Mende Budapesttől 30 kilométerre levő település, ahol az evangélikusok minden pünkösdkor feldíszítik templomunkat.
A templomdíszítés szokása Mendén pünkösdi, egyházi, tavaszköszöntő szokás. A hagyomány főleg a szlovák eredetű evangélikus közösség tagjait érinti, de a m katolikusok és a környék evangélikusai is gyakran részesei az eseménynek.
A gyülekezet tagjai nemük és életkoruk szerinti munkamegosztásban állítják fel a nyolc májfát. A férfiak a fák kivágását, szállítását, elhelyezését végzik, míg az asszonyok és gyermekek dolga a fák textilekkel, kendőkkel való felékesítése.Már 10-12 éves kortól bekapcsolódnak a munkába a gyermekek is. Így megvalósul a hagyományba való belenevelődés. A fiatalabb férfiak dolga a nyolc nyárfa kivágása, elhelyezése, és azok megfelelő rögzítése a padsorok mellett. Az idősebb férfiak fiúgyerekek segítségével a fák törzsét borítják be nyárfagallyakkal, hogy a rögzítést eltakarják. Az asszonyok a fákra kötik fel a kendőket, terítőket. Egy külön társaság végzi az oltárkerítés befonását virágokkal.
A szalagokkal, hímzett és horgolt kendőkkel feldíszített nyolc nyárfa kitölti a templom két padsora közötti belső teret. A gyülekezet tagjai a májfák alatt ülve hallgatják végig az istentisztelet.
Az evangélikus gyülekezet aktív és működő, s ebben kiemelkedő szerepe van a hagyományok őrzésének és ápolásának. Az ünnep előtti készülődés, a munka megszervezése, a feladatok kiosztása, az új résztvevők helyének, feladatának megjelölése, és a díszítés utáni közös étkezés éppen olyan fontos, mint maga az ünnep.
A templomdíszítés eredete:
A zöld ágat, a tavasz jelképét régen sok helyen kitűzték pünkösd hajnalán. A házakat, kapukat s a templomokat is zöld ágakkal díszítették. Már a 17. századi evangélikus zsinatok helyesnek és megőrzendő szokásnak tartottá, hogy a diákok pünkösdkor zöld gallyakkal ékesítsék fel a templomokat. Igaz, kikötötték, hogy ez ne lövöldözéssel , hanem énekléssel történjen. A 18. században Tessedik Sámuel a templomi májusfaállítás szokásának megszűnéséről számolt be : "Beszüntették a májusi vagy pünkösdi fák felállításának szokását. A tanítók tanítványaik segítségével ősidők óta fát szoktak kivágni a pünkösd előtti napon a kertekben és a szőlőkben s azokat nagy zene-bonával a templomba vitték, hogy a sok ember számára amúgy is egészségtelen templom levegőt még jobban elrontsák! …”( Tessedik S.: Szarvasi nevezetességek 1938. 52.)
Ez a szokás Mendén töretlenül él.
Pünkösd szombatján már kora reggel mendei evangélikus lányok és a gyerekek, virágot kérnek a házaktól. Pünkösdkor a katolikus házakhoz is bezörgetnek virágért, amit aztán Úr napján viszonoznak.
A férfiak kivágják a nyárfákat, ma már persze engedélyhez kötött, hogy melyeket.
Közelről vállon is behozzák, messzebbről teherautóval oldják meg a szállítást. Régebben ehhez lovas kocsit kellett fogadni. Nyolc nyárfát állítanak fel a templomban. A padok két oldalára kerül három-három fa, kettő pedig a kórus alá.
Amíg a férfiak a fákkal foglalkoznak, addig a lányok és az asszonyok a kézimunkákat szalagokkal díszítik, a fákra is azokkal erősítik fel.
Régen hímzett szalagokkal, menyecskekendőkkel,fejkendőkkel díszítették a fákat. Ezek sajnos már elkoptak, eltűntek. Nem tudni, hogy milyen jelentősége volt a régi díszítésnek, de bizonyára jelentése volt annak, hogy a női életszakaszokat jelképező fejviseletek darabjait aggatták a fák ágaira. Az 1940-es évek közepétől áttértek a hímzett terítőkkel, horgolt csipketerítőkkel történő díszítésre.
A szalagok, kendők helyét a 20. század közepétől átvették a hímzett terítők, amelyek a lakástextíliák divatjának megfelelően változtak. Az időben változó díszítési gyakorlat mellett is állandó keretet biztosít a nyolc májfa az ünnepi istentiszteletnek. Mindenki olyan kézimunkát hoz, amelyet máskor nem használ. Fő szempont, hogy minél tarkább legyen a díszítés.
Virágokkal is díszítenek: piros pünkösdi rózsával fehér labdarózsával szegélyezik a keresztet. Egy személy feladata az oltárdíszítés. A lányok a szószéket és a keresztelő kutat virágozzák fel. Az egymás mellett álló fák közé kifeszített, háromszög alakban meghajtott csipketerítők és a masnira megkötött hímzett szalagok. Ez a létráról elvégezhető munka néhány fiatalabb asszony feladata, akiket egy-két idősebb asszony irányít. Végül a fák törzsére kerülnek a tavaszi megújulást jelképező „lepkék" . Ezek négyszögletes hímzett terítőkből kialakított jellegzetes díszítmények. Ezt a feladatot egyetlen „specialista” idősebb asszony, Andrejkovics Mihályné (Rózsi néni) végzi. A lepkék felkerülése után takarítják ki a templomot. A közös munkával töltött délutánt közös étkezés is kiegészítheti.
A képen a " lepke" motívum.
Pünkösdvasárnap a szertartás menete nem tér el a szokásos ünnepi istentisztelet menetétől. Mivel a fák szorosan a padsorokhoz simulnak, nem akadályozzák a gyülekezet tagjait, hogy minden a megszokott módon történjék. Mivel a katolikus pünkösdi mise korábban befejeződik, a falubeli katolikusok közül is többen részt vesznek a szertartáson. Voltak evangélikus lányok, akik az Úr napi virágszőnyeg elkészítésében is segédkeztek. Az evangélikus szomszédok nem fogták be lovaikat Úr napján a katolikus szomszéd iránti tiszteletből. Pünkösdkor viszont évekig egy katolikus fiatalember szállította a kivágott nyárfákat a templomba a lovas kocsiján az evangélikus nagyapja emlékének tiszteletére. Egymás szokásainak tiszteletben tartása a falu közösségén belül is kialakította a másik felekezethez tartozók megbecsülését. Hétfőn délután bontják le a díszítést.
A kendőket, szalagokat otthon kimossák, kikeményítik, így teszik el a jövő évi ünnepig.
A fákat a templomkert egy félreeső zugában összegyűjtik, és különböző közösségi alkalmak, gyerekfoglalkozások alkalmával esti tábortűzhöz, bogrács alá vágják össze a száraz fákat.
A templomdíszítésben évről-évre több gyerek vesz részt.
A közösség előre meghatározott időben biztosítja a templom megtekintését.
Forrás:
http://www.szellemiorokseg.hu/index.php?menu=nyomtatvany_lead&jny_id=52&m=nemzeti
http://skanzen.hu/?fm=article&id=415
http://www.szellemiorokseg.hu/
http://feol.hu/nagyitas/oroksegunk-a-mendei-punkosdi-templomdiszites-1113070