, hogy tartós legyen.  Ennek a technikáját azonban alig valaki ismeri. Így marad az akril, bár azt is érdemes kezelni, hogy tartós maradjon. Aki már belelendült, annak mondom, hogy  karcolt, vagy vésett felületek színezésére növényi nedvek vagy vér igen alkalmas, de a korom és viasz (eredetileg kalapzsír) alkotta keverék kétségtelenül a legjobb.

- Milyen mintákkal érdemes kezdetben dolgozni?

- Egyszerű és esztétikus, ezek a kulcsszavak. Lehet egy nagyon egyszerű élet-jelet (7 pötty) is festeni egy kisebb felületre, de nem mindegy, hogy hol és milyen méretben helyezed el. Ez már arányrendszer, amit sosem hangsúlyozok ki a tanfolyamon, mert sokan megijednének tőle, de elengedhetetlen a minőségi munkához. Az itt bemutatott két egyszerű motívum a tanfolyamon is a kedveltek közé tartozik, ajánlom kipróbálásra.

 - Hol találkozhatunk  Önnel?

- Vásárokon, mint például  az Íjász Napfordulón, Zsámbékon,   Budapesten a  Nemzetközi Táncháztalálkozón vagy  Orbán – napon a  lakóhelyemen, Tárnokon feltétlenül ott leszek.

   A honlapom ( www.amenteva.uw.hu  ) tartalmazza a részleteket.

 

A vadgesztenyék : aranybarna energiagömbőcök

VADG.jpgElárulok egy titkot: kamaszkorom óta minden ősszel-télen van a kabátzsebemben egy fényes gesztenye, mert olyan jó forgatni. Mostantól meg is tudom indokolni, miért rejtek fényes gombócot a zsebemben: a babona szerint a vadgesztenye megvéd a betegségektől!

A burka persze szúrós, ezt a Makám is megénekelte:

 

 

gesztenyebabak-2.jpg
Gyárfás Endre: Gesztenyéző
Vadgesztenye, gesztenye,
kosárkámba potty bele!
Gesztenyéből fabrikálok
Buksi fejű barna bábot.

Vadgesztenye, gesztenye,
kosárkámba potty bele!
Ha vagytok már jó néhányan,
Megnyitom a bábszínházam.

gesztgyerek.jpg

A gesztenye figurák a gyerekek  ( és szüleik) kedvencei, nagyon  jó időtöltés a készítésük. Nem szükséges  megelégednünk a gesztenye gyerek készítésével, egész lakberendezést, hétfejű sárkányt-miegymást  készíthetünk a fényes gömbőcökből. Mindig nyerő a saját fantázia, de remek ötletek vannak például a  „Terménybábok” vagy a „Termésfigurák” című barkácsolós könyvekben, ezekben a gesztenye mellett más terméseket is láthatunk.

Bevált tipp: nem könnyű a gesztenyéket kilyuggatni, ha jó sok figurát készítünk. Nekem a dugóhúzó használata vált be- csitt, a férjem mit sem tud erről – melegen ajánlom, olyan, mintha gesztenyefúrásra találták volna ki!

Itt is van sok jópofa gesztenyealkotás.: http://blog.mindennapraegyjatek.hu/index.php/2010/09/gesztenyfigurak/.

A vadgesztenye festőnövény:

Leveleit, virágát, gesztenyéjét használjuk festéshez. A levelek sárgásbarna, a virágok sárga, a gesztenyék barna színt adnak.

gesztfelepites.jpg

 Mindannyiunk egyik kedvenc fája a vadgesztenye, azaz lógesztenye,  más néven fehér bokrétafa. Tizenöt faja létezik. Akár 30 méter magasra is megnő.  Tudtad, hogy Elő-Ázsiából származik, a Balkánon keresztül került el Magyarországra? Dús, fehér fürtös virágzata, és a tüskés tokban érő fényes, gesztenyebarna magjai szívmelengetően szépek.

 Emberi fogyasztásra - szemben a szelídgesztenyével - nem alkalmas,  csak az őzek, a szarvasok és a vaddisznók csemegézhetnek belőle.

 Úgy 20 éve jelent meg  kis hazánkban a vadgesztenyefák egy kártevője, az aknázómoly. Ez az állat  a fa  leveleire rakja le a tojásait- Ezekből a kifejlődő a hernyó vékony szálon a földre ejtőernyőzik , majd   a talajban prímán áttelel. A megbetegített fák  pedig néhány év múlva elpusztulnak. A kártevő aknázómoly ellen eredményes védekezési módszer az, ha a  fertőzött leveleket összegyűjtjük és megsemmisítjük.

gesztbeteg.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=cS4_J-20SGU

 

Mire jó még  a vadgesztenye?

 Nagyon sok mindenre. Gyógyászati célokra a magját, virágját, kérgét és levelét is felhasználják. A vadgesztenye jótékony hatással van a vénákra, teája a erősíti is azokat.

 A faleveleket  ízületi bántalmak enyhítésére használják.

A vadgesztenye kérgét előszeretettel alkalmazzák napfényvédő szerek, krémek előállítása során.

Külsőleg  a népgyógyászatban régóta  használják fekélyek és bőrbetegségek kezelésére, aranyér ellen pedig ülőfürdőként.

A népi gyógyászat már évszázadok óta használja a vadgesztenyét visszér gyógyítására, mivel  gátolja a vizesedést, megerősíti az érfalakat, sőt, növeli rugalmasságukat . Gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően használatával a visszeres fájdalmak  enyhülnek. Ezért a vadgesztenye az egyik legismertebb vénás keringésre ható gyógynövény. Hatására javul a vénás- és nyirokkeringés, csökken az ödéma, a gyulladás.

 

F302401_1.jpg

Hogyan használjuk?

Vadgesztenye fürdőhöz így juthatunk: 2 evőkanálnyi morzsolt vadgesztenye-levelet és 2 evőkanálnyi vadgesztenye-lisztet forrázzunk le 3 dl vízzel, majd 8-10 perc után szűrjük le. A főzetet öntsük a fürdővízhez. Áztassuk a fájó tagunkat.


Így készíthetünk teát: 3 dl forró vízzel forrázunk le 1 teáskanálnyi szárított vadgesztenyelevelet, majd 8-10 perc elteltével szűrjük le. Mézzel édesíthető.


 Így készíthetünk tinktúrát : A tinktúra elkészítéséhez kb 20 db vadgesztenyére van szükség és 500 ml tiszta szeszre. Az apróra vágott gesztenyét keverjük össze a vodkával,  majd turmixoljuk pépesre . Ezután töltsük üvegbe és legalább 20 napig tartsuk sötét, hűvös helyen.
 Minden nap fel kell rázni a keveréket. Ezt a keveréket kizárólag külsőleg szabad alkalmazni!

Ez is vadgesztenye tinktúra recept: 100 ml 38 %-os pálinkához keverjünk 2 evőkanálnyi szárított és porított vadgesztenyelevelet és 2 evőkanálnyi vadgesztenye-lisztet, majd légmentesen zárjuk le, és hagyjuk állni 10 napig. Ezt követően szűrjük le, és sötét üvegben tároljuk. Fájó, sajgó ízületekre alkalmazzuk bedörzsölő-szerként. Vadgesztenyelisztet  beszerezhetünk bioboltban, de az is jó, ha a héj nélküli magot negyedeljük, majd az aprítógépre bízzuk. Szárítsuk  ki a zúzalékot.

 Vadgesztenye pépre így tehetünk szert: 2 evőkanálnyi vadgesztenyelisztet  ( vagy házi zúzalékot) keverjünk össze 2 evőkanálnyi búzaliszttel, és adjunk hozzá annyi 10 %-os étkezési ecetet, hogy kenhető péppé váljon. Fájó, sajgó ízületek gyógyítója.
 

Ez  szükséges a  fürdő elkészítéséhez: 2 evőkanálnyi szárított és porított vadgesztenyelevelet és 2 evőkanálnyi vadgesztenyelisztet forrázzunk le 3 dl forrásban lévő vízzel.  8-10 perc  elteltével szűrjük le, a főzetet, és  öntsük a fürdővízhez. Visszér, aranyér esetén kúraszerű használata ajánlott..

A vadgesztenye krém így készül:  Vegyünk elő  150 ml vadgesztenye tinktúrát  - receptjeit lásd fentebb. Oldjunk fel 3 tasak zselatint 150 ml vízben.  Szakadatlanul kavargassuk. Amikor sűrűsödni kezd, akkor több részletben löttyintsük  hozzá a vadgesztenye tinktúrát  meg még néhány  csepp levendula olajat. Ha megfelelő állagúra sűrűsítettük, vegyük le a tűzről, és töltsük üvegbe. Ezután már nincs más dolgunk, mint  kipróbálni, ugyanis a vadgesztenye irritálhatja a bőrünket. Ha   1 nappal a próba után sem jelentkeznek bőrtünetek, akkor bátran alkalmazható a krém a visszeres bőrfelületeken. Naponta kétszer masszírozzuk be. A krémet 3 hónapon belül használjuk el, tartsuk hűvös sötét helyen.

 

Moshatunk is vele:

 A  megpucolt és apróra  vágott vagy összedarált terméseket, egyszerre úgy  4 szemet kis vászonzacskóba téve a helyezzük a ruhák közé és már moshatunk velük.


Na még néhány vers, nem bírok magammal:

Csanádi Imre: Vadgesztenye


Vadgesztenye fának de vastag
az ága.
Szomszédék Gyurija két kezével
rázza...

Potyog a gesztenye kipp- kopp
Kipp- kopp Gyurka,
Tüskés az én bundám
Vigyázz az orrodra!

  

Nemes Nagy Ágnes: Gesztenyefa levél


Találtam egy falevelet,
gesztenyefa levelet.
Mintha megtaláltam volna
egy óriás tenyeret.

Ha az arcom elé tartom,
látom, nagyobb, mint az arcom.
Ha a fejem fölé teszem,
látom, nagyobb, mint a fejem.

Hogyha eső cseperegne
nem bánnám, hogy csepereg,
az óriás nappal - éjjel
óriási tenyerével,
befödné a fejemet


Forrás:
viragvagyfuszer.blogspot.com

http://www.balintgazda.hu/aktualis-kert/oktober/a-vadgesztenye.html

http://home.kpn.nl/nickl001/acsk-2009-7.html

 

 

Október 16 - A kenyér világnapja

WORLDBREAD.png

A  Pékek Világszövetsége 2001-ben  elhatározta, hogy október 16. legyen a kenyér világnapja - igen jó ötlet.

A  nap célja, hogy bemutassa a világ legfontosabb élelmezési cikkének – az életfontosságú ásványi anyagokat tartalmazó, fontos energiaforrásnak: a kenyérnek a jelentőségét.

 

A világnapot már közel 30 ország ünnepli elsősorban karitatív jelleggel, mivel ezen a napon a pékek adományaikkal segítik a rászorulókat. Az ünnep alkalmat ad arra is, hogy a pékek áldozatos munkájára és a kenyér jelentőségére a nagyközönség figyelmét is felhívják.

 

 

 

Kenyer_3_kgos_kemenceben_sult.jpg

 A magyar népi hitvilág igen sok, kenyérrel kapcsolatos szokással bír. A kenyér az egyházi szimbolikában is fontos szerepet kapott – tisztelete részint ezen alapszik.
A kenyérhez fűződő hiedelmek  és  mágikus eljárások még a huszadik században  is elevenen éltek. Isten áldása volt a neve; nem volt szabad rálépni, eldobni; ha leesett a földre, meg kellett csókolni, de legalább ráfújni.

3-145.jpg

Ezek keletkezésében a legfontosabb tényezők a következők: a kenyér alapvető táplálék volt; mint ilyen lett a termékenység, a bőség szimbóluma, az agrármágia eszköze, áldozati étel. A magyar népi hitvilág igen sok, kenyérrel kapcsolatos szokással bír.  A tilalmak egy része a sütés időpontját szabályozza . Az országszerte általános pénteki (különösen nagypénteki) tilalmat még a közelmúltban is megtartották. Ebben komoly szerepe volt a tilalmak ellen vétők büntetésével kapcsolatos hiedelmeknek , hiszen a pénteki kenyér véres lesz, kővé válik, sír a kemencében. Emellett a pénteki, nagypénteki kenyeret felhasználhatónak vélték különböző mágikus célokra , például vízbe fúlt megkeresésére.

Tilalmas nap volt még a kedd is , valamint  Luca napja és Borbála napja.

A tilalmak más része a sütést végző személyre vonatkozik (férfi, menstruáló nő nem süthet; asszony sütés előtt nem közösülhet), i de vonatkoznak magára a készítés műveletére (a  rontást,  szemverést megelőzendő a kovászolást nem láthatta idegen, nem volt szabad a tésztát megdicsérni: az erjesztőanyagot általában nem volt szabad kölcsönadni).

A sütés minden fázisához kapcsolódott valamilyen mágikus kísérőcselekmény, például dagasztás után cuppogtak a kenyérnek; kemencébe vetés után a sütő felemelte szoknyáját; a szakajtót felborították , hogy magasra nőjön a kenyér.

A kenyér és só az élet örökkévalóságának és folytonosságának szimbólumai. Főleg a szláv népeknél szokás kenyérrel és sóval köszönteni a vendéget. Aki kenyeret és sót ajándékoz valakinek, az óvni akarja a másik embert a szerencsétlenségtől és a gonosz betegségektől.

Magyarországon a kenyér mint a család jólétét, bőségét, termékenységét szimbolizáló és biztosító alapvető táplálék, általában valaminek a kezdetekor kap szerepet, amikor jellemző a jövőbeli célok mágikus biztosítása. Elterjedt népszokás az új házba vitt kenyér és só, amely a háziak jólétét biztosítja vagy azt szimbolizálja.

Az esküvő után az ifjú párt kenyérrel és sóval kínálják, amiből mindketten esznek egy-egy falatot annak jeléül, hogy együtt osztoznak az élet javain és mindig legyen bőven mit enniük és ne hiányozzon házasságuk napjaiból az élet sója sem.

Sokféle betegség ( árpa, kinövés, seb) gyógyszereként ismert a kenyér elfogyasztása; a vele való bedörzsölés, eltörése a beteg feje felett, a kenyérmosó vízzel való itatása. A tűzvész elhárításában a kenyér és a sütőteknő; a  vihar elhárításában a szénvonó és a sütőlapát kapott fontos szerepet.Előjelek is fűződtek a kenyérhez: legáltalánosabb az a hit volt, hogy a sütés közben megrepedő kenyér egy családtag halálát jelenti. Hagyomány  Halottak napján, hogy a halottak hazalátogatnak és ezért sok helyen megterítenek nekik, kenyérrel, sóval és vízzel várják őket.

A kenyér legfontosabb alapanyaga a Kárpát-medence középső részén a búza, míg a rozs elsősorban három területen gyakori: Nyugat- és Közép-Dunántúlon, a Duna–Tisza közén és a tiszántúli Nyírség dombos hátain.

kovászolás.jpgkovászolás

 

Árpából főleg a Székelyföldön készült kenyér, és gyakran megtaláljuk a kukoricából sütött változatát Erdély egész területén, továbbá a Dunántúl déli részében.

149.jpg

ÍME A KENYÉRSÜTÉS HAGYOMÁNYOS MENETE:

A liszt előkészítése már a sütés előtti este megtörténik: átszitálják, és teknőbe öntik. Ezután jön a kovászolás. A gazdasszonynak mindig van kovásza, nem szívesen ad másnak belőle, mert azzal – néphagyomány szerint - a kenyér hasznát elveszti.

A dagasztás az asszonyi munkák egyik legnehezebbike, plusz még éjszaka végzik, mert a kovász éjfélre kel meg.

A dagasztás körülbelül két óra hosszáig tart, egészen addig, amíg lyukak nem keletkeznek a tésztában, és könnyen el nem válik az edény oldalától. Akkor összehajtják, és a teknő egyik végébe helyezik. Letakarják, hogy most már az egész tészta együtt keljen meg.

Utána hozzákezdenek a kemence fűtéséhez. Mikor már megfelelően meleg, hozzákezdhetnek a megkelt kenyértészta szakításához. Ehhez gyékényből vagy szalmából font kosarakat használnak. Olyan mennyiségű tésztát helyeznek bele, hogy azt kitöltse. A kiszakított tésztát még állni hagyják, majd a sütőlapát segítségével megkezdik bevetését.

3-143a.jpg

A nagyméretű kenyerek általában három óra alatt sülnek meg. A kisebb méretű cipó számára rövidebb idő is elegendő. Mikor kiszedik őket, akkor az aljukat egy erre való kicsike seprűvel letisztítják, a felső részüket langyos vízzel lefröcskölik, így szép fényes piros-barna színt nyernek.

3-143b.jpgKenyér mosása

Általában egy hétre sütöttek: „rendes asszony szombaton süt, hétfőn mos” Ezzel azt érték el, hogy vasárnap mindig friss kenyeret tehettek az ünnepi asztalra. A kenyér megszegése a házigazda feladata, aki katolikus vidékeken az aljára keresztet rajzolt.

 

A filmen kenyérsütés látható igen-igen régi kemencében:

 Itt pedig 20 percben  - kenyérsütés Székelyföldön

 

Érdekesség, hogy 1865-ben pont október 16-án  született  a híres magyar növénynemesítő Baross László is.  Neve  a "bánkúti búzák atyja"-ként  ismert. 

Ilyen a szélben ringó bánkúti búza:

buzabankutai.jpg

Álljon most itt egy egyszerű  fehér kenyér kenyér recept!

 

Mert egészséges és finom a teljes kiőrlésű és a sokmagvas. Imádom mindet, de az igazi hagyományos fehér is bárkit " bűnbe visz", ha így készül:

knyr.jpg
 ( A képen nem a saját szerzeményem található, annak azonnal eltűnik a serclije.)


EZ KELL HOZZÁ, SEMMI MÁS:
1 kg liszt
2,5 dkg friss, vagy ennek megfelelő (ált. egy csomag) szárított élesztő
1 csapott ek. só
kb. 5 dl víz (télen langyos, nyáron hideg)

ILYEN EGYSZERŰ AZ ELKÉSZÍTÉSE, IDŐT AZÉRT SZÁNI KELL RÁ:
40 dkg lisztben alaposan elkeverjük az élesztőt (a frisset előbb kevés vízben fel kell oldani), majd 3 dl vízzel elkeverjük, a masszát letakarva hagyjuk állni egy éjszakán át, vagy 8-12 órát. Minél tovább áll, annál jobb lesz. Ez a kovász.

8-12 óra múlva a kovászhoz adjuk a hozzávalókat, és   jó alaposan kidagasztjuk a tésztát, legalább 15-20 percen át, de minél tovább dagasztjuk, annál jobb minőségű lesz a kenyér.  A technika ebben nagy segítség, de a kézi dagasztásnal is van hangulata. Konditerem hangulata is, ez kétségtelen, de legalább helyben van...

Ezután jó kétszeresére kelesztjük a tésztát.  Gyengéden átgyúrjuk, kétfelé vesszük, cipókat  alakítunk ki  belőlük,  majd újra kétszeresükre kelesztjük őket. Közben előmelegítjük a sütőt, és a cipókat addig sütjük magas hőfokon, amíg ropogós pirosak nem lesznek, aljukat és tetejüket megütögetve pedig kongó hangot hallatnak.

Tanácsok:
 Ehhez a hagyományos fehér kenyérhez a legjobb a BL80-as liszt, de  jó hozzá  a finomliszt is, ha kilogrammonként egy púpozott evőkanál  sikért is adunk.

 

Így készül az isteni pityókás kenyér:

http://receptekide.x3.hu/index.php/receptek/37-foetelek/104-pityokas-krumplis-kenyer

Tánczos Erzsébet írása

Forrás:

http://alfahir.hu/keny%C3%A9rs%C3%BCt%C3%A9s_%C3%A9s_hozz%C3%A1_f%C5%B1z%C5%91d%C5%91_hiedelmek-20110820

http://mek.oszk.hu/02700/02789/html/86.html

http://hu.wikipedia.org/wiki/Keny%C3%A9r_%C3%A9s_s%C3%B3

 http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/3-290.html

 

 

Október 16. - Gál napja

makk.jpg

Baranyában úgy tartják, hogy  ettől a naptól kezdve érett a makk, ami a sertések kedvenc  csemegéje.

Halászó vidékeken Gál napján tartják az utolsó nagy halászatot, mert utána a halak a folyómeder mélyére ássák magukat, halat fogni már nem lehet.

Ki volt Szent Gál (Gallus)?sztgalesmedveszobor.jpg

Ír misszionárius volt, 620. október 16 –án halt meg. Gál, Gallus St. Gallenváros megalapítója, más elmélet szerint  a névadója volt. 

A Sankt Gallen-i kolostor évszázadokon át Európa egyik legjelentősebb benedek rendi apátsága volt. 1983 óta a világörökség része.

kolostor.jpg

Gál tisztelete  már az Árpád-korban  általános volt hazánkban. A legenda szerint egy medvét megszabadított a mancsába fúródott tövistől, s ettől fogva  az állat hordta a fát a kolostorépítkezéshez és a tűzhöz.  

medve.jpg

Érdekesség, hogy Szentgál egy község Veszprém megyében. Szentgál falunak az egyik elmélet szerint Szent Gál a védőszentje. Ennek az volt az oka, hogy a környező bakonyi ősrengeteg hasonló volt ahhoz a remeteséghez, amelyben Gál meghúzta magát és az állatokkal barátkozott.

 Egy   másik verzió szerint a falu  barlangjában  egy remete lakott. Mivel Gál volt a neve,  a monda szerint róla  nevezték el a falut.

Valójában (Györffy György történész professzor kutatásai szerint) Géza fejedelem meghívására egy Sankt Gallenből érkező hittérítő pap járta ezt a környéket.Innen a Szentgál név.

 

stgallenterkep.jpg 

Reményik Sándor

Magyar prédikátor Szt. Gallenben

Borbáth Daninak

A templom - döbbentő szó -: ezeréves.
A hujrázó vad lovasokat látta.
Perzselve, dúlva áradtak idáig
És a világot hajtották igába.
A templom fogadta be a futókat:
A rettent embert és a rejtett kincset
S falai visszhangozták az imát:
A nyilaiktól ments meg Uram, minket!

A templom - döbbentő szó -: ugyanaz.
A prédikátor olyan fiatal,
Szelíd szeme dióbarnán mereng.
Esett, alázott nép fia: magyar.
Melegen csendül méla baritonja,
Ahogy köszönti az ős falakat,
S ezer esztendő reszket a szavából:
Isten szemében csak egy pillanat.

1934 .február 26

 szentgál.jpg

 

Forrás:

http://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/szent_gal

http://vers-versek.hu/remenyik-sandor/magyar-predikator-szt-gallenben/

http://hu.wikipedia.org/wiki/Szentg%C3%A1l

 

Október 15. - Teréz napja

grapes.jpgTeréz napja szüretkezdő nap.

Egerben ezért Teréz-szedés a neve. E napot a Balaton vidékén, Baranyában is szüretkezdő napként tartják számon. A Bánátban, Bácskában asszonyi dologtiltó nap volt. Ekkor nem moshattak, kenyeret sem süthettek az asszonyok.

Ávilai Szent Teréz napja van ma.   Tudtad, hogy  ellenségei így  nevezték: ,,ország csavargója, nyughatatlan nőszemély!''  Teréz szerzetesnő volt, magyar nyelvterületen Nagy Szent Teréznek is nevezik. Így   különböztetik meg  az ugyancsak szerzetes Lisieux-i Szent Teréztől. Őt  Kis Szent Teréznek szokás nevezni. Október 4-ről 5-re virradó éjszaka halt meg, épp akkor, amikor bevezették a Gergely-féle naptárreformot. Ennek következtében a következő évben az évforduló már október 15-re esett..így Szent Teréz ünnepe  október 15-e lett.

 

AVILAI NAGY SZENT TERÉZRŐL DIÓHÉJBAN:

terez.jpg

 Ellenségei így  nevezték: ,,ország csavargója, nyughatatlan nőszemély!''

Teréz abban a történeti korszakban élt, amikor a spanyol királyság kultúrája fénykorában és hatalma csúcsán állt. A család ősei oroszlánként harcoltak a mórok ellen. Teréz   szüleinek tizenkét gyermeke volt,  közül három volt leány. Közülük kettő férjhez ment, csak Teréz határozott úgy, hogy kolostorba vonul.

E lépése egyáltalán nem volt szükségszerű, s nem is menekülést jelentett valami kilátástalan helyzetből. Tizennégy és tizennyolc éves kora között Teréz is a szépségre, a kellemre és a gazdagságra gondolt, és komolyan foglalkozott a férjhez menés gondolatával. Személyének, szellemességének, beszédének és magatartásának varázsa már gyermekkorában sok játszópajtást vonzott köréje, és szórakoztatta, nevettette társait. Ezt a művészetet, hogy ,,embereket megvidámítson, és nevetésre indítson'', mindhalálig megőrizte.

Amikor köztudottá vált, hogy belép a Karmeliták rendjébe, mindenki megdöbbent. Kolostorba lépése drámai, fájdalmas lépés volt: ,,Elhatároztam, hogy közlöm atyámmal, és ez nekem ugyanannyit jelentett, mintha beöltöztem volna, mert becsületbeli kérdés volt számomra, hogy hű maradjak a mondott szóhoz.'' Apja azonban megtagadta a beleegyezését. Ezért Teréz, titokban hagyta el a szülői házat, és felvételét kérte  a kolostorba. Később azt mondta: ,,Nem hiszem, hogy a halál fájdalmasabb lesz a szívemnek, mint az a perc, amikor elhagytam a szülői házat. Úgy éreztem, hogy ízekre szakadok.''

Amibe pedig belekezdett, tudniillik hogy apáca legyen, azt nagyon komolyan tette. Annyira komolyan, hogy a megerőltetéstől egy év után teljesen  összeomlott. Vérszegény lett, köszvényszerű ízületi bántalmak támadták meg. Már  megásták a sírját, és el is imádkozták érte a halotti zsolozsmát,  mikor  Teréz magához tért, és saját kezűleg eltávolította a szeméről a megszentelt viaszt, amivel a halottak szemét szokták lezárni.

Ezután következett tizennyolc hosszú esztendő, és közben nem történt Teréz életében semmi.

Önéletrajzi feljegyzései azonban ezekről az évekről is egy nagy és mély lélek arcát sejtetik: mélységes csalódást érzett, ugyanakkor hallott valami titokzatos hívást a bensőségesebb életre.

KÖZBEN ISTENTŐL KINYILATKOZTATÁSOKAT KAPOTT -ám  miatt nővértársai üldözni kezdték. Azzal vádolták, hogy látomásai nem Istentől, hanem az ördögtől valók.

Teréz kinyilatkoztatás-élményétől fogva az ember egyre inkább saját pszichéjében és tudatában akarja felfedezni Isten jelenlétét. Isten megtapasztalása az egyén szintjén, a benső életre való figyelem  igen hangsúlyos lett.

Mint minden igazi misztikus, Teréz is úgy érezte, hogy cselekednie kell, apostoli életre küldik és szeretetben kell tevékenykednie: ,,Cselekedeteket kell végrehajtani, mindig csak cselekedeteket'', hiszen ,,nem arról van szó, hogy sokat kell gondolkodni, hanem arról, hogy nagyon kell szeretni''.

 Engedélyt kapott a pápától  egy kis kolostor építéséhez. 1562-ben nyitotta meg, és elszánva magát arra, hogy a szerzetesi  életet a maga eredeti szigorában fogja élni, lehúzta a saruját és nevet változtatott: ettől fogva Jézusról nevezett Teréz volt a neve. Ezután egyik kolostoralapítása követte a másikat Tizenhét női és tizenöt férfi kolostort alapított.Írásaiban igazi misztikus.

Ma is épen őrzik a szívét.

 

Tánczos Erzsébet írása

.

 

Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_Szent_Ter%C3%A9z

http://www.katolikus.hu/szentek/1015.html

http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81vilai_Szent_Ter%C3%A9z

 

Október 15. - Ávilai Szent Teréz napja

terez.jpgÁvilai Szent Teréz  karmelita rendi római katolikus szerzetesnő volt, akit a magyarok Nagy Szent Teréznek is neveznek. Így   különböztetik meg  az ugyancsak karmelita szerzetesrend  másik nagy alakjától, Lisieux-i Szent Teréztől. Őt  Kis Szent Teréznek szokás nevezni. Ávilai Szent Teréz halálának napján az egyház Assisi Szent Ferencről emlékezett meg, így Ávilai Szent Teréz emléknapját másnapra tették. Azonban a  naptárreform következtében október 4-ét( Ferenc napját) október 15-e követte, így Szent Teréz ünnepe  október 15-e lett.

 

Teréz napja szüretkezdő nap. Egerben ezért Teréz-szedés a neve. E napot a Balaton vidékén, Baranyában is szüretkezdő napként tartják számon. A Bánátban, Bácskában asszonyi dologtiltó nap volt. Ekkor nem moshattak, kenyeret sem süthettek az asszonyok.

AVILAI NAGY SZENT TERÉZRŐL DIÓHÉJBAN:

 Ellenségei így  nevezték: ,,ország csavargója, nyughatatlan nőszemély!''

Teréz abban a történeti korszakban élt, amikor a spanyol királyság kultúrája fénykorában és hatalma csúcsán állt. A család ősei oroszlánként harcoltak a mórok ellen. Teréz   szüleinek tizenkét gyermeke volt,  közül három volt leány. Közülük kettő férjhez ment, csak Teréz határozott úgy, hogy kolostorba vonul.

tereznagy.jpgEz igazán nem volt szükségszerű, mivel ifjú korában Teréz is a szépségre és a gazdagságra  fókuszált, és komolyan foglalkozott a férjhez menés gondolatával. Személyének, szellemességének, beszédének és magatartásának varázsa már gyermekkorában sok játszópajtást vonzott köréje, és szórakoztatta, nevettette társait. Ezt a művészetet, hogy ,,embereket megvidámítson, és nevetésre indítson'',  élete végéig megőrizte.

Amikor  kiderült  hogy belép a Karmeliták rendjébe, mindenki megdöbbent. Kolostorba lépése drámai, fájdalmas lépés volt: ,,Elhatároztam, hogy közlöm atyámmal, és ez nekem ugyanannyit jelentett, mintha beöltöztem volna, mert becsületbeli kérdés volt számomra, hogy hű maradjak a mondott szóhoz.'' Apja azonban megtagadta a beleegyezését. Ezért Teréz, titokban hagyta el a szülői házat, és felvételét kérte  a kolostorba. Később azt mondta: ,,Nem hiszem, hogy a halál fájdalmasabb lesz a szívemnek, mint az a perc, amikor elhagytam a szülői házat. Úgy éreztem, hogy ízekre szakadok.''

Amibe pedig belekezdett, tudniillik hogy apáca legyen, azt nagyon komolyan tette. Annyira komolyan, hogy a megerőltetéstől egy év után teljesen  összeomlott. Vérszegény lett, köszvényszerű ízületi bántalmak támadták meg. Már  megásták a sírját, és el is imádkozták érte a halotti zsolozsmát,  mikor  Teréz magához tért, és saját kezűleg eltávolította a szeméről a megszentelt viaszt, amivel a halottak szemét szokták lezárni.

Ezután következett tizennyolc hosszú esztendő, és közben nem történt Teréz életében semmi.

Önéletrajzi feljegyzései azonban ezekről az évekről is egy nagy és mély lélek arcát sejtetik: mélységes csalódást érzett, ugyanakkor hallott valami titokzatos hívást a bensőségesebb életre.

Az Istentől kapott kinyilatkoztatások miatt nővértársai üldözni kezdték. Azzal vádolták, hogy látomásai nem Istentől, hanem az ördögtől valók.

Mint minden igazi misztikus, Teréz is úgy érezte, hogy cselekednie kell, apostoli életre küldik és szeretetben kell tevékenykednie: ,,Cselekedeteket kell végrehajtani, mindig csak cselekedeteket'', hiszen ,,nem arról van szó, hogy sokat kell gondolkodni, hanem arról, hogy nagyon kell szeretni''.

 Engedélyt kapott a pápától  egy kis kolostor építéséhez. 1562-ben nyitotta meg, és elszánva magát arra, hogy a szerzetesi  életet a maga eredeti szigorában fogja élni, lehúzta a saruját és nevet változtatott: ettől fogva Jézusról nevezett Teréz volt a neve. Ezután egyik kolostoralapítása követte a másik.

Tizenhét női és tizenöt férfi kolostort alapított, tagjai a sarutlan karmeliták.

Teréz 1582. október 4-én halt meg. Szeretettől izzó élete jelképeként Alba de Torresban ma is épen őrzik a szívét.

Avilában, október 4-ről 5-re virradó éjszaka halt meg, épp akkor, amikor bevezették a Gergely-féle naptárreformot, minek következtében a következő évben az évforduló már október 15-re esett..

.

 

Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Nagy_Szent_Ter%C3%A9z

http://www.katolikus.hu/szentek/1015.html

http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81vilai_Szent_Ter%C3%A9z

 

Ettem szőlőt, most érik... szüret idejére


szuretjo.jpg


Megkapáltuk a szőlőnket három ízben is,
Nem sajnáltuk az erőnket, de volt haszna is!
Völgyet szeret a folyóvíz, nem a kopasz dombot,
Fene látott szűk dolmányon apró ezüst gombot!

Vágyakozva emlegetjük a szüret nevét,
Ugye kedves komámasszony, isszuk a levét?
Völgyet szeret…

 SZÜRETKEP.jpg

A szüret kemény munka és ünnep egyszerre. A szőlő kapálása, metszése és oltása  után  ekkor  köszönt  be a borkészítés ideje.

A szüret szó eredetileg a szőlő borrá alakításának részfolyamatára, a szűrésre utal, de mai jelentése kiterjedt a többi gyümölcs betakarításának elnevezésére is. 

szolofurt_1.jpg

 Nyelvünkben  már a honfoglalás előtt megjelentek a szőlőtermeléssel kapcsolatos szavak.  És persze hazánk területén már a régi rómaiak is termesztették és élvezték a szőlőt. A középkorban  is igen magas szintű szőlőművelés folyt.

SZURETT.jpg

Sok hagyomány ma is él, s ezekhez - mint például a szüret kezdetének időpontjához -  ragaszkodnak az emberek.

A szüret első napja egyes területeken neves dátumokhoz kapcsolódik. Eger  vidékén szeptember 29. - Szent Mihály napja, Miskolc környékén október 18. - Lukács napja, a Dunántúlon október 15. - Szent Teréz napja a szüret kezdete.

Jellemző, hogy a rég kialakult napokhoz kötődik a szüret kezdete, ez az időpont azonban régiókként változott. Ennek az a magyarázata, hogy figyelembe  vették az időjárási viszonyokat, a jellemző szőlőfajtákat és egyéb tényezőket.

törköly.jpgTörköly kimérése a szüreti kádból

 A jó hangulatért szőlőőrző dalok:

 

 

 

 Szüreti hagyományok

 

szurettt.jpg

 Hajdanán a szüret társas eseménynek számított, amelyre egy egész éven át emlékeztek és készültek a családok. Akkoriban ez egy egész közösség közös tevékenysége volt, amelyet a nap végén  szüreti mulatság zárt. Bortermő vidékeken nagyobb szabású mulatságokat, szüreti felvonulásokat rendeztek. A 16-17. században a szüret idejére még a törvénykezést is beszüntették. A 19-20. század fordulóján a szüreti felvonulásokat, akárcsak az aratásiakat, miniszteri rendelettel egységesítették és szabályozták, mintául véve ( s kötelezővé téve ...)  a 18-19. századi uradalmi szőlőmunkások szokásait. Manapság a családok,  barátok, ismerősök közös programja a szüretelés,  bár a 18-19. században sokkal nagyobb összejövetelként ünnepelték meg a betakarításnak ezt az időszakát.

SZURETVAGAS.jpg

Szüret idején bezártak az iskolák, szünetelt a bíráskodás és a katonák is szabadságot kaptak. Igazi sátoros ünnep, kihagyhatatlan esemény volt, a társadalmi élet fontos része, s  az ismerkedés egyik hagyományos színtere. A tánc, a mulatozás mellett természetesen nem maradhatott el a borozgatás sem. Ennek aztán gyakran lett következménye kisebb-nagyobb verekedés, amely azonban egyáltalán nem volt szokatlan és különösebben megbotránkoztató történés. Enélkül nem  lehetett   vérbeli szüreti mulatság.

SZEURETIMUL.jpg

Bort iszunk mi, ugye, pajtás?

Bort iszunk mi, ugye, pajtás?
Nem is vízzel élünk mint más!
Majd, ha eljön az utolsó,
Isten veled jó éjszakát boroskancsó!

 

Zajkeltéssel indult a szüret, riogatással, esetleg pisztolylövésekkel - ez ősi gonoszűző rítus!

szuretiloves.jpg

Szüretindító lövés

Csak eztán indult a munka. A lányok, asszonyok voltak a szedők, akik gyűjtőedénybe  gyűjtötték a szőlőt. Ők kiabáltak aztán a puttonyos legényeknek, férfiaknak, akik - az akkor még fából készült - puttonyba gyűjtötték a szőlőt. A szemeket préselés előtt összezúzták, ezután indult a tulajdonképpeni borkészítés. Természetes volt, hogy a munka alatt vidám énekszótól, viccektől volt hangos a vidék.

A nap végén a szüretelők szüreti koszorút vittek a vállukon, amelyet szőlőfürtökből, búzával, szalagokkal. Régen a földesúr, a gazda  tartotta este a táncos mulatságot.

SZÜRETIBÁLOZÓK.jpg

Szüreti bálra vonuló zenészek és táncolók. „Váci szüret”

A szüret végeztével megtartották a szüreti bálokat. Külön  ünnepeltek  ugyanis az iparosok, a gazdalegények, a szegények. Szüreti felvonulást is rendeztek, választottak bírót, bírónét. A bíró kíséretéhez tartozott két pandúr, két kisbíró és két cigány. Az utóbbi kettő feladata volt, hogy cigánynak öltözve mókázzanak. A bíró és bíróné kocsiját a két pandúr kísérte lovon, mögöttük lányok ültek a kocsiban, virágkoszorúval díszített kosarakkal. A legények a lányok mellett lovagoltak.

szuretikocsi.jpg

Szüreti mulatság bolondkocsija

A szőlőben leszedtek annyi szőlőt, amennyi a bálterem díszítésére kellett. Nagy fürtöt készítettek, amit a fő helyre tettek. Ezt az éjszaka folyamán ellophatták, vagy a végén kisorsolták. A csőszlegények és -lányok feladata volt, hogy vigyázzanak a "szőlőlopásra ". A nagygazdák, iparosok szüreti bálján a húszas évektől stilizált „magyar ruhában” jelentek meg a lányok. A régi idők szereplőiről - a bírót, csőszlányokat, csőszlegényeket, táncmestereket - ma beöltözött emberek emlékeznek meg. A szüret elengedhetetlen szereplője a borkirály, aki az esti mulatságért volt egykor felelős. Nem maradhat ki a menetből a hordóra ültetett piros ruhás férfi bábu, az úgynevezett baksus - figura. Eredete  Bacchusra, a rómaiak bor-istenére vezethető vissza.

baksus.jpgViszik baksust!

A baksus hordón keresztbe tett lábbal ülő figura, lopótökkel és pohárral.  Mögöttük haladnak a szőlőkoszorút vivő lányok. Leányok, legények, gyermekek kereplővel zajonganak.Emlékezzünk: a zajongás gonoszűző szertartás! A felvonuláson maszkos alakok is vannak. A felvonuláshoz tartozott a bodnártánc, más néven kádártánc Ez egy  hordóabroncsokkal bemutatott mesterségtánc, amit kádárlegények adtak elő. A bodnártáncot Erdőbényén és Mádon nemzeti szín szalagokba csavart abronccsal táncolták a férfiak.

Így köszöntötték a baksust:

Szervusz Bacchus pajtás, légy te ma mivelünk, Mikéntjó borgazdát, aképpen tisztelünk.

A te hő kulcsárod "hinkai mézes"

Mondja, hogy pincédben van jó bor és édes. Töltesd kulcsároddal teli poharunkat,

És hő szolgáidnak ajánljuk magunkat. Szervusz Bacchus pajtás!

 

A menet fontos szereplői még  tolvajok és csőszök, akik szórakoztatják a közönséget, ugyanakkor bemutatják az egykor nagyon is jellemző szerepvállalásukat a szüretből.

A szüreti menetben található még keréken forgó bábu, táncos kerék. A keréken forgó pár  különben ott van a farsangi,  meg az aratási felvonulásokban is. A két világháború között Tiszafüreden a menet élén lovas legények haladtak, utánuk a bíró, bíróné, a kisbíró dobbal, majd a szüretelő lányok és legények, azután a cigányzenészek. Leghátul a jelmezesek kiabáltak a fakanalat áruló szlovák: "Fakanalat, fakanalat!", a drótostót: "Drótozni, drótozni!", a toll- és rongykereskedő : "Csontot, rongyot, ruhadarabot!"

A szüreti fogások elkészítésére a gazdaasszony nagy hangsúlyt fektetett.   A szüretből hazatérőket  megterített asztal várta. Fő eledel a birka -vagy marhahúsból készült bográcsos étel és a kalács volt. A húsleves, töltött káposzta is hagyományos szüreti étel ( MINDIG FINOM, NEM IGAZ?), a lakomát a csöröge fánk zárta.

Szüreti bálokat Kalotaszegen csak az alszegi falvakban tartottak. A zenészek végiglátogatták a szüretelő családokat. A legények a zenészekkel előbb hazaindultak a táncterembe, ahová csak azok a lányok mehettek, akiket a legények elhívtak. Reggelig mulattak.

 

Egy-egy család vállalja a rendezését, a gazdát bálkirálynak nevezik.

 

 EZ A FELVÉTEL JÓL ÖSSZEFOGLALJA A SZÜRETI HAGYOMÁNYOKAT:

 

Íme egy csöröge recept:

cs.jpg

Hozzávalók:

  • 3 db tojás
  • 1 evőkanál tejföl
  • 1 evőkanál porcukor
  • kevés só
  • 1 - 2 kis vagy nagyobb kanálnyi rum
  • 35 dkg liszt
  • olaj a kisütéshez

Elkészítés:

A tojásokat villával felverjük, hozzáadjuk a tejfölt, a porcukrot, a sót, a rumot és az átszitált lisztet. Összedolgozzuk, míg szép sima nem lesz, majd fél órát pihentetjük.

Újra átgyúrjuk, azután nagyon vékonyra kinyújtjuk. Derelyemetszővel tetszőleges négyszögeket vágunk, a közepét behasítva bő, forró olajban mindkét oldalát megsütjük.

Jól lecsöpögtetjük,  majd bőségesen meghintjük vaníliás porcukorral. Sárgabarack lekvárral kínáljuk.

 

 

 szolo.jpg

Szőlő és must

 

 Kedvelt  őszi gyümölcsünk  a szőlő. Érdemes erjedés előtt valamilyen módszerrel tartósítani  a mustot (melegítéssel, tartósítószer segítségével is lehet, mi fagyasztunk néhány palackkal), amikor elővesszük, mindig nagy siker. Karácsonyi lakomához nálunk hagyomány.

 

 A gyümölcsök közül talán a szőlőben van a legtöbb vitamin. Szinte  benne van, amire csak szükségünk lehet.  Magas a tápértéke, jó izomregeneráló hatása van. Gyógyítja a bélrendszer megbetegedéseit, akadályozza a vesekő kialakulását  Persze nem mindegy, hogy mikor milyen szőlőt fogyasztunk; reuma, májbetegségek, esetén a fehér vagy zöldes színű szőlők a javallottak. A különféle hurutokat a fekete és kék szőlők oldják .  A szőlőnek a vértisztító és az idegerősítő hatása is kiemelkedő.

Szőlőkúra nyersen- nem alkoholos állapotban (!)

Francia eredetű   dolog a szőlőkúra, mely   alatt a bevitt táplálék nagy része a szőlő.  Franciaországban   hagyomány, hogy  néhány hétig a szőlő a fő tápanyagforrás. Nem  túl  drasztikus diéta ez, csupán nagyobb mennyiségben fogyasztják a franciák ez idő alatt, mint az év más időszakaiban.

Miért  hasznos  a szőlődiéta? Nos, elsősorban azért, mert a szőlő igazoltan is teljes értékű tápanyagnak minősül. A monodiéta kedvelői körében igen nagy népszerűségnek örvend a szőlőkúra, hiszen a gyümölcsféle tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal. 3-4 naptál tovább azonban ekkor se tartsuk a kúrát. Ez az időszak pont elég arra, hogy emésztőrendszerünk kitisztuljon, hiszen a szőlő megemésztése igen könnyű a gyomor számára. A hatást bőrén is tapasztalni fogja, valamint a stressz tünetei, a migrénes fájdalmak is jelentős csökkenést mutatnak. A kúra időtartama alatt étkezésenként 1-2 kiló szőlőt fogyasszunk, és iktassunk be lehetőség szerint minél több étkezést a napunkba!

 

Tánczos Erzsébet írása

Forrás:
 
 
Néprajzi Múzeum oldala
 
 

 

 

Október 9. Dénes napja – időjárás jósló nap

Déneskor ha esik, esős lesz tavaszig.

piktogram.jpgDéneskor ha esik, esős lesz tavaszig.

Október  kilencedike  Dénes nap. Nyelvészeink megállapították, hogy a közkedvelt utónév  görög eredetű, s  a bor és a mámor istenének, Dionüszosznak a nevéből ered.

 A népi kalendárium a szüret-idő e jeles napját inkább az időjósok figyelmébe ajánlja, merthogy a mártír püspök, Dénes névünnepe "megmutatja" a telet, ugyanis, ha északról fúj a szél, és tiszta az ég, és a csillagok is tündökölve ragyognak: szigorú, kemény tél várható. Ha viszont napnyugat felől fú a szél, és az ég egy kissé felhős, akkor enyhe tél, korai tavasz és bő termés lesz a jövő évben.

Milyen lesz a tél 2014-ben? Nem tudom, de mai gázárak mellett én erősen remélem, azért bőven lesz ma nyugati szél, hogy biztosítsa az enyhe telet.

 

forrás: gyogylapik.bloglap.hu

köpönyeg.hu

http://www.met.hu/idojaras/elorejelzes/

süti beállítások módosítása
Mobil