A betlehemezés a karácsonyi ünnepkör egyik legnépszerűbb misztériumjátéka. Ez a több szereplős, dramatikus játék a karácsonyi játékok legrégibbike: a 11. századtól kezdve van róla adat, akkoriban templomokban adták elő.
Hazánkban a középkorból magyar betlehemezés nem maradt fenn. Az első magyar szövegek a 17. századból erednek, s iskolai előadásokra készültek. Az utóbbi két évszázad paraszti betlehemezésének elmaradhatalan része a kifordított bundát viselő betlehemi pásztorok párbeszédes, énekes-táncos játéka. A betlehemezők házilag készített, jászol vagy templom alakú betlehemet hordoznak magukkal, ez elmaradhatalan kellék volt, s ma is az.
A betlehemezésnek két fő típusa van:
Az egyikben élő emberek adják elő a jelenetet, a másik pedig a bábtáncoltató betlehemes.
Bábtáncoltató betlehemezés
Írásomban mindkettőt bemutatom.
A többszereplős, dramatikus játék a karácsonyi ünnepkör egyik legnépszerűbb misztérium-, illetve pásztor játéka. A karácsonyi játékok először hazánkban is a latin nyelvű liturgikus jelenetek voltak. Középkori magyar nyelvű szöveg nem maradt ránk. A 17. és a 18. században főként iskolások és laikusok vallási előadásairól szólnak a tudósítások, az első magyar szövegek is a 17. századból származnak. A 19-20. századi betlehemes játékok részben az iskolák és a laikus vallási társaságok számára írt régebbi szövegek folklorizálódott változatai, részben pedig újabb keletű szövegek.
BETLEHEMESEK Szakmár, Bács-Kiskun m.
A 17-18. századi betlehemes szövegekben a szálláskeresés, a pásztor játék, a háromkirályok látogatása és a Heródes-jelenet rendszerint együtt szerepel. A háromkirály-jelenet különben a vízkereszti csillagozáshoz kapcsolódott. Egyes betlehemes játékokban megmaradt a háromkirály-jelenet, az angyalokon, pásztorokon kívül a háromkirályok is szerepelnek . A betlehemezés és a vízkereszti háromkirályjárás része lehet az úgynevezett Heródes-játék, mely a napkeleti bölcsek látogatását mutatja be Jézusnál, és Heródes haragját; esetleg a betlehemi gyermekgyilkosságról is szót ejt. A Heródes-játékok főként vízkeresztkor kerülnek előadásra, néhol azonban a karácsonyi pásztorjátékkal együtt a betlehemes játék részét képezik. A betlehemezés egyes jeleneteit gyakran.külön szokásként adták elő. Így például a Szállást keresést a Szent Család az advent időszakában, ennek egyik változatát bölcső járásnak nevezik .
A betlehemezés fő kelléke a jászol vagy templom alakú betlehem, amelyben a Szent Család látható, valamint angyalok, állatfigurák. Nagysága változó, előfordul egy méter magas vagy ennél nagyobb betlehem is.
A Magyar Népzene Tára m a betlehemes játékok fő típusait a nagy néprajzi tájegységek (Dunántúl, Felvidék, Alföld és Felső- Tisza vidék, Erdély) szerint csoportosítja.
Erdélyi betlehemes:
HADIKFALVI BETLEHEMESEK
Az erdélyi típusú betlehemes hosszabb lélegzetű, misztériumszerű, liturgikus és epikus elemekkel átszőtt 12-20 szereplős játék. Rendszerint elő- és utójátéka is van, előadása különösen nagy előkészületet, betanulást igényelt. Legarchaikusabb jelenetei a 17., 18. századig vezethetők vissza. Az angyalokon, pásztorokon kívül szerepelhet Szűz Mária, Szent József, futár, király. Jellegzetes jelenete a szálláskeresés. Érdekessége, hogy a pásztorok állatálarcot is viselhetnek. Általában felnőtt férfiak, legények játszották, akik a játékot kellő komolysággal, liturgikus szolgálat igényével adták elő.
A betlehemi rendtartás előírja, hogy a betlehemezésben résztvevőknek: "nem szabad a kocsmahelységeken forogni, fonóseregbe lányokhoz járni, az utcákon néma csöndben kell járni, továbbá nem szabad világi éneket énekelni. Mindezeket meg kell tartani attól a naptól, amikor próbálni kezdik egészen vízkereszt napjáig". Aki ennek nem tett eleget, azt megbüntették, bármilyen rossz idő esetén a templomot mezítláb, hajadonfővel háromszor meg kellett kerülnie .
Szerkezete:
- bekéredzkedés;
- szálláskeresés;
- pásztorok ébresztése;
- az öreg csobánnal, pakulárral folytatott párbeszéd;
- ajándékvitel;
- adománykérés.
Bábtáncoltató betlehemezés:
A képen a Bábakalács Bábszínház betleheme látható.
A bábtáncoltató betlehemezés a betlehemezés egyik sajátos típusa. A kellékként hordozott betlehem belsejében egy rövid bábjáték is bemutatásra kerül. Ennek a·formának három táji központja ismeretes: a Balaton környéki és zalai falvak, Esztergom környéke és a Felső-Tisza vidéke.
A képen a tinnyei betlehem látható.
A bábokat a betlehem aljába vágott járatban alulról mozgatják. A bábok elnevezései vidékenként változók: angyal, ördög, Heródes, kéményseprő, halál, pásztorok, Jutka, Marinka (női figurák) és egy adománygyűjtő báb: dékán vagy Kismiklós. A bábok táncát, mozgását a szereplők énekkel kísérik. Jelentősége azért is nagy, mert ez az egyetlen népi bábjátékunk.
A marosvásárhelyi bábtáncoltató betlehemezés szereplői: Szent József, király, angyal, két pásztor, turkács. A bábok 16-20 cm-es fanyelek. A fej részt fehér vagy rózsaszín vászonnal tekerik be. Erre rajzolják az arc részeit. A pakuláro129 fejét lapos deszkából faragják, nem csavarják be ronggyal, hogy az összeütésnél koppanjon. Heródes feje egy szegen áll - egy vékony zsineggel a testhez erősítve -, hogy a veres vitéz könnyen lelökhesse. A turkács (adománykérő) zacskója rossz harisnyaszárból készül. A fejét nyúl vagy báránybőrrel vonják be. Állkapcsát hátulról zsineggel rángatják. A veres vitéz kardja a kézfejjel együtt a testhez van szegezve, mintha a kard markolatát szorítaná, így könnyen lelökheti Heródes fejét.
A bábtáncoltatóban Heródes meg jelenik a színen, jobbra-balra hajol, keresi Jézust. Visszatér, ismét megfordul, ekkor találkozik a veres vitézzel, a HŐSSEL!
VERES VITÉZ Mit keresel itt te, Heródes?
HERÓDES Keresem az Úr Jézust, hogy imádjam.
VERES VITÉZ Hazudsz, kutya, meg akarod ölni! Ránts kardot!
HERÓDES Nem rántok.
VERES VITÉZ Ha te nem rántasz, rántok én!
(Azzal levágja a fejét. Szúrja a szíve tájékát, hogy biztosabb legyen a halála.)
Én vagyok az a kis Veres vitéz, aki levágta Heródes fejét!
(A pap, a harangozó, majd az ördög jelenik meg. Utóbbi testében horog van, ebbe akad bele Heródes, úgy viszi.)
ÖRDÖG Gyere velem! Ha nem jössz, viszlek!
Jó leszel Plutónak, csizmatakarítónak!
(A pénzevő Demeter, a Turkács, jelenik meg.) Tátsd ki Turkács a szádat, hozzák a piculákat, Tátsd ki Turkács a szádat, hozzák a piculákat.
TURKÁCS: (A Tátsd ki résznél kitátja, majd becsukja ütemesen a száját. Állkapcsai csattognak, ezután tátott szájjal várja, hogy tegyék bele a pénzt, mikor már nem tesznek bele többet, jobbra-balra néz, és elmegy.)
Forrás: Marosvásárhely 1943. Gyűjtötte: Petelei József
Tánczos Erzsébet
Forrás:
http://mek.oszk.hu/02700/02789/html/170.html
http://users.atw.hu/draracsi/bukovinatortenete.html
Barna Gábor:A regös hagyományok földrajzi elterjedéséről
Karácsony Molnár Erika - Tátrai Zsuzsanna: Jeles napok, ünnepi szokások, Mezőgazda Kiadó
GUZSAL Y AS - Népművészeti és Kézműves Folyóirat
Pozsony Ferenc: Az erdélyi szászok jeles napi szokásai. Csíkszereda, 1997. Pro-Print Kiadó
MAGYAR NÉPRAJZI LEXIKON