Netfolk: népművészet, hagyományok

Netfolk: népművészet, hagyományok

Dömötör Gergely gazda életre keltette őseink márc italát

2014. február 05. - netfolk

 

Dömötör Gergely őstermelő, aranykalászos gazda  kísérletezte ki a régi-régi  márc ital alapján a  Márcz - Kóstolj bele a múltba!”  nevű üdítőt. A mosolygós fiatalember szerényen, de készségesen meséli el hogyan keltette életre őseink kedvelt, de elfeledett italát.

ma_1.jpg

Dömötör Gergely  és a „Márcz - Kóstolj bele a múltba!”

- Családi hagyomány, hogy a mezőgazdasággal foglalkozik?

-  Az anyai dédnagyapám élt legutóbb a földből, bár már ő is méhész volt.  Őseim között volt még szabómester is, családom másik ágán a dédnagyapám csendőrtiszt volt.  Falun születtem, de igen messze az ekevastól. Az élet azonban úgy hozta, hogy az ekevas az udvarunkba került, és valakinek el kellett kezdenie foglalkozni vele. Én lettem a szerencsés, és valóban annak érzem magam.

 

-Hogyan lett aranykalászos gazda?

 

- Az őstermelői végzettség megszerzése után jelentkeztem az aranykalászos gazda tanfolyamra. Ezt követően jött az életembe a  szörpkészítés, akarom mondani márc készítése, amihez már édesapám méhészete és gyümölcsöse  jelenti az alapot.  Idén tavasztól saját méhcsaládokkal kezdem a méhészkedést. 

-Mikor hallott a márcról?

- Gyerekkoromban nagymamám sokszor mondta, hogy ne tegyek annyi cukrot a teámba, mert édes lesz, mint a márc. Ebből arra következtettem- jogosan – hogy a márc valami édes ital lehet, de ez akkor még nem foglalkoztatott.

-Mikor találkozott a márccal?

- Először olvastam róla, a kóstolgatás csak később következett!  Éppen nyaraltam, a  tengerparton olvastam egy hazai újság cikkét „ Nyomozás egy régi magyar üdítőital körül” címmel, s ez a téma  azonnal megfogott, nagyon felvillanyozott. Élelmiszermérnökként megéreztem, hogy ebben kihívás és lehetőség van.  Türelmetlenül vártam, hogy leteljen a nyaralás, és elkezdhessek végre a márccal foglalkozni.

- Azonnal elindította a vállalkozását?

- Anyagi okok miatt a Márcz bevezetésére várnom kellett egy évet, de a lelkesedésem nem csappant meg.  Egy év múlva tudatosan, határozott tervekkel, konkrét céllal vetettem magam a munkába.

- Közben, 2013-ban elnyerte a Márczzal a Csapó Dániel díjat.  Mi ez a kitüntetés, és mit eredményezett az elnyerése?

- Csapó Dániel Élelmiszeripari Emlékverseny egy középiskolai ipari verseny, amelyre különböző élelmiszerek előállításával lehet nevezni. Én a márccal, neveztem be: az itallal kapcsolatos kísérleteimet és a kutatásokat dokumentáltam, elemeztem. Ezekből a dokumentumokból készítettem egy munkát, mellyel elnyertem a zsűri tetszését: a versenyen az első helyet sikerült elnyernem az előadásommal. Kimagaslóan eredeti és egyedi terméknek minősítették a Márczot. Ez bizonyítatja, hogy a márc olyan hagyományos termék, mely megfelel a legmodernebb élelmiszeripari és fogyasztói követelményeknek is. Egy hónapra rá már a gyártást készítettem elő, újabb hónap múlva elindult a gyártás véglegesítése. Így a Márcz piacra került.

maa.jpgDömötör Gergely a Csapó Dániel díjjal.

-Mi a márc?

- Egy mézalapú üdítő volt, mely már honfoglaló őseink körében is kedvelt volt.  A koraközépkortól szólnak róla feljegyzések, a mézeskalácsosoknál lehetett a vásárban kapni. Ugyanis  a méz gyártása során „ mellékesen” keletkezik a márc alapanyaga.

-Ez mit jelent?

A viaszról lemosott vizes méz fűszerekkel illatosított főzete a márc, a méz előállításakor keletkezik. A 20. században a Dunántúlon még készítették és fogyasztották -  mézeskalácsosok  árulták - a vásárok visszaszorulásával maga a márc ital  is feledésbe merült.

-Márcz vagy márc? Mi a különbség?

-A márc egy köznév, a mézből készült édes italokat jelöli, olyan gyűjtőnév minthogy tea. A  Márcz viszont egy védett név. „Márcz - Kóstolj bele a múltba!” ábrás védjegy utal az ital  múlttal valószerves kapcsolatra,  a szlogen közvetlen stílusa a fiatalokat szólítja meg.

marczc.jpg

-Miben  újdonság a Márcz – kóstolj bele a múltba!?

- A Márcz, a mai ízvilágra kitalált, de mégis a régmúltból táplálkozó ital. A méz és a fűszerek adják különleges, kellemes ízét-  pont úgy, mint hajdanán. Mondjuk nem annyira édes, mint az eredeti lehetett. Az én márcom már Márcz,mivel a  kísérleteim eredménye, hiszen a régi recepteket én sem találtam meg.

 

-Mi  lehetett a receptje?

- Az eredeti recept valószínűleg örökre elveszett – annyit tudni, hogy sajtár mézhez két sajtár vízhez összevegyítés után csillagánizst kevertek és forrásig főztek. A kihűlt szirupot hordókban tárolták. Kiméréskor vízzel hígították és jéggel hűtötték. A vásárokban főleg gyerekek és fiatalok éltek vele, hiszen egy igen édes ital volt. Ezt a túláradó édességet enyhítettem kis citrommal, és nagyon kedvelt lett az almás-fahéjes ízesítés. Ezektől a fejlesztésektől lett a sajátom a Márcz.

- Mi lehet annak az oka, hogy míg régen ünnepszámba ment az édesség, csak ritkán jutottak hozzá, a korabeli receptek szerint készült csemegéket émelyítően édesnek érezzük.

- A cukor, méz valóban nehezen volt elérhető, de pont emiatt, ha egyszer hozzájutottak, akkor bizony ki akarták élvezni. A görög desszerteknél is ez figyelhető meg: Görögországban az elmúlt századokban nagy volt a szegénység, így évente párszor engedhették meg az édességevés luxusát, de akkor aztán nem gondoltak a mértéktartásra. 

 

- Részt vesz az üdítő elkészítésében?

- Igen, minden munkafázisban otthon vagyok.

- Hogyan történik a gyártás?

- Bár a gyártás folyamata titkos, annyit elárulhatok, hogy a Márczot a fűszerek és az összetevők főzése, szűrése, ülepítése után melegen palackozzuk, majd zárjuk üvegbe. Ezután jön a hőkezelés.

- Hogyan tartósítják?

- Tartósítószert nem használunk, a régi bevált nedves dunsztba tesszük a palackokat. Éppen úgy tartósítjuk, mint a dédanyáink.

- A márcz tehát egészségesebb az átlagos üdítőitaloknál?

- Bizony, az üdítő jó íze csak a ráadás a jótékony hatások mellett. A Márcz ugyanis egy vitaminbomba, hiszen virágmézből s almaléből készül, de még az ízesítő fahéjnak is számos kedvező élettani hatása van.

- Mik a rövidtávú tervei?

- Tovább folytatom a Márcz fejlesztését. Csillagánizzsal már javában kísérletezünk, ez volt ugyanis eredetileg a márc ízesítője.  Fontos a vásárlók és forgalmazó meglelése, a logisztika megoldása. Akad tennivaló bőven, de én ezt nem bánom. Egyelőre a www.csaladellato.hu-n, vagy az informacio.marcz@gmail.com-on lehet érdeklődni, ezeken a helyeken lehet megrendelni is a  Márczot, és persze a facebookon is ott vagyunk!

mm.jpg

- Hogyan tervezi 10-15 év múlva az életét?

- Egy alföldi tanyán szeretnék élni, mezőgazdasággal foglalkozni. Dédnagyapám életére vágyom, ő egy tanyán élt, volt némi földje állatai és méhészete. A tanyán lehet palackozó üzemet építeni, ahol a saját mézet fel lehet dolgozni Márcznak. Küldetésemnek tekintem, hogy minél többen megismerhessék a Márczot, élő hagyományainkat, melyek élvezetes, érdekes, értékes dolgok. A Márcz is a kultúránk része, örülök, ha újra éled a XXI. században. Ezt szeretném, ezért dolgozom.

 

 Tánczos Erzsébet írása

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://netfolk.blog.hu/api/trackback/id/tr585800166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltanh721 2016.06.21. 09:37:24

"A Márcz ugyanis egy vitaminbomba, hiszen virágmézből s almaléből készül, de még az ízesítő fahéjnak is számos kedvező élettani hatása van." - A gond viszont ott van, hogy ez nem márc. Fahéjas almalé sosem volt márc. Ha ismeri a szőlőt, akkor ismernie kellene a mustot, és a bort is. A felnőttek amíg alkolholosan itták, addig a gyerekek mustot kaptak. Ez pedig ugyanaz a szituáció, csak a mézsör, és a márc. Mindegyik törköly alapú, csak az egyikbe nem került élesztő....
süti beállítások módosítása