A kékfestő festőmesterség a flamandoknak köszönhető, a jó öreg Európában legalábbis. Ők a 8. századtól folytatták a mesterséget. A legkorábbi festőcéh azonban Bécsben jött létre 1208-ban.
Magyarországon először 1608-ban jött létre kékfestőcéh.
A kékfestő kifejezésről 1770- ből van adatunk először. Mivel a kék-fehér színű mintázás a keleti porcelánok jellegzetessége, németül Porzellandrucknak nevezik.
Kékfestő sátor a vásárban. Véménd, Baranya m.
Szerencsés János, Domonkos Ottó könyvéből http://mek.oszk.hu/02700/02789/html/262.html
Az 1700- as évek közepén a kékfestéshez a kék színt a festőcsüllenggel érték el. Az indigó csak később vált elterjedtté. A „ klasszikus” kékfestés a 18. század végétől meghonosodó dúcnyomást és az indigóval történő textilfestést jelenti.
Kékfestő nyomódúc
Az indigó, amely mint a neve is elárulja, Indiából származik. A kékfestő kelme jelentős szerepet játszott mind a népviseletben, mind a lakástextilek körében. A textíliafestés a 18. században élte virágkorát. Több néven is működött: gyapjú-, kék-, kelme-, pamut-, posztó-. selyem-, szalag-, vászonfestő.
A kékfestő jelentősége kiemelkedő volt a magyar népviseletben és a lakástextíliák körében, de ma is népszerű, napjainkban is több kisvállalkozó foglalkozik ilyen termékek előállításával.
A 20. században aztán színre lépett a szintetikus indigó, a bizonyos indatrén és kialakult a gépesített dúcnyomás- ezek ma is jelen vannak a kékfestő műhelyekben.
Kékfestő nyomódúc. Faragás és szögbeverés (Dunántúl) Bp. Néprajzi Múzeum
Régre visszanyúlva:
A kékfestés jellemzője, hogy a minta kék alapon fehér színben látható. A kékfestés első sorban magát a műveletet jelenti, de a kékfestő kifejezés a kék színű, fehér mintázattal díszített –pamutszövetet neve. Kékfestő azonban maga a foglalkozás is, a mesterséget és magát a műhelyt is jelenti a szó.
Történet
A kékfestő az ősi mesterségek közé tartozik. Indiából, Kínából és Egyiptomból számos lelet tanúsítja, hogy már több ezer évvel ezelőtt is ismert eljárásokról van szó. A kékfestés Indiából ered. Könnyen lehet, hogy ott készült árukat onnan szállították egyrészt karavánok Egyiptomon, Észak-Afrikán át, másrészt tengeri úton közvetlenül Dél-Európába. Az is lehet, hogy Törökországból, Kis-Ázsián át került Európába a mesterség.
Ami biztos az az, hogy a 17. századi francia udvarban az indiai eredetű nyomott mintás kelmék rendkívül divatosaknak számítottak és nagyon népszerűek voltak, s az ilyen mintázatú kelmék francia neve: indienne. Idővel a francia mesterek is megkezdték az ilyen mintázatú kelmék gyártását és az eljárást a Franciaországból menekülni kényszerült hugenották ismertették meg Nyugat-Európával. A 17. század végén már jelentős műhelyek működtek Dél- és Nyugat-Európában
A perrotine nyomógépen alkalmazott nyomódúc (Pápai Kékfestő Múzeum)
Magyarországon ugyan már a 15. században is működtek festőműhelyek, a 17. században lett népszerű a kékfestés.
A 18. században már szinte minden városban működtek festőműhelyek, a kereslet a nyomott mintás kelmék iránt igen nagy volt. Többen ezek közül a mesterek közül igyekeztek az újabb eljárásokat is elsajátítani és felhasználni.
A kézi nyomást a 19. század közepén a francia Perrot által feltalált nyomógép, a perrotine lett népszerű. Közben csökkent a hagyományos viseletek iránti igény is. A világháborúk utáni nyersanyaghiány és a városiasodás tovább csökkentette a műhelyek számát, de még ma is népszerű és élő hagyományunk.
A kékfestő eljárás
A kékfestés az úgynevezett gátlónyomás technológiáján alapul. Ennek lényege, hogy a szövetre a mintának megfelelően egy gátlószert nyomnak. Ez aztán elszigeteli a szövettől, a festék csak a kezeletlen részeket fogja be. A kékfestés munkafázisai:
- mintázás fedőanyaggal,
- színezés
Hagyományosan így történt:
A szövetet először is forró szódás vízben kimosták. Amit fehéren akartak hagyni, azt méhviasszal vonták be, majd a szövetet a festékkel teli kádba mártva kékre színezték. Az így kezelt kelmét indigós leves vaskádba merítették. Ezt max. 63 °C-ig melegített fürdőben lehetséges, mert különben a viaszbevonat e leolvad. Minél többször ismételték meg a festőlében fürdőzést, annál intenzívebb kék színt kaptak. A méhviaszt fa dúcokkal végezték. A fából faragott dúcokat később kiszorították a rézszegekkel és -huzalokkal kivert formák.
Kezdetben növényi festékekkel színeztek, nem is volt más. Az indigót az Indiában honos Indigofera tinctoria nevű növényből nyertek. Európában a csüllenggel érték el a kék színt. A 16. századtól elérhetővéávált az indigó Európában is.
Idővel a méhviasz szerepét úgynevezett gátlószer vette át, érdekes, ezt a magyar kékfestők papnak neveznek, s a mixtúra összetétele titkos volt. A nyomódúcot a kiemelkedő részein bevonták a fedőanyaggal és kézzel nyomták rá a kelmére.
Száradás után kénsavas-sósavas fürdőben lemaratták a fedőanyagot, ekkor előtűnt az eredeti fehér szín mint minta.
Ezután mángorlással simították az anyagot.
A mai magyar helyzet
Manapság ritka a kisüzemi kékfestés, de tovább él mint népművészeti tevékenység . A bácsalmási Skorutyák család,az 1906-ban alapított, ma Tóth Ildikó és Gerencsér Zsolt által működtetett Győri Kékfestő Műhely,a dunaföldvári Gál Gyula,a nagynyárádi Sárdi János és Auth Andor,a szentendrei ifj. Kovács Miklós és a tiszakécskei id. Kovács Miklós, a szombathelyi Szakács, a bácsalmási Skorutyák János Kékfestő Műhely és a Tolnai Kékfestő Műhely és Múzeum,amelyek egyúttal bemutatóhelyek is - őrzik a kékfestő örökséget..
Ezek a kékfestő műhelyek főként a hagyományos mintáikon alapuló, a tájegységükhöz igazodó népművészeti elemeket bemutató kékfestő mintákkal dolgoznak .
Bódy Irén textilművész, akadémikus, akinek állandó kiállítása van a pápai Kékfestő Múzeumban mutatja, milyen magas a mérce a kékfestő területén is.
A pápai Kékfestő Múzeum mellett a szentendrei skanzenben egy Nagykőrösről áttelepített műhely várja a látogatókat.
Tánczos Erzsébet
Forrás:
https://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9kfest%C3%A9s
http://mek.niif.hu/02100/02152/html/03/109.html
http://www.hotdog.hu/hagyomanyok/diszito-muveszet/kekfesto-mesterseg
http://szellemikulturalisorokseg.hu/index0.php?name=0_magyarorszagi_kekfestes_hagyomanya
http://www.demokrata.hu/cikk/kekfesto-0
http://mek.oszk.hu/02700/02789/html/262.html
http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/magyar-neprajzi-lexikon/ch14.html
http://mek.oszk.hu/02100/02115/html/2-10.html
http://avidekitthon.blogspot.hu/2012/03/ez-egy-kek-szinu-vilag.html
http://eletszepitok.hu/sardi-janos-kekfesto-nepi-iparmuvesz/
http://icurongyoszsakja.blogspot.hu/2014/02/februari-kedvenc-kekfesto.html
Az első kép: Kékfestők munka közben. A legények szállásának cégére, 1862, Sopron, Liszt Ferenc Múzeum
Szerencsés János. Domonkos Ottó készülő könyvéből innen: http://mek.oszk.hu/02700/02789/html/262.html