Netfolk: népművészet, hagyományok

Netfolk: népművészet, hagyományok

Balla Gemma nemezkészítő elmeséli, számára mitől kerek a világ

2017. április 12. - netfolk

gemma.jpg

Festőnövények között áll mosolyogva, és mutatja, melyik milyen színre fest… Gyerekeknek tart nemezfoglalkozást, a kis kezek cirógatják és gyúrják a gyapjút, s ha kell, Gemma azonnal segít. Minden gyermek alkotása kicsit más lett, s mindenki büszke és elégedett. Ő így tanít…

 Szépséges kerek nemeztakarók, ívek, minták, meg mackók és sok kedves játék nemezből…

04nemezmackk.jpg

Ezek mind beugranak, ha Balla Gemmáról van szó. Nem is tudom hirtelen, hogy melyik volt az első találkozásunk, hogy kiállításán vagy kézműves foglalkozáson-e.

angyal.jpg

Nem is érdekes, hiszen ezek együtt alkotják az egészet, kiegészítik egymást. Így kerek a kép, mint Gemma nemez alkotásai is.

kerek.jpg

 

Most, hogy időt találtunk arra, hogy kifaggassam kézműves életének kezdeteiről és a folytatásról, rá kell jöjjek, hogy az élet számos fordulatot tartogat, de az alkotó ember számára elő kell bukkanjon az alkotás lehetősége.

 

- Édesapám cipészmester, már nyugdíjasként, de a mai napig is működik Zuglóban a műhelye. Édesanyám cipőfelsőrészkészítő. Kisgyermekként láttam szüleim minden mozdulatát, minden apró részletét egy cipő születésének, de eszembe nem jutott, hogy ezt a szakmát válasszam.

- A szüleid sem kapacitáltak, hogy folytasd az ő mesterségüket?

- Őszintén szólva nem. Hagyták, hogy magam találjak rá arra, mivel szeretnék foglalkozni.

- Nem nyerte meg a tetszésedet az a világ?

- Gyerekként az ember nem így gondolkodik, egyszerűen magába szívja az élményeket. A kézzel való alkotás, amit a szüleimtől láttam erősen rögzült bennem. Sokkal később - mikor bőrrel dolgoztam - spontán előjöttek a mozdulatok, melyeket gyerekként láttam. Egyszerűen természetes volt. Nagy élmény volt számomra, mikor Édesapámmal közösen dolgoztunk nemezcsizmám talpalásán. A szerszámokat, amiket csak használat közben láttam, most kézbe fogtam, dolgoztam velük -, bár néha nagyon megerőltető, hisz erős, férfikéznek való munka ez.

 gemmac.jpg

nemezcsizma

- Mennyire vezetett kacskaringós út a kézművességhez?

-Huszonöt éven át irodában dolgoztam. Térképész végzettséggel tevékenykedtem, majd tipográfiai szerkesztőként, irodavezetőként.

-A sokféle tevékenység mellett igényed sem volt a kézművességre?

- De, búvópatakként, menedékként azért mindig jelen volt az alkotás sok-sok formában. Ez lehetett üvegfestés, rajzolás, fotózás, kertészkedés, mikor mi. Nekem a kert is alkotás és szenvedély. A saját kertem hozta az igényt, hogy megismerjem a fűszer- és gyógynövényeket, a festőnövényeket, s hogy ezekből minél többet termesszek saját magam. A család, a házi tűzhely őrzése fontos az életemben. A főzés, sütés, fűszernövények termesztése, kertészkedés mind az életem része. Ezek segítenek a női szerepkör megélésében, átélésében.

gemmalampa.jpg

lámpabura nemezből

- Mi vitt a népi játszóházak világa felé, a nemezelés irányába?

-Lánykám születése után tudatosan kerestem a gyerekfoglalkozásokat, kézműves foglalkozásokat, s így kerültem közel először az agyag világával.

- Hogyan?

- Kislányomat vittem egy helybeli fazekas műhelyébe, ahol végül, és végre én is kipróbálhattam magam. Nagyon megtetszett a fazekasság. Az otthonomban elkezdtek sorakozni az edénykék, korongolt csuprok, muskátli-tartók, tányérok. S ekkor jött a gyapjú, s abból lett a teljes elkötelezettség. Elsőként korunk nemezelésével ismerkedtem meg.

gemmazold.jpg

 

- Mióta vagy a magad ura, kézműves alkotó?

- Hét éve. Ez nagy változás egy család életében, néha elbizonytalanító, néha boldogító. Szerencsére megtaláltam az egyensúlyt, a helyemet és az utamat ebben az új viszonylatban. Már a kezdet kezdetén lelkes szülőként bevállaltam apróbb kézműves foglalkozásokat. Ezeket is, mint annyi mindent, a lehető legjobban akartam végezni, így vitt utam a Dr. Kresz Mária Alapítvány népi játszóházvezetői képzésre. A kurzus aztán meghatározó élménynek bizonyult a számomra.

gemmahimes.jpg

Gemma hímes tojásai

-Mennyiben?

-A régmúlt visszaköszönt a néprajzi órákon: gyermekkorom nyarait idézte, melyet apai nagyszüleimnél töltöttem egy zalai kis falucskában, Nemesrádón. Végül ezt választottam záródolgozatom témájaként.

- Ezzel még nem értünk az önképzés végére.

- Igen, mert végzett népi játszóházvezetőként az utam a Hagyományok Háza népi nemezkészítő OKJ képzése felé vezetett. A nemezelés életem egyik legfontosabb területe lett. A tanulást azonban nem hagytam abba, a nemezkészítő szakoktatói vizsgát is letettem. A gyapjú növényi festésének rejtelmeivel évek óta ismerkedtem, kísérleteztem, s így oktatói dolgozatom témája „A növényi festés a nemezelés világában” lett. Az elmúlt idő alatt sokat tanultam, fejlődtem munkám során, így egyre biztosabban alkalmazom a festőnövényeket. Az évek során számos nemezkészítő- és a hozzá szervesen kapcsolódó növényi festős kurzuson vettem részt, folyamatosan képzem magam.

- Tegyük hozzá, mindezt család mellett.

-Igen, és nem tudom eléggé megköszönni férjemnek, hogy minden tervemben támogatott és támogat ma is. Segítségével alakítottuk ki rákosszentmihályi otthonunkban a műhelyemet is. Otthon alkotok, s emellett a Hagyományok Háza Nyitott Műhelyében is rendszeresen dolgozom, bemutatózok. A megszerzett tudásomat szívesen megosztom az érdeklődőkkel, kicsikkel, nagyokkal egyaránt.

gemmasz.jpg

-Párhuzamosan tanulsz és tanítasz.

 - Igen, a szakmai munkám két pilléren áll: egyrészt oktatok másrészt alkotok, s ez éppen olyan fontos a számomra, mint a tanulás és a tanítás. Országos kiállításokon, pályázatokon veszek részt, lehetőséget kaptam több ízben is bemutatni önálló kiállításon munkáimat. Szeretek jó csapatokhoz tartozni, tagja vagyok a Fehérvári Kézművesek Egyesületének és a Kiss Áron Magyar Játék Társaságnak.

pla_2.jpg

Utóbbi helyen kiállításomban nem csak nemezmunkáimat mutattam be, hanem a népi játszóházvezetői képzésen elsajátított különféle kismesterségek tárgyai is bemutatásra kerültek - vegyítve saját tárgyi gyűjteményemmel. Úgy éreztem, ha már bemutatkozási lehetőséget kaptam, akkor népszerűsítem a különféle természetes anyagokból, gyermekek által elkészíthető tárgyakat is.

gemmaj.jpg

gemmaja.jpg

Játékok természetes anyagokból

Megmutatkozom a virtuális világban is, alkotásaim, személyes írásaim is bemutatom itt: http://www.ballagemma.hu/?page_id=2 A honlapomon is látszik, hogy kimeríthetetlen inspiráció a növényi festés a számomra, az alapanyag lehet gyapjú, selyem, bőr…

-Te magad fested a gyapjút, amivel dolgozol?

-Nagyrészt igen. Réges-rég egy gondolat motoszkált a fejemben: „addig, amíg nem te magad fested a gyapjaid, nem teljesen tiéd az alkotás. A színek alkotásában te magad is benne vagy.” Ez folyamatos kísérletezés és mindig új élmény, hiszen a növény és a gyapjú is él, találkozásukból mindig valami csoda születik, melyet pontosan nem lehet előre megjósolni.

-Mire ügyeljen, aki maga festi a gyapjút?

- Lehet a gyapjút színezni növényi és vegyi festékkel is. Mindkettőnél érvényes, hogy festés előtt fél órával a gyapjút áztassuk be langyos vízbe, hogy a gyapjúszálak fellazuljanak. Nagy festőedényre van szükségünk, amit a konyhai háztartási edényektől elkülönítve kell kezelnünk. A festéshez használt eszközök újból nem használhatók élelmiszerekhez, erre gondolni kell. Fontos az edény nagysága is, hogy a festendő anyagot mindenhol kellően átjárja a festőlé.

-Csak természetes festékanyagokkal dolgozol?

-Nem. Vegyi festékekkel is. Annak is megvan a maga varázsa.

- Megrendelésre is alkotsz?

- Ritkán. Inkább alkotok, s utána a tárgy találja meg gazdáját.

- Milyen érzés elszakadni az alkotásaidtól?

- Hozzám nőnek alkotás közben, hiszen magamból is beleteszek egy darabot. Elengedési gyakorlat. Tudom, hogy jó helyre kerülnek, jó emberekhez, akik értékelik, s jó gazdáik lesznek.

- Mi jellemzi az alkotásaidat? Miket szeretsz alkotni?

- Hű, erre nem könnyű válaszolni. Nemezből modern és népies stílusban is hozok létre használati tárgyakat: lakáskiegészítők, öltözék-kiegészítők, játékok alakulnak a kezem alatt. Picitől a nagy, másfél méteres kerek nemeztakaróig hozok létre alkotásokat. Szeretem az ívelt formákat. Érdekes, hogy a házunkban is ezek dominálnak, klasszikus sarkos bútorok nincsenek is nálunk. Jellegzetes darabjaim a kerek nemezek racka rojtokkal. A kerek forma közel áll hozzám, s így velük kerek az életem.

 

 Tánczos Erzsébet írása

A bejegyzés trackback címe:

https://netfolk.blog.hu/api/trackback/id/tr4412418085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Senior Nándor Juhos 2018.11.13. 01:15:07

Nagyon örvendek és büszkeség tölt al,hogy tőlünk messze álló területen egy légtér vett körül bennünketA gratuláció szó itt kevés annak elismerésre,amilyen messze jutott:Kitartása irigyelésre méltó.
Üdv és még további sikereket Nándi.
süti beállítások módosítása