Lázár Zsófia fiatal alkotó. Beskatulyázni, valamiféle címkével ellátni akkor sem tudnám, ha akarnám. A nemzetközi R.E.D. projekten kiérdemelt harmadik helyezése, és a mű, amivel pályázott lehetőséget hozott, hogy végre beszélgessek Zsófiával.
-Mivel pályázott a R.E.D. projekre?
-A téma AZ EURÓPAI DESIGN GYÖKEREI, erre egy kicsit rendhagyó, kicsit hagyományos könyvvel indultam a megmérettetésen, de bármilyen iparművészeti alkotással lehetett pályázni.
-Mi ez a könyv?
-Pop-up Hungary, Magyarország tájegységeit bemutató könyvecske. A legelőször elkészült résszel, a Felföld cíművel pályáztam a RED projekten.
-Kiknek szól a könyv?
-Általános iskolásokra gondoltam, aztán kiderült, hogy felnőttek is élvezettel veszik kézbe és forgatják. Az ötletet a 10 éves húgom gondjai adták.
-Mit voltak ezek a gondok?
-A hon-és népismeret tankönyvében elmélyedve azt kellett lássam, hogy életkoruknak, érdeklődésüknek fittyethányva álították össze a szerzők a szemléltető anyagot. Lakóházmetszeteket hogyan is értelmezhetne egy 10 éves gyerkőc? Száraznak, élvezhetetlennek találtam ezt a szemléltetést, és úgy éreztem, érzem ma is, hogy ennek nem kell így lennie.
-Ön pedagógus?
-Jelenleg végzem Népi játszóházi foglalkozásvezetői tanfolyamot végzek a Hagyományok Házában, de nem vagyok tanár. Budapesten, a műszaki Egyetemen végeztem építészmérnök karon.
-Hogyhogy másba is belekóstolt?
-Egyfelől ilyen a természetem, de az is az igazsághoz tartozik, hogy amikor a diplomámon megszáradt a tinta épen dúlt a válság, nemigen alkalmaztak kezdő építészmérnököt sehol sem. Ebben a helyzetben az volt a pozitívum, hogy a beiratkoztam a Budai Rajziskolába, OKJ-s alkalmazott grafikus végzettséget szereztem. Az egyik vizsgafeladat népművészeti témát ölelt fel. Erre készült az én Felföld Pop-up könyvecském.
-A vizsgamunka kapcsán kezdett el érdeklődni a népi kultúra iránt?
-Nem, és nem is emlékszem, hogy valaha elkezdtem volna érdeklődni. Nálunk otthon gyakran szólt népzene, három éves koromtól néptáncolok. Az első Pop-up alkotásom is a népzenéhez kapcsolódik.
-Hogyan?
-Volt egy zenekarom, moldvai zenét játszottunk, s mikor összejött a CD-nk felmerült a kérdés: mi többletet adhat egy megvásárolt CD a letöltött, átmásolt verzióhoz képest? Az én válaszom a kérdésre egy Pop-up CD borító volt.
-A Felföld könyv borítója régi-régi vinyettás füzeteket idéz, a grafikája viszont igen modern.
-Igen, formája a régi anyakönyvekhez hasonló.
-Hogy került ebbe a hagyományőrző külsőbe a pop-up technika?
-Régen miből készültek a játékok? Hulladékból, ami megmaradt, abból. Manapság egy háztartásban a legtöbb papírhulladékból akad.
-Említette, hogy Magyarország összes tájegységét tervezi feldolgozni hasonló kiadványban.
-Igen, a Felföld, Dunántúl, Alföld könyvecske már elkészült, Erdély és Moldva pedig most készül.
-Hogyan épülnek fel a könyvecskék?
-A szerkezetük egységes. Az első oldalon térkép szemlélteti, hogy hol járunk.
Ezután a tájegységre jellemző népi lakóház bemutatása következik.
-Ez nem egy lakóház metszete.
-Nem bizony, térbeli az épület, be is lehet kukkantani, lehet látni a mivel fűtöttek – ezt belerajzoltam, még a döngölt padlót is érzékeltetem.
A következő rész a ház berendezését dolgozza fel, egy-egy jellegzetes bútordarab, tájegységre jellemző minták találhatóak itt. A következő egység a textilről szól. Majd a viselet bemutatása egy páron keresztül. A könyv végén A/3-as méterben látható a pár és ruházata, ez nem színes, csak megrajzolt.
A pedagógusok kedvükre másolhatják az oldalt, a gyerekek színezhetik az öltözéket, ki is vághatják, felöltöztethetik a figurákat. Végül pedig ezeket a ruhaneműket bepakolhatják az ugyancsak kivágható és összeállítható gúnyás szuszékba.
-Gondolom az első kötet megalkotása volt a legnehezebb, idővel összeálltak a mozaik részecskéi.
-Pont fordítva. Azt tudtam, hogy a szerkezetet meg akarom őrizni. A bőség zavarával küzdöttem, olyan sok anyag lett volna alkalmas, hogy bekerüljön a könyvbe, hogy a legmegfelelőbbek kiválasztása volt nehéz.
-Milyen szempontok vezérelték ebben?
-A szerkezetről már szóltam, és hogy az egyes tájegységek jellegzetességeit akarom bemutatni. Ugyanakkor például a bútorzatnál többféle bútordarabot is be akartam mutatni, könyvecskénként másokat. Ehhez a gyermekek ismereteit igyekszem bővíteni. A viselet kiválasztás a volt talán a legnehezebb. Úgy döntöttem, hogy a Felföld kötetben fiatal pár, középkorú házaspár, megint másikban más korúak viselete látható amellett, hogy az egyes tájegységek jellegességeit szem előtt tartottam. Így komplexebb képet kap az olvasó.
-Miben segítette Önt a R.E.D. projektben való sikeres szereplés?
-Sok mindent hozott nekem, de talán a legfontosabb, hogy egy teljes éven át utazott a könyvecském a környező országokban. Sokakhoz eljutott az utazó kiállításon, bőven kaptam pozitív visszajelzéseket. Bebizonyosodott, amit eddig is hittem: a hagyomány érdekes! A RED projekt hozadéka az is, hogy szó szerint sokan vették kézbe a könyvemet, sok-sok kézben megfordult kiderült, hogy bírja a strapát, amire szükség is van.
-Hol kapható a könyv?
-Ezt már többen kérdezték, és az a válaszom, hogy sajnos még nem kapható, de azon vagyok, hogy mihamarabb az érdeklődők kezébe kerülhessen.
Tánczos Erzsébet beszélgetése
A képek forrása:https://www.behance.net/gallery/19740765/Pop-up-Hungary